تاریخ انتشار : دوشنبه 2 اسفند 1400 - 12:43
کد خبر : 12876

مناقشه اینترنتی

مناقشه اینترنتی

اوضاع اینترنت مخصوصا برای کاربران اپلیکیشن‌های خارجی صدای خیلی‌ها را در آورده است. «عباس عبدی» روزنامه‌نگار مدعی شده سقوط هفت پله‌ای رتبه جهانی اینترنت ایران در بهمن ۱۴۰۰ به دلیل جلوگیری از افزایش ماهانه ظرفیت‌های شبکه بوده و بر خلاف ادعای وزیر ارتباطات ربطی به زیرساخت‌ها ندارد.   به نوشته این روزنامه‌نگار این وضع ناشی

اوضاع اینترنت مخصوصا برای کاربران اپلیکیشن‌های خارجی صدای خیلی‌ها را در آورده است. «عباس عبدی» روزنامه‌نگار مدعی شده سقوط هفت پله‌ای رتبه جهانی اینترنت ایران در بهمن ۱۴۰۰ به دلیل جلوگیری از افزایش ماهانه ظرفیت‌های شبکه بوده و بر خلاف ادعای وزیر ارتباطات ربطی به زیرساخت‌ها ندارد.

 

به نوشته این روزنامه‌نگار این وضع ناشی از اجرای بی سر و صدای «طرح صیانت» پیش از «تصویب قانون» است.

 

وزیر اینترنت اما همه ادعاها درباره کاهش سرعت شبکه را «اخبار جعلی» دانسته و با استفاده از چند نمودار نوشته خبرهای جعلی گاهی آنقدر باورپذیر آماده می‌شوند که ممکن است طیف بزرگی از جامعه باور و بر اساس آن قضاوت کنند.

 

«عیسی زارع پور» همچنین گفته دولت سیزدهم به دنبال مسدود کردن اینترنت نیست اما فضای مجازی تهدیدات خاص خود را دارد. طی ۱۰ سال گذشته هم به دلیل عدم سرمایه‌گذاری شبکه انتقال شرکت مخابرات اشباع شده اما مشکلات اخیر حل خواهد شد.

 

 

برخی این گفته‌ها و آمار و نمودارهای وزارت ارتباطات را  رد می‌کنند. «مصطفی آرانی» روزنامه نگار در این باره نوشته است: به شما می‌گویند اینترنت مشکلی ندارد یا سرعتش کم نشده یا مشکل این است که شبکه خانگی را توسعه ندادیم ولی خوب می‌دانند چه کرده‌اند. اینستاگرام را این‌طوری دارند فیلتر می‌کنند. ‌خیلی ساده اگر بخواهم کاری که با اینستا کردند را توضیح بدهم: اتوبان سه بانده‌ای داریم به اسم اینترنت. کسانی که می‌خواهند به اینستا بروند را مجبور می‌کنند از یک باند بروند و هر روز در حال باریک کردن این مسیر هستند. با اینکه تعداد خودروهایی که می‌خواهند از این باند بروند زیادتر است. ‌نتیجه ترافیک زیادتر است و کند شدن ارتباط شما به سرورهای اینستاگرام و بازگشت دیتا از سروهای اینستا به موبایل‌های شما. اما وقتی که اعتراض کنید میزان سرعت در باندهای دیگر را به شما نشان می‌دهند و می‌گویند اسپید تست می‌گوید همه چیز نرمال است.

 

از سوی دیگر «نعیم فرهادیان» کارشناس شبکه در این باره به ایسنا گفته است: بررسی اخیر رتبه‌بندی سرعت اینترنت کشور در سایت اسپیدتست، حاکی از آن است که سرعت اینترنت همراه در ایران بدون تغییر نسبت به چند روز گذشته در رتبه ۷۷ قرار دارد که میانه جدول سرعت اینترنت موبایل در جهان به‌ حساب می‌آید. با این حال رتبه اینترنت ثابت کشور در مقایسه با روزهای پیش نشانگر آن است که با دو پله صعود به رتبه ۱۴۱رسیده است که تقریبا اواخر جدول رتبه‌بندی کشورها قرار دارد.

 

وی با رد عمدی‌بودن تغییرات اخیر در دسترسی کاربران اینستاگرام اظهار داشته مردم به حدی از دیتای موبایل استفاده کردند که اکنون تعداد کاربران موبایل با جمعیت کشور تقریبا برابری می‌کند. دکل‌های بی‌تی‌اس اشباع شده‌اند و دیگر نمی‌توانند پاسخگوی این حجم از کاربران باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات