تاریخ انتشار : یکشنبه 8 اسفند 1400 - 12:59
کد خبر : 12936

مذاکرات هسته‌ای؛ مصالحه به جای توافق؟

مذاکرات هسته‌ای؛ مصالحه به جای توافق؟

آنچه از دل مذاکرات به اخبار رسانه‌ها و اطلاع سیاسیون رسیده، پایان قریب‌الوقوع چانه‌زنی‌های هسته‌ای است تا مسکو و غربی‌ها به عنوان دو طرف اصلی درگیری‌های اوکراین، روی جدال کهنه اما اخیرا داغ استراتژیک در شرق اروپا متمرکز شوند.   در این خصوص تحلیل‌های قابل تاملی هم صورت گرفته است. از جمله اظهارات اخیر «حشمت

آنچه از دل مذاکرات به اخبار رسانه‌ها و اطلاع سیاسیون رسیده، پایان قریب‌الوقوع چانه‌زنی‌های هسته‌ای است تا مسکو و غربی‌ها به عنوان دو طرف اصلی درگیری‌های اوکراین، روی جدال کهنه اما اخیرا داغ استراتژیک در شرق اروپا متمرکز شوند.

 

در این خصوص تحلیل‌های قابل تاملی هم صورت گرفته است. از جمله اظهارات اخیر «حشمت الله فلاحت پیشه» رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس که گفته روس‌ها نگذاشتند برجام قبل از حمله به اوکراین امضا شود.

 

به گفته وی خوش‌بینی‌هایی که نماینده روس‌ها در مذاکرات مطرح می‌کرد و نشان‌دهنده ذوق و تلاش مسکو برای توافق بود یک دروغ بزرگ به ایران بود. اظهاراتی که پوتین و لاوروف نیز مبنی بر اینکه روسیه به اوکراین حمله نخواهد کرد در راستای این موضوع بود که اوکراین در دستور کار قرار نگیرد و نگاه جهانیان به نتیجه برجام باشد.

 

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین

 

به گفته فلاحت پیشه، در این زمینه ایرانیان فریب خوردند. اگر ایران قبل از حمله روسیه به اوکراین برجام را امضا کرده بود در شرایط کنونی ایران کانون عرضه و تقاضا در بازارهای انرژی نوین جهانی بود. اگر این اتفاق رخ می‌داد بازهای نفت ایران بازیابی می‌شد و شرایط انتقال گاز ایران در کوتاه‌مدت با تبدیل گاز به گاز مایع و در بلندمدت با امضای قراردادهای جدید فراهم می‌شد.

 

با این حال و همچنان که اشاره شد، سیگنال‌های مصالحه و نه توافقی مانند آنچه سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، قوی‌تر از همیشه است.

 

در همین زمینه و با وجود تکذیب ادعای اواخر بهمن‌ماه «رویترز» مبنی بر دستیابی به سند ۲۰ صفحه‌ای مصالحات، به نظر می‌رسد این ادعا چندان دور از واقعیات نبوده است.

 

به نوشته این رسانه کهنه‌کار انگلیسی، متن مصالحات مراحل توالی گام‌های دو طرف را مشخص می‌کند که باید پس از تایید آن از سوی طرف‌های باقی‌مانده در توافق، اجرا شود. به گفته سه دیپلمات، نخستین فاز اجرا با مرحله‌ای از جمله تعلیق غنی‌سازی بالای ۵ درصد از سوی ایران، شروع می شود.

 

این متن همچنین به اقدامات دیگری اشاره می‌کند که دیپلمات‌ها می‌گویند شامل آزادسازی حدود ۷ میلیارد دلار از پول های ایران در بانک‌های کره جنوبی و همچنین آزادی زندانیان غربی در ایران است.

 

خلاصه مصالحات اینکه ایران برخلاف اظهارات اخیر «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی که گفته غنی‌سازی ۲۰درصدی را ادامه می‌دهیم، غنی‌سازی خود را روی ۵ درصد و با قابلیت بازگشت نگاه می‌دارد و بخشی از تحریم‌های نفتی برای مشتریان اصلی ایران برداشته می‌شود و در نهایت این دولت بعدی آمریکا است که حدود چهار سال بعد درباره ادامه مصالحه تصمیم می‌گیرد و نیز در تهران مشخص خواهد شد غنی‌سازی شتاب دوباره بگیرد یا نه.

 

بر همین اساس دیروز «سید محمود نبویان» نماینده تهران با اشاره به نامشخص بودن وضعیت تحریم افراد، تضمینات درخواستی ایران، بازگشت درآمدهای ارزی و … تذکر داد: شاید روزهای آینده قرار باشد توافق هسته‌ای انجام شود اما اگر دقت کنیم در این توافق آنچه که مطلوب نمایندگان و ملت ایران است، وجود ندارد.

 

علاوه بر آنچه بیان شد، مساله بستن‌شدن پرونده ادعایی هسته‌ای علیه ایران از درخواست‌های اصلی نمایندگان تهران بوده که همچنان وضعیت آن مشخص نیست با این حال روزنامه «ایران» در گزارشی آورده ایران این بار عزم خود را جزم کرده تا مانع از آن شود که اتهامات موهوم علیه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، بار دیگر آن را در کانون فشار ایران‌‌ستیزان قرار دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات