تاریخ انتشار : یکشنبه 10 بهمن 1400 - 23:01
کد خبر : 12659

کیهانیات دولت سیزدهم؛ قدرت‌نمایی یا موج‌سواری؟

کیهانیات دولت سیزدهم؛ قدرت‌نمایی یا موج‌سواری؟

با پایان کار دولت «حسن روحانی» که بسیاری آن را نوعی «شرکت سهامی خاص» می‌دیدند، کابینه «سیدابراهیم رئیسی» هم دستخوش رقابت‌های سیاسی طیف‌های مختلف جریان راست شده است.   به موازات رقابت‌های پیدا و پنهان درون دولت که در تیم اقتصادی نمود جدی‌تری یافته، سایر حوزه‌ها مانند سیاست خارجی نیز با وضعیت تقریبا مشابه مواجه

با پایان کار دولت «حسن روحانی» که بسیاری آن را نوعی «شرکت سهامی خاص» می‌دیدند، کابینه «سیدابراهیم رئیسی» هم دستخوش رقابت‌های سیاسی طیف‌های مختلف جریان راست شده است.

 

به موازات رقابت‌های پیدا و پنهان درون دولت که در تیم اقتصادی نمود جدی‌تری یافته، سایر حوزه‌ها مانند سیاست خارجی نیز با وضعیت تقریبا مشابه مواجه است.

 

چند روز پیش بود که با راه افتادن موج مذاکره مستقیم با آمریکا در جریان مذاکرات وین، بخشی از اصولگرایان چانه‌زنی رودررو با آمریکایی‌ها را مورد حمایت قرار دادند.

 

در مقابل، این روزنامه «کیهان» بود که در راس منتقدان مذاکره مستقیم قرار گرفت و هشدارهایی را نثار وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی کرد؛ نتیجه، عقب‌نشینی «علی شمخانی» بود که در واکنش به این هشدار اعلام داشت «هرگز» موافق مذاکره مستقیم با آمریکا نبوده است.

 

در ادامه، این روزنامه خواستار تغییر مدیران به جا مانده از دولت سابق در بخش‌های مختلف از خودروسازها تا بانک‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در خارج از کشور شد.

 

 

همزمان با انتشار مقاله «تسریع در اجرای دستور رئیس‌جمهور با برکناری بانیان مشکلات اقتصادی» که روزنامه‌ای مانند «دنیای اقتصاد» آن را «درخواست عجیب کیهان از دولت رئیسی» عنوان کرد، مدیرعامل ایران‌خودرو تغییر کرد و «فرشاد مقیمی» جای خود را به «مهدی خطیبی» مدیرعامل سابق ریگان‌خودرو داد.

 

در واکنش به این وضعیت، برخی روزنامه‌ها مانند «آفتاب یزد» مستقیما کیهان را هدف حمله قرار داده و آن را نهادی «فرارسانه‌ای» توصیف کردند.

 

به نوشته آفتاب یزد، نگاه از بالا به پایین این رسانه بیش از آن که حمایت‌اش از دولت را نشان بدهد، نشان‌دهنده این است که کیهان خود را صاحب دولت می‌داند و حالا با صدور بخشنامه‌های مختلف سعی دارد برای دولت خط مشی تعیین کند! کارشناسان حوزه رسانه بر این اعتقادند که کیهان دیگر از حوزه رسانه خارج شده و برای دولتی که آن را بخشی از اموال شخصی خود می‌داند تعیین تکلیف می‌کند!

 

مطالبه تغییر مدیران دولت سابق که «بانیان وضعیت موجود» نام گرفته‌اند موضوعی است که تنها کیهان داعیه‌دار آن نیست. از جمله می‌توان به توئیت اخیر «حمید رسایی» نماینده سابق تهران اشاره کرد که بعد از هک شدن شبکه یک سیما به رئیسی هشدار داد منتظر «هک دولت سیزدهم» باشید چون اکثر مدیران دولت غربگرای روحانی همچنان مجری شما هستند.

 

به گزارش ایران مامن، مجموع این فعل و انفعالات از دید بسیاری از ناظران قدرت‌نمایی حلقه کیهانیون دولت طی روزهای اخیر است. البته برخی هم با یادآوری این توصیف که «کیهان منتشر کننده اخبار فردا است» و با اشاره به پیچیدگی‌ها و چندپارچگی‌های درون دولت می‌گویند این روزنامه بیشتر روی خط موج‌سواری ارتباطی-تبلیغاتی است تا تاثیرگذاری سیاسی.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات