تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 اسفند 1400 - 16:38
کد خبر : 12899

شعبه سیا بیخ گوش روس‌ها؛ لهستانی‌هایی که با آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران همدست شدند

شعبه سیا بیخ گوش روس‌ها؛ لهستانی‌هایی که با آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران همدست شدند

در حالی که روسیه بخاطر نگرانی شدید از گسترش ناتو به شرق از طریق اوکراین، به منازعات این کشور کشیده شده و نیروهایش را با وجود تهدید به تحریم‌های گسترده، به «دونتسک» و «لوهانسک» فرستاده، آمریکا مدت‌ها است در خاک همسایه دیگر اوکراین کانون عملیات اطلاعاتی مستقر ساخته است.     کتاب جدید «جان پامفرت»

در حالی که روسیه بخاطر نگرانی شدید از گسترش ناتو به شرق از طریق اوکراین، به منازعات این کشور کشیده شده و نیروهایش را با وجود تهدید به تحریم‌های گسترده، به «دونتسک» و «لوهانسک» فرستاده، آمریکا مدت‌ها است در خاک همسایه دیگر اوکراین کانون عملیات اطلاعاتی مستقر ساخته است.

 

 

کتاب جدید «جان پامفرت» (John Pomfret) خبرنگار با سابقه «واشنگتن‌پست» جزئیات مهمی از روابط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و جامعه اطلاعاتی لهستان ارائه داده است.

 

 

پامفرت در کتاب «جاسوسی لهستان، سازمان سیا و تشکیل یک اتحاد ناممکن» (Polish Spies, the CIA, and the Forging of an Unlikely Alliance) ادعا می‌کند سازمان اطلاعات لهستان برای چندین دهه نقش ابزار کمکی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را بازی کرده است.

 

 

به ادعای پامفرت، روابط ویژه سازمان سیا و سازمان اطلاعات لهستان ریشه در دیدار اوایل سال ۱۹۹۰یکی از مقامات ارشد آمریکا از سفارت لهستان در پرتغال دارد. از اواخر همان سال تیمی از افسران اطلاعاتی لهستان موفق شدند ده‌ها تن از کارمندان دولت آمریکا را در بغداد اسکان دهند. در آن مقطع آمریکا روابط خود با عراق را قطع کرده و تلاش داشت با آغاز یک عملیات نظامی در خاک کویت نیروهای بعثی را از این پادشاهی کوچک نفتی بیرون کند.

 

همکاری سازمان سیا با همتایان لهستانی خود ادامه داشت تا اینکه روابط آن‌ها در اواخر ۱۹۹۰ به اوج خود رسید. در این سال ایستگاه سازمان سیا در ورشو میزبان نیروهای مشترک بود و آمریکایی ها با کمک سازمان سیا در سراسر جهان مشغول به جاسوسی بودند.

 

این عملیات‌ها پیوند دو طرف را محکم ساخت به طوری که لهستان به افسران سازمان سیا اجازه داد بدون اسکورت در مقر آژانس جاسوسی این کشور رفت‌وآمد کنند. علاوه براین، لهستان در مناطقی مانند کره شمالی و کوبا که آمریکا در آن حضور نداشت دارایی ارزشمندی برای سازمان سیا به حساب می آمد. به سبب این خدمات بود که در سال ۲۰۰۰ سازمان سیا با اعطای نشان شایستگی از چندین افسر لهستانی تقدیر کرد. در میان دریافت‌کنندگان مدال شایستگی تیمی از افسران اطلاعاتی لهستان قرار داشتند که موفق شده بودند از ذرات موجود در هوای اطراف تأسیسات هسته‌ای ایران نمونه‌برداری کنند.

 

به گزارش ایران مامن، رابطه بین جاسوس‌های آمریکایی و لهستانی همیشه مساعد نبوده است. پس از حملات یازده سپتامبر، لهستان میزبان سایت‌های سیاه شبکه جهانی سازمان سیا بود؛ جایی که متهمان اقدامات تروریستی در آنجا بازجویی می‌شدند. سازمان سیا مقام‌های لهستانی را از سایت‌های سیاه دور نگاه داشته و درعین‌ حال قول داده بود که نقش کشور کمونیستی سابق را در این طرح بحث برانگیز مخفی نگاه دارد. بااین‌حال وعده آمریکایی ها عملی نشد و در حال حاضر اطلاعات زیادی در خصوص سایت‌های سیاه مستقر در لهستان وجود دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات