تاریخ انتشار : دوشنبه 25 بهمن 1400 - 0:59
کد خبر : 12797

آمریکا و جنگ با تروریسم به تلافی گریز از افغانستان

آمریکا و جنگ با تروریسم به تلافی گریز از افغانستان

بعد از خروج پرانتقاد آمریکایی‌ها از افغانستان و هشدارها درباره تبدیل این کشور به آشیانه گروه‌های تروریستی، دولت «جو بایدن» سعی دارد خود را در زمینه مبارزه با تروریسم فعال نشان دهد.   به گزارش ایران مامن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اواسط بهمن‌ماه اعلام کرد «ابوابراهیم الهاشمی القرشی» رهبر گروه دولت اسلامی در عراق

بعد از خروج پرانتقاد آمریکایی‌ها از افغانستان و هشدارها درباره تبدیل این کشور به آشیانه گروه‌های تروریستی، دولت «جو بایدن» سعی دارد خود را در زمینه مبارزه با تروریسم فعال نشان دهد.

 

به گزارش ایران مامن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اواسط بهمن‌ماه اعلام کرد «ابوابراهیم الهاشمی القرشی» رهبر گروه دولت اسلامی در عراق و شام در جربان شبیخون نیروهای آمریکایی در روستای اطمه واقع در استان ادلب سوریه کشته شده است. ابوابراهیم تبعه عراق معروف به «پروفسور» پس از قتل ابوبکر البغدادی، رهبر پیشین داعش، از سوی شورای مرکزی این گروه به رهبری برگزیده شده بود.

 

 

«خبرگزاری فرانسه» به نقل از یک مقام عالی‌رتبه گزارش کرد رهبر داعش با منفجر کردن بمبی که همراه داشته، خودکشی کرده است. بنا بر این گزارش، ابوابراهیم در همان زمان آغاز حمله با منفجر کردن یک بمب خود و اعضای خانواده‌اش «ازجمله شماری زن و کودک» را کشت.

 

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تمام نیروهای حاضر در این عملیات به سلامت به پایگاه خود بازگشته اند. این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن ۱۳ غیرنظامی در جریان این حمله خبر داد.

 

چند روز بعد، دولت آمریکا برای هرگونه اطلاعاتی که به شناسایی و کشف محل اقامت «ثناء‌الله غفاری» سرکرده گروه «داعش خراسان»، شاخه داعش در افغانستان منجر شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

 

 

به نوشته رسانه‌ها، اطلاعات کمی در مورد غفاری در دست است اما نام «شهاب المهاجر» نشان می‌دهد که او اهل کشورهای عربی است گرچه هنوز اصل و نسب او مشخص نیست. بسیاری بر این باورند که او یکی از رهبران القاعده یا یکی از اعضای سابق شبکه حقانی است که به القاعده نزدیک است.

 

این رخدادها باعث شد تا باز هم ارتباطات میان القاعده و طالبان مورد توجه قرار گیرد. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان اما صراحتاً این موضوع را انکار می‌کند. در اوایل اکتبر۲۰۲۱  «مایکل مورل» مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مدعی شد «ایمن الظواهری»، رهبر القاعده در افغانستان و در پناه طالبان زندگی می کند.

 

اندکی بعد برخی از اعضای جنبش مقاومت پنجشیر مدعی شدند اعضای القاعده با طالبان در حمله به آن‌ها همکاری داشته اند؛ ادعایی که از سوی نماینده ویژه سازمان ملل «دبورا لیونز» نیز تکرار شد. بااین‌حال طالبان همواره این ادعا را رد کرده است. مجاهد گفته است: نگرانی های متعددی در خصوص حضور القاعده در افغانستان مطرح شده است. چنین اظهاراتی بیشتر تبلیغ علیه طالبان است. امارت اسلامی به آمریکا تعهداتی داده و تعهد ما این است که اجازه نخواهیم داد از خاک ما، کشور دیگری تهدید شود.

 

«ملا محمدیعقوب» سرپرست وزارت دفاع افغانستان نیز اتهامات موجود را رد و از تشکیل نیروهای ویژه مجهز به تسلیحات پیشرفته خبر داده که برای مقابله با گروه‌های تروریستی سازمان یافته اند. او به جامعه جهانی اطمینان داده از جانب افغانستان مورد تهدید قرار نمی‌گیرند.

 

سازمان های اطلاعاتی آمریکا در اواسط سپتامبر هشدار دادند القاعده می تواند از خاک افغانستان برای طراحی حمله علیه آمریکا زودتر از آنچه انتظار می رفت استفاده کند؛ شرایطی که تحت تأثیر خروج زود هنگام آمریکا و قدرت‌گیری سریع طالبان به وجود آمده است. این اظهارات در حالی است که طالبان ذیل توافقنامه فوریه ۲۰۲۰ با دولت ترامپ متعهد شده ارتباط خود با القاعده را قطع و از تبدیل افغانستان به پناهگاهی برای این گروه تروریستی جلوگیری کند.

 

بر اساس اعلام آمریکایی‌ها قبل از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ طالبان امکانات لازم برای حمله به آمریکا را در اختیار القاعده قرار داده بود؛ اقدامی که بهانه لازم جهت لشکرکشی واشنگتن به افغانستان را فراهم آورد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات