تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 13:43
کد خبر : 12690

اروپا و متحدان نامطمئن

اروپا و متحدان نامطمئن

در شرایطی که دولت واشنگتن در حال تشدید تنش‌ها با روسیه در اوکراین است، اروپایی‌ها با تردیدهای زیادی درباره ورود به بازی شرقی ایالات متحده و هزینه‌های آن مواجهند.   به گزارش ایران مامن، پس از انتشار اسناد جاسوسی مشترک دانمارک و آمریکا از رهبران اروپا در بهار گذشته، بی‌اعتمادی میان‌آتلانتیکی عمیق‌تر شده است.  

در شرایطی که دولت واشنگتن در حال تشدید تنش‌ها با روسیه در اوکراین است، اروپایی‌ها با تردیدهای زیادی درباره ورود به بازی شرقی ایالات متحده و هزینه‌های آن مواجهند.

 

به گزارش ایران مامن، پس از انتشار اسناد جاسوسی مشترک دانمارک و آمریکا از رهبران اروپا در بهار گذشته، بی‌اعتمادی میان‌آتلانتیکی عمیق‌تر شده است.

 

اروپایی‌ها حتی از جانب بازیگران درجه چندم پیرامون قلمروشان نیز احساس آسیب‌پذیری می‌کنند؛ کشوری مانند گرجستان که عضو ناظر ناتو و اتحادیه اروپا به شمار می‌آید و در برابر روس‌ها به حمایت دولت‌های غربی چشم دوخته و حتی به دلیل حضور در رزمایش‌های نظامی متعدد مرتبط با ناتو با هشدار و اعتراض‌های کرملین روبرو است اما از جاسوسی از اروپایی‌ها هم چشم‌پوشی نمی‌کند.

 

چندی پیش اتحادیه اروپا در پاسخ به موضوع جاسوسی گرجستان از دیپلمات‌های آمریکا و سایر کشورهای اروپایی سفیر خود را از تفلیس فراخوانده است. این اتهامات ریشه در انتشار مجموعه اسنادی دارد که اخیرا از سوی یک افشاگر ناشناس در رسانه‌ها منعکس شد؛ اسنادی که نشان می‌دهد سرویس امنیت دولتی گرجستان (SSS) بسیاری از سیاستمداران مخالف، روزنامه‌نگاران و گروه های آزاد را تحت جاسوسی خود قرار داده است.

 

 

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که سرویس امنیت دولتی گرجستان از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، آمریکا، اسرائیل و سایر کشورهایی که در تفلیس مستقرند جاسوسی کرده است. «کارل هارتزل» سفیر اتحادیه اروپا در گرجستان یکی از اهداف این جاسوسی بوده است.

 

رئیس «سرویس اقدام خارجی اروپا» که به‌نوعی مسئول امور دیپلماتیک و سیاست خارجی اتحادیه اروپا محسوب می شود این افشاگری را موردی بسیار جدی توصیف کرده و گفته این اقدام می تواند پیامدهای جدی برای کنوانسیون وین و روابط کشورهای اروپا در پی داشته باشد.

 

 

در ادامه، اتحادیه اروپا سفیر گرجستان در بروکسل را احضار و اعتراض رسمی‌اش را در این رابطه ارائه کرد. «کارل هارتزل» سفیر اتحادیه اروپا در گرجستان نیز گفته حجم و ماهیت جاسوسی ادعایی فراتر از فعالیت های عادی سرویس های امنیتی است و سؤالاتی جدی در مورد رابطه گرجستان و غرب ایجاد کرد.

 

این در حالی است که «ایراکلی گاریباشویلی» نخست‌وزیر گرجستان افشاگری و مانور رسانه‌ای در خصوص اسناد افشاءشده را جعلی خوانده و اعلام کرده ساخت این اسناد کار مخالفان سیاسی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات