تاریخ انتشار : یکشنبه 8 اسفند 1400 - 18:46
کد خبر : 12942

 بازار مسکن و پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه

 بازار مسکن و پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه

چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم که ساخت سالی یک میلیون مسکن را طی چهار سال هدفگذاری کرده و در آستانه شکل‌گیری توافق جدید هسته‌ای که می‌گویند روی حباب مسکن اثرگذار خواهد بود، از بدبینی‌ها نسبت به آینده این بخش کاسته شده است.   بنا بر اعلام بانک مرکزی، نرخ مسکن در

چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم که ساخت سالی یک میلیون مسکن را طی چهار سال هدفگذاری کرده و در آستانه شکل‌گیری توافق جدید هسته‌ای که می‌گویند روی حباب مسکن اثرگذار خواهد بود، از بدبینی‌ها نسبت به آینده این بخش کاسته شده است.

 

بنا بر اعلام بانک مرکزی، نرخ مسکن در شهر تهران در بهمن سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۶.۴ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه بهمن سال ۱۳۹۹ (معادل ۹۷.۲ درصد) به مراتب کمتر بوده و نشانگر کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری است، در واقع متوسط نرخ مسکن به مراتب از تورم عمومی نیز کمتر رشد داشته است.

 

روزنامه «جوان» با اشاره به اینکه این روند در دولت سیزدهم شکل گرفته و اشاره به رشد یک‌ساله ۴۸ و ۵۲ درصدی کرایه مسکن در تهران و سطح کشور نوشت: وضعیت بازار مسکن اجاره‌ای طی سال‌های اخیر بسیار پیچیده شده، زیرا با افت سرمایه‌گذاری و تولید مسکن عملاً فایل‌های اجاره‌ای نیز با محدودیت و رشد نرخ‌ها مواجه شده است، از این رو کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با ابزار مالیات باید خانه‌های خالی از سکنه و کم‌استفاده در مسیر پرداخت مالیات یا اجاره‌دهی قرار گیرند در غیر این صورت وضعیت بازار اجاره‌بها بیش از پیش پیچیده‌تر می‌شود.

 

 

این روزنامه افرود: کاهش ۵۰‌درصدی ساخت‌وساز و افزایش ۶۵۰‌درصدی قیمت مسکن در کنار رشد سرسام‌آور قیمت اجاره‌بها، گوشه‌ای از کارنامه دولت روحانی در حوزه مسکن است.

 

از سوی دیگر رئیس بنیاد مسکن در گفت‌وگو با جوان  ضمن تشریح جزئیات ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت بیان داشت: بر اساس جلسه‌ای که اخیرا شهردار تهران با رئیس‌جمهور داشته است مقرر شد تا در تهران ۱۸۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود. در همین زمینه شهردار تهران قرارگاه جهادی ساخت مسکن را راه‌اندازی کرده است.

 

به گزارش ایران مامن، با توجه به متغییرهایی که می‌تواند در سمت‌وسوی بخش مسکن موثر باشد، پیش‌بینی‌های متعددی صورت گرفته از جمله «حسن محتشم» کارشناس مسکن با اشاره به امکان کاهش قیمت مسکن در اردیبهشت و خرداد سال آینده به «ایسنا» گفته است: در حال حاضر که قیمت دلار به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده قیمت طلا نیز پایین آمده است؛ چرا که این دو بازار همبستگی دائم با یکدیگر دارند. اما مسکن اینطور نیست و قیمت آن نه تنها کاهش نیافته، بلکه هر ماه حدود ۱ تا ۲ درصد بالا رفته است. بازار مسکن صبر می‌کند قیمت ارز به یک شرایط ثابت نسبی برسد، بعد خودش را با آن وفق می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات