تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 بهمن 1400 - 17:34
کد خبر : 12829

سربالایی کرونا و سراشیبی واکسیناسیون

سربالایی کرونا و سراشیبی واکسیناسیون

تازه‌ترین سویه کووید۱۹ که خیلی‌ها تصور می‌کردند رام‌تر از دلتا و واریانت‌های قبلی است، دوباره شمار روزانه فوتی‌ها را در کشور به سمت ۲۰۰ نفر می‌برد و مقامات بهداشتی پیش‌بینی کرده‌اند ۲ تا سه هفته دیگر وضعیت صعودی مبتلایان و قربانیان ادامه یابد.   همزمان با اعلام سرپرست مدیریت بحران تهران مبنی بر ۲برابر شدن

تازه‌ترین سویه کووید۱۹ که خیلی‌ها تصور می‌کردند رام‌تر از دلتا و واریانت‌های قبلی است، دوباره شمار روزانه فوتی‌ها را در کشور به سمت ۲۰۰ نفر می‌برد و مقامات بهداشتی پیش‌بینی کرده‌اند ۲ تا سه هفته دیگر وضعیت صعودی مبتلایان و قربانیان ادامه یابد.

 

همزمان با اعلام سرپرست مدیریت بحران تهران مبنی بر ۲برابر شدن فوتی‌های اومیکرون در تهران طی هفته گذشته، رئیس ستاد مقابله با کرونا پایتخت اظهار داشت برخلاف آنچه تصور می‌شود اومیکرون ریه‌ها را هم می‌تواند درگیر کند.

 

با این اوصاف و با توجه به زمزمه‌های پیدایش سویه‌های جدید در نقاط مختلف جهان و رسیدن قریب‌الوقوع آن به ایران، کرونا خود را به واقعیتی گریزناپذیر و غیرقابل خلاصی تبدیل کرده است.

 

به گفته دکتر «مسعود یونسیان» عضو کمیته علمی ستاد مقابله کرونا، محاسبات کشور آمریکا نشان می‌دهد که سالیانه حدود ۳۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به آنفلوانزا‌های فصلی و نه آنفلوانزا‌های خطرناکی نظیر آنفلوانزا خوکی و پرندگان در این کشور فوت می‌کنند. پیش‌بینی آن‌ها این است که سالیانه حدود این تعداد از افراد هم قربانی کووید شوند اما این‌گونه نیست سالیانه ۱۰۰ هزار نفر بر اثر گرفتاری به این بیماری فوت کنند و این به معنی رسیدن به یک استاندارد، زندگی و فرهنگ جدید است.

 

در همین حال، واکسیناسیون کووید۱۹ در ایران و جهان به هسته‌ی سخت خود رسیده است. یعنی با فرونشستن امواج بلند واکسن‌طلبی، مقاومت واکسن‌نزن‌ها بیشتر شده و در خیلی از کشورها هنوز واکسیناسیون سراسری آن طور که باید به سرانجام نرسیده است.

 

«مارگارت هریس» در گفت‎وگویی با روزنامه «خراسان» اظهار داشته «متاسفانه ۳۰ کشور، فقط ۱۰ درصد و ۸۳ کشور، ۴۰ درصد را واکسینه کرده‌اند.»

 

به گزارش ایران مامن، درباره ضرورت‌های واکسیناسیون، دکتر «فرشید رضایی» رئیس دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت می‌گوید: مطالعات جدید از کووید۱۹ تاکیدی است بر درس آموخته های این دو سال. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۱ درصد از کسانی که در استرالیا فوت می‌شوند حداقل یک بیماری زمینه‌ای دیگر نیز داشته‌اند.

 

 

افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند به‌ویژه دیابت، فشار خون و حتی چاقی مفرط با زدن واکسن، تا حد زیادی جان خود را از دسترس حملات این ویروس حفظ می‌کنند هرچند به‌دلیل ذات تهاجمی ویروس کرونا توصیه اکید می شود این افراد در تماس با سایر بیماران کووید۱۹ و فضاهای پرخطر قرار نگیرند.

 

وی می‌افزاید: مطالعه جدید (گزارشات هفتگی CDC آمریکا) نشان داده است که واکسیناسیون مادر باردار در برابر کووید۱۹، می‌تواند  تا ۷۸درصد از بستری شدن نوزادان آنها به‌خاطر کرونا (حتی تا شش ماه بعد از تولدشان) جلوگیری کند. به همین خاطر واکسیناسیون مادران باردار را باید جدی بگیریم.

 

 

با عبور از دوسالگی پاندمی کرونا، در کشور ما اوضاع واکسیناسیون بهبود چشمگیری داشته است. بر اساس اعلام تارنمای آماری (Our world in data)  پوشش واکسن ایران بالاتر از متوسط جهان و در کنار کشورهایی مانند ژاپن، امریکا، برزیل قرار دارد.

 

 

این در حالی است که بیم آن می‌رود که این روند دچار خدشه شده و فرایند واکسیناسیون با هسته سخت آن مواجه شود. در حالی که سخنگوی ستاد کرونا اعلام کرده بود کارمندان موظفند که برای ورود به ادارات کارت واکسن داشته باشند یا هر ۱۵ روز یک‌بار تست منفی PCR ارائه دهند، دیوان عدالت اداری رائی را به نفع مخالفان واکسن صادر و اعلام کرد: ادارات حق جلوگیری از ورود کارمندانی را که واکسن نزدند، ندارند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات