تاریخ انتشار : دوشنبه 4 بهمن 1400 - 10:03
کد خبر : 12570

بدهکار چشم بادامی که آب از دستش نمی‌چکد!

بدهکار چشم بادامی که آب از دستش نمی‌چکد!

پیچ‌وتاب‌های مربوط به پرداخت بدهی میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران بارها موضوع اظهارنظرهای سیاسی-دیپلماتیک و گزارش‌های رسانه‌ای قرار گرفته است.   در آخرین تحول مربوط به بازپرداخت این بدهی‌ها، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی اواسط دی‌ماه راهی وین شد تا با نمایندگان کشورهای طرف مذاکره با ایران رایزنی کند.   کره جنوبی پیش

پیچ‌وتاب‌های مربوط به پرداخت بدهی میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران بارها موضوع اظهارنظرهای سیاسی-دیپلماتیک و گزارش‌های رسانه‌ای قرار گرفته است.

 

در آخرین تحول مربوط به بازپرداخت این بدهی‌ها، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی اواسط دی‌ماه راهی وین شد تا با نمایندگان کشورهای طرف مذاکره با ایران رایزنی کند.

 

کره جنوبی پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، جزء پنج کشور خریدار فراورده‌های نفتی ایران بود و حتی پس از اعمال تحریم‌ها در مرداد ۹۷ هم، کره‌ای‌ها از معافیت ۱۸۰ روزه برخوردار شدند و در این مدت هم روزانه نزدیک به ۳۵۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی از ایران خریداری کردند، اما با وجود گذشت بیش از سه سال هنوز هزینه خرید این فراورده‌ها را پرداخت نکرده‌اند.

 

با وجود رایزنی‌های مختلف از آبان‌ماه سال ۹۷ تاکنون کره جنوبی به بهانه تحریم‌های آمریکا از پرداخت بدهی خود به کشورمان خودداری می‌کند. ماجرای بدهی‌های کره به توقیف نفتکش این کشور در خلیج فارس هم گره خورد؛ موضوعی که گفته شد به دلیل آلوده کردن آب دریا توسط این نفتکش حامل اتانول بود بعد از چندی این نفتکش آزاد شد.

 

 

در خصوص بدهی کره به ایران روایت‌های مختلفی وجود دارد و عدد آن بین ۷ تا ۹ میلیارد دلار اعلام شده است. «حسین تنهایی» رئیس اتاق ایران و کره جنوبی سال گذشته در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران» درباره مبلغ بدهی کره جنوبی به کشورمان گفت که این طلب ۸ و نیم میلیارد دلار است.

 

خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی هم در گزارشی در دی‌ماه سال گذشته مجموع بدهی کره جنوبی به ایران را ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

 

رایزنی‌های مختلفی برای اخذ بدهی ایران از کره صورت گرفته است. هر چند اخبار ضدو نقیضی از پرداخت این بدهی‌ها در برخی رسانه‌ها منتشر شد اما درواقع چندان خبری از پرداخت بدهی‌ از سوی کره‌ای‌ها نبود.

 

حالا وزارت اقتصاد و دارایی کره‌جنوبی اعلام کرده ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان‌ملل پرداخت کرده است. پیش‌تر به دلیل تحریم‌های آمریکا و عدم امکان پرداخت حق عضویت، حق رای ایران در این نهاد به حال تعلیق درآمده بود.

 

برخی این رخداد را مثبت ارزیابی نمی‌کنند و می گویند بازهم کره ای پول را به ایران ندادند. اما گروهی نیز این موضوع را نوعی گشایش می‌بینند و عنوان می‌کنند چون این پول با هماهنگی آمریکایی‌ها پرداخت شده نشانه‌هایی از عقب‌نشینی ایالات متحده از تحریم ایران دیده می‌شود.

 

✍️امیر حمزه نژاد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات