تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 - 21:41
کد خبر : 12559

«سرکوب فراسرزمینی» در میانه دعوای چین و آمریکا

«سرکوب فراسرزمینی» در میانه دعوای چین و آمریکا

پلیس فدرال آمریکا هشدار داده دولت چین از تکنیک­‌های دیجیتال و نیروی انسانی برای ارعاب، سکوب و آزار مسلمانان اویغور ساکن آمریکا استفاده می­‌کند. دولت چین مدت‌ها است به جهت سوء رفتار با مردم اویغور و  دیگر اقوام عمدتاً مسلمان منطقه سین کیانگ به نقض حقوق بشر و انجام اقدام ضد انسانی متهم می‌شود. به

پلیس فدرال آمریکا هشدار داده دولت چین از تکنیک­‌های دیجیتال و نیروی انسانی برای ارعاب، سکوب و آزار مسلمانان اویغور ساکن آمریکا استفاده می­‌کند. دولت چین مدت‌ها است به جهت سوء رفتار با مردم اویغور و  دیگر اقوام عمدتاً مسلمان منطقه سین کیانگ به نقض حقوق بشر و انجام اقدام ضد انسانی متهم می‌شود. به ادعای کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد بیش از یک میلیون اویغور در اردوگاه ­های اجباری نگهداری می ­شوند و بسیاری دیگر از آن‌ها ذیل حملات سایبری مورد حمایت دولت هدف قرار گرفته و هک شده­ اند. البته دولت چین همواره این ادعا را رد کرده است.

 

بنابر اعلام اف.بی.آی دولت چین در ماه ­های اخیر برای خاموش کردن صدای منتقدین خارجی خود (به خصوص گروه‌های مقیم آمریکا و سایر کشورهای غربی) بسیار تهاجمی رفتار کرده است. اف.بی.آی در یک بولتن خبری هشدار داده دولت چین از طریق «سرکوب فراسرزمینی» تلاش دارد ایغورهای مقیم آمریکا و دیگر پناهندگان مخالف خود از جمله تبتی ­ها، اعضای فالون گونگ، فعالان تایوانی و هنگ‌کنگی را وادار به سکوت سازد؛ اصطلاحی که برای جرایم و تجاوزات یک دولت (در خارج از مرزها) با استفاده از ابزارهای فیزیکی و دیجیتال علیه یک جمعیت قومی و جوامع تبعیدی مورد استفاده قرار می ­گیرد. در این رابطه ادعا شده بازداشت خانواده یا دوستان افراد مقیم آمریکا در چین، توقیف دارایی ­های آن‌ها در چین و مزاحمت­ های دیجیتال و حضوری از جمله راهکار‌های دولت برای بازگرداندن اجباری به کشور بوده است.

 

 

اف.بی.آی به چندین مورد از اقدامات صورت گرفته با ذکر جزئیات پرداخته است. در یک مورد ادعا شده که چین از ماه ژوئن ۲۰۲۱ ده­ ها تن از اعضای خانواده شش روزنامه‌نگار اویغور مقیم آمریکا را به‌تلافی ادامه گزارشگری در خصوص سرکوب دولت و ارائه اطلاعات به روزنامه‌نگاران و گروه­ های حقوق بشری بازداشت و زندانی کرده است. یا در مورد دیگر بین سال‌های ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۱ مقام‌های چینی با استفاده از وی چت با یک اویغور مستقر در آمریکا تماس گرفته و به او هشدار داده ­اند از بحث عمومی در خصوص بدرفتاری با اویغورها خودداری کند. مدتی بعد مشخص شد اعضای خانواده این فرد در اردوگاه­ های اجباری سین کیانگ بازداشت هستند.

 

اف.بی.ای مدعی شده با اینکه دولت آمریکا برخی مقام ­های چین را به دلیل حمایت از این قبیل اقدامات تحت تحریم قرار داده و مستمر از طریق مجاری دیپلماتیک و … ، به برنامه­ های ضد انسانی پکن اعتراض می­ کند اما همچنان تهدید گروه‌های قومی ادامه دارد. اف.بی.آی از مردم و رسانه ­ها خواست در صورت مشاهده موارد مشابه سریع اطلاع دهند.

 

 

به گزارش ایران مامن، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد بخش مهمی از آن را باید بر بستر تشدید منازعات سیاسی میان آمریکا و چین در سال‌های اخیر تحلیل کرد. به‌عبارت‌دیگر تضادهای سیاسی میان دو کشور در سال‌ها و ماه‌های اخیر باعث شده تا طرفین با برجسته‌سازی موضوعات حقوق بشری یکدیگر را محکوم کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات