تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 اسفند 1400 - 22:43
کد خبر : 12905

وزن گازی اجلاس دوحه

وزن گازی اجلاس دوحه

سفر «سیدابراهیم رئیسی» به قطر مهمترین رخداد سیاست خارجی دولت در هفته ابتدایی اسفندماه بود؛ سفری که با دیدار با شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و امضای ۱۴ سند همکاری در زمینه هواپیمایی، تجاری، کشتیرانی، رادیو و تلویزیون، کنسولی (لغو روادید) تولید برق، استاندارد و فرهنگی و آموزشی آغاز شد و گام

سفر «سیدابراهیم رئیسی» به قطر مهمترین رخداد سیاست خارجی دولت در هفته ابتدایی اسفندماه بود؛ سفری که با دیدار با شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و امضای ۱۴ سند همکاری در زمینه هواپیمایی، تجاری، کشتیرانی، رادیو و تلویزیون، کنسولی (لغو روادید) تولید برق، استاندارد و فرهنگی و آموزشی آغاز شد و گام دوم آن شرکت در نشست سران دولت‌‌‌های عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه بود.

 

شرکت رئیس‌جمهوری در مجمع صادرکنندگان گاز به طور ویژه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و گزارش‌های متعددی در این‌باره انتشار یافت. خبرگزاری «برنا» در این خصوص نوشت: تا زمان اعمال سیاست‌های صحیح در عرضه انرژی داخل کشور و اصلاح الگوی مصرف گاز، ضروری است ایران از فرصت سوآپ و یا ترانزیت گاز قطر به مقصد همسایگان با هدف ارتقای جایگاه خود به هاب گازی منطقه بهره‌مند شود این موضوع یکی از دستور کارهای سفر آیت الله رئیسی به قطر است.

 

انتظار برای دوران طلایی گاز

 

«محمد حامل» دبیرکل این مجمع در سخنرانی خود در افتتاحیه ششمین اجلاس سران کشورهای GECF با اشاره به ضرورت همکاری کشور عضو اعلام داشت: تقاضا برای گاز طبیعی از زمان اولین اجلاس سران مجمع در سال ۲۰۱۱ که در دوحه برگزار شد، حدود ۲۳‌درصد رشد داشته است.

 

 

دبیرکل GECF همچنین خاطرنشان کرد که بحران همه‌گیری کووید، انعطاف‌‌‌پذیری گاز طبیعی را به خوبی نشان داد. وی ضمن اشاره به تقویت بازار گاز در سراسر جهان و به هم پیوسته‌‌‌تر شدن آن، مدعی شد که دوران طلایی گاز طبیعی هنوز آغاز نشده و در آینده خواهد بود.

 

واقعیات GECF

 

با این حال «دنیای اقتصاد» به چالش‌های پیش روی آغاز این دوران طلایی پرداخت و آورد: باید مدنظر داشت که GECF به‌‌‌رغم تعداد اعضا و وزن بالای بسیاری از آنها در بازار جهانی انرژی، از تعیین‌‌‌کنندگی خاصی در بازار یا حتی در روابط بخش انرژی میان اعضایش برخوردار نیست.

 

به‌‌‌رغم آنکه بسیاری در تلاشند با دادن عناوینی چون اوپک گازی، جایگاه مهمی برای این مجمع در نظر بگیرند؛ اما واقعیت آن است که این مجمع در هیچ زمینه‌‌‌ای قابل قیاس با اوپک نیست و تاکنون بیشتر حکم یک پلت‌فرم گفت‌‌‌وگو و برگزاری رویدادها را داشته است. از همین رو، همواره حاشیه‌‌‌های این مجمع و دیدارهای ضمن نشست‌‌‌ها بین کشورها، اهمیت بیشتری داشته و اصطلاحا، همیشه حاشیه آن بر متن، مقدم بوده است.

 

مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارای ۱۱ کشور عضو شامل قطر، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، ترینیداد و توباگو، نیجریه، روسیه و ونزوئلاست. همچنین آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، نروژ، پرو و امارات متحده عربی به عنوان ۷ عضو ناظر GECF فعالیت می‌کنند که در اجلاس کنونی با پیوستن موزامبیک به جمع کشورهای ناظر تعداد آنها به ۸ کشور افزایش پیدا کرد. کشورهای عضو مجمع حدود ۶۵‌درصد از ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند و بیش از ۴۵‌درصد تجارت جهانی گاز مربوط به این کشورهاست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات