تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 بهمن 1400 - 11:22
کد خبر : 12822

علل هفتگانه‌ی زن‌کُشی در ایران

علل هفتگانه‌ی زن‌کُشی در ایران

صاحب‌نظران و خردمندان به لحاظ نظری، علل هفتگانه‌ی زن‌کُشی و خشونت خانگی در ایران را بررسی کرده اند که پایین تر به طور خلاصه به آن ها اشاره می شود:   علت نخست، موضع فکری و فرهنگی است. این فکر یا تصور یا توهم مَرد که او زن را در عالَم فکر و در جهان

صاحب‌نظران و خردمندان به لحاظ نظری، علل هفتگانه‌ی زن‌کُشی و خشونت خانگی در ایران را بررسی کرده اند که پایین تر به طور خلاصه به آن ها اشاره می شود:

 

علت نخست، موضع فکری و فرهنگی است. این فکر یا تصور یا توهم مَرد که او زن را در عالَم فکر و در جهان خلقت در حد خود نمی داند و خود را در موضع برتر در نظام آفرینش می بیند که زن به تبَع و طفیلی او به وجود آمده است. این علت، بیشتر به بسترهای ناسالم فرهنگی و تربیتی در جامعه مربوط می شود.

 

علت دوم، موضع متعصبانه‌ی مذهبی است. مرد فقط مذهب خود را حق می داند و بقیه ی مذاهب را باطل. او تمام حق و حقیقت را نزد مذهب خویش تصور می کند و مطابق تفسیری که از آموزه های این مذهب در باب زن و ضعیفه دارد، به خود حق می دهد هر گونه خواست با زن که «جنس دوم» قلمداد کرده، رفتار کند.

 

 

علت سوم، موضع متصلبانه‌ی جنسیتی است. او می گوید: من مَرد هستم و طرف مقابل، زن. مرد با این همه کمال و توانایی، باید بر زن در عرصه ی افکار، گفتار و کردار مسلط باشد.

این علت هم‌پیوند با موضع سِنّی، جسمی و نسلی است. مرد می گوید: من بزرگ ترم و با این سن و قدرت و تجربه، بر زن سیطره دارم و اوست که باید به من متکی باشد، از من یاد بگیرد و به امر و نهی ام گوش کند. هم چنین ممکن است تصور کند در اصل، نسلِ مرد، مهم تر و نسل زن عقب مانده تر است و این نسل چه حرفی دارد تا منِ مرد بشنوم؟

 

علت چهارم، موضع بالای علمی است. مرد می گوید: من در مقام معلم، مرشد و استاد، که دریای فهم و معارف ام! یک زن  عوام چه دارد که به من بگوید؟

 

علت پنجم، موضع قدرت سیاسی است و مرد ممکن است خاستگاه قدرت خویش را، زور یا توجیه های آسمانی بداند و در این صورت به خود حق می دهد با ضعیف‌تر از خود به لحاظ جسمانی (زن) با خشونت رفتار کند.

 

 

علت ششم، موضع طبقاتی است. مرد اگر از طبقه ی اجتماعی بالا و در اوج ثروت باشد با یک زن از طبقه ی میانی یا طبقه ی فرودست و پایین که ضعیف تر از خود می پندارد، برخورد ناعادلانه و جنایت‌آمیز می کند.

 

علت هفتم، موضع قومی و نژادی است. مرد اگر قوم و نژاد خود را برتر به حساب آورد می گوید: چرا باید با زنی که از قوم و نژاد فروتر از من است، به شکل مساوی رفتار کنم و سخنانش را بشنوم؟ از این رو ممکن است حق همسرش را رعایت نکرده و به هتاکی، کتک، تخریب و حتا قتل او دست بزند.

 

زن کشی به جز علل کلی و نظری، می تواند علل جزیی، عینی و ملموس هم داشته باشد که به ساختارها از جمله ساختارهای قانونی مانند قانون مجازات اسلامی، ضعف یا نارسایی قانون، ساختارهای آموزشی مانند آموزش و پرورش و مدرسه، ساختارهای فرهنگی و اقتصادی مانند خانواده و تربیت و معیشت و … برگردد.

 

۲۷ بهمن ۱۴۰۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

علی اکبر حسنوند چهارشنبه , ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰

با سلام علت مرد کشی ها چی هست اصلا دلیل سایر قتل ها چه هست در کشور ما مواضع کشمشی غوره ای است الان احساسات تحت تاثیر یک قتل در اهواز جریحه دار شده و همه تحلیل ها بر مدار آن میچرخد هنوز نتوانسته ایم یه تحلیل جامع ببینیم به راستی زنی که در کرمانشاه شوهرش را در خیابان به گلوله بست به همین دلایل بود و یا خانمی که وسط خیابان شوهرش را با کارد تکه تکه کرد این دلایل را داشته است بهتر نیست کمی عمق به تحلیل ها بدهیم موفق باشید

ایران مامن چهارشنبه , ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴

سپاس از شما که مخاطب عمیق‌نگر ما هستید

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات