تاریخ انتشار : دوشنبه 11 بهمن 1400 - 15:58
کد خبر : 12662

تَرَک اسرائیلی روی امنیت شیشه‌ای امارات

تَرَک اسرائیلی روی امنیت شیشه‌ای امارات

سوغات «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم اسرائیل برای اماراتی‌ها «توفان یمن ۳» و ادامه حملات موشکی انصارالله به ابوظبی بود.   به گزارش «المیادین»، در جریان حمله روز یکشنبه انصارالله در زمان حضور رئیس‌جمهور اسرائیل، یک مرکز حیاتی و حاکمیتی بزرگ در قلب پایتخت امارات هدف قرار گرفت.   این رسانه به نقل از منابع اسرائیلی

سوغات «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم اسرائیل برای اماراتی‌ها «توفان یمن ۳» و ادامه حملات موشکی انصارالله به ابوظبی بود.

 

به گزارش «المیادین»، در جریان حمله روز یکشنبه انصارالله در زمان حضور رئیس‌جمهور اسرائیل، یک مرکز حیاتی و حاکمیتی بزرگ در قلب پایتخت امارات هدف قرار گرفت.

 

این رسانه به نقل از منابع اسرائیلی نوشت: انتخاب زمان حمله نشان می‌دهد، عملیات موشکی با هدف تخریب سفر هرتزوگ انجام شده است؛ سفری که اماراتی‌ها و صهیونیست‌ها آن را «تاریخی» توصیف کرده‌اند.

 

 

هر چند رسانه‌های جریان غالب جهان عرب می‌کوشند حملات اخیر را بی‌نتیجه توصیف کنند اما سخنگوی ارتش یمن اظهار داشته عملیات علیه ابوظبی و دوبی به اهداف خود رسیده است.

 

پیشتر، رسانه‌های یمنی اعلام کرده بودند عملیات بزرگی علیه امارات در راه است که با ۳۰۰ پهپاد، ۵۰ موشک بالستیک و ۴۶ موشک کروز شریان‌های حیاتی این کشور در هم کوبیده خواهد شد.

 

تداوم عملیات انصارالله طی روزهای اخیر واکنش‌های متعددی به همراه داشته است. از جمله رئیس‌جمهوری اسرائیل گفته در برابر حملات از امارات حمایت می‌کنیم؛ وعده‌ای که حتی کارشناسان شبکه سعودی «ایران اینترنشنال» تحقق آن را دست کم در کوتاه مدت بعید دانسته و بسیاری می‌گویند خواسته اماراتی‌ها برای دریافت تجهیزات فوق‌پیشرفته دفاع موشکی از صهیونیست‌ها با وجود پیشرفت فرایند عادی‌سازی موانع زیادی پیش رو دارد.

 

با این حال، نقش بستن «مرگ بر اسرائیل» بر پرچم انصارالله، گزارشات انتشار یافته درباره روابط یمنی‌ها با سایر گروه‌های مقاومت به ویژه حزب الله لبنان و در نهایت حملات معنادار اخیر برای طیفی از ناظران دو معنا خواهد داشت؛ اول بازداشتن امارات از گسترش علنی مناسبات با اسرائیل و دوم کشاندن صهیونیست‌ها به باتلاقی که ائتلاف سعودی هم به آن گرفتار شده و گشوده شدن جبهه‌ای تازه علیه تل‌آویو از جنوب.

 

 

و اما درباره تاثیرات عملیات اخیر انصارالله علیه امارات، «امیر حمزه‌نژاد» روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل سیاسی به ایران مامن می‌گوید: جنگ خانمان‌سوز یمن با ائتلافی که سعودی‌ها و اماراتی‌ها تشکیل داده‌اند، فراز و فرودهای بسیاری داشته است؛ از آتش‌بس‌هایی که سعودی‌ها آن را رعایت نکرده و به عنوان یک حربه تاکتیکی برای غافلگیری دشمن بهره بردند تا تلاش‌های دیپلماتیک این کشور برای حل موضوعات فی مابین از طریق ایران. بسیاری مطرح می‌کنند هر جا که سعودی‌ها در میدان شکست می‌خورند به سمت دیپلماسی خصوصا با ایران می روند اما پاسخ ایران واحد است؛ آن که عربستان باید با خود یمنی‌ها مشکلش را حل کند. با این حال هنوز جنگ تمام نشده و دو طرف در پی تحمیل شکست به دیگری هستند.

 

حالا یمنی‌ها با استفاده از تاکتیک «امنیت شیشه‌ای» امارات را هدف قرار داده‌اند. موضوعی که فشار به ائتلاف سعودی را افزایش می‌دهد که از تحریم و فشار جنگ بکاهند. در بلندمدت با توجه به اینکه امنیت اساس سرمایه‌گذاری است و امارات نیز اقتصادش را بر سرمایه‌های خارجی و تجارت بین‌الملل استوار کرده، به زعم کارشناسان این تاکتیک جواب می‌دهد. هر چند ائتلاف سعودی در برابر این حملات موشکی یمنی‌ها حملات سختی را تدارک دیدند تا نشان دهند در این حوزه اسیر نقشه یمنی‌ها نمی‌شوند.

 

اخیرا جشن اکسپو دبی در تاریخ ۳۰ ژانویه به تعویق افتاد. گفته می‌شود امارات دیگر امن نیست. این موضوع به دلیل اخطار انصارالله و توسعه سامانه‌های موشکی یمن صورت گرفت.

 

 

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن عنوان کرده بود که نمایشگاه اکسپو احتمالا با اقدامات ما شکست می‌خورد. وی به اماراتی‌ها و دیگر شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه توصیه و اخطار کرده بود تا مقصد خود را تغییر دهند.

 

جنگ ابزارهای خاص خود را دارد و نمی‌توان انتظار داشت با حملاتِ خصوصا هوایی که از سوی ائتلاف سعودی علیه یمن رخ می‌دهد این کشور اقدامات بازدارنده‌ای برای مقابله انجام ندهد. به نظر می‌رسد با قدرت گرفتن یمن در حوزه موشکی جنگ این کشور با تحولات جدیدی همراه شود؛ خصوصا اینکه یمنی‌ها روی زمین هم موفقیت‌های شگرفی کسب کرده‌اند و حتی گفته می‌شود اگر پشتوانه آمریکا نبود سعودی‌ها روی زمین حتی برخی از شهرهای خود را نیز تقدیم یمنی‌ها می‌کردند.

 

این در شرایطی است که بیشتر فشارها علیه یمن از ناحیه تحریم‌ها و ممانعت از ورود کالاها و لوازم مورد نیاز مردم و حملات هوایی است و سعودی ها سعی می‌کنند با استفاده از مزدورانی که دارند اوضاع یمن را به هم بریزند تا همه چیز از دستان حوثی‌ها خارج شود اما تا امروز یمنی ها توانسته‌اند به خوبی بخش‌های این کشور را اداره کنند و بسیاری از مراکز استراتژیک یمن را از گروه‌های شورشی و مزدوران سعودی بازپس بگیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات