تاریخ انتشار : یکشنبه 29 تیر 1399 - 15:42
کد خبر : 1296

نیلوفر ابراهیمی

کدام شهرهای ایران از کرونا یاد گرفتند؟

کدام شهرهای ایران از کرونا یاد گرفتند؟

چندی پیش بود که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) فراخوان پیوستن به «شهر یادگیرنده» را منتشر کرد. هدف از ایجاد این شبکه، ارتقای یادگیری مادام‌العمر و افزایش سطح آگاهی شهروندان در جهت ایجاد شهرهای یادگیرنده پایدار از طریق توانمندسازی فردی و اجتماعی، توسعه اقتصادی و پیشرفت فرهنگی، و توسعه پایداراست. به گزارش

چندی پیش بود که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) فراخوان پیوستن به «شهر یادگیرنده» را منتشر کرد. هدف از ایجاد این شبکه، ارتقای یادگیری مادام‌العمر و افزایش سطح آگاهی شهروندان در جهت ایجاد شهرهای یادگیرنده پایدار از طریق توانمندسازی فردی و اجتماعی، توسعه اقتصادی و پیشرفت فرهنگی، و توسعه پایداراست.

به گزارش ایران ‌مامن، در ایران شهرهای شیراز، یزد، مشهد، اراک، بهبهان، کاشان و هشتگرد به‌عنوان شهر یادگیرنده ثبت شده‌اند.

با توجه به اینکه این شهرها جزء شهرهای یادگیرنده معرفی شده‌اند؛ انتظار می‌رود رویه و استراتژی حاکم در این شهرها برای تحقق این مفهوم نمایان باشد و در مواجهه با چالش‌ها عملکرد موفق‌تری نسبت به دیگر شهرهایی که یادگیرنده نیستند داشته باشند.

شهر یادگیرنده مجموع چند مؤلفه آموزش رسمی، یادگیری در خانواده‌ها و محله، یادگیری در محل کار، فناوری، کیفیت یادگیری و فرهنگ یادگیری است. تحقق این مؤلفه‌ها نیازمند بسیج امکانات برای یادگیری همه شهروندان است. شهر یادگیرنده اعضای یک جامعه را از لحاظ اجتماعی تقویت کرده و آن ها را در مسیر آموزش قرار می دهد. مگر نه این است که علم و دانش برای زندگی بهتر است و افزایش سطح آگاهی شهروندان در رفتار شهروندی آنان نمایان می‌شود. از این رو نمی‌توان انتظار داشت که نداشتن ‌برنامه و خود به خود سبب ایجاد شهر یادگیرنده شود.

با توجه به این که یکی از کاربردهای علم در مقابله با چالش‌های پیش‌رو است. شهرهای یادگیرنده باید در مواجهه با چالش‌ها و معضلات شهری، قدرت عمل مناسبی داشته باشند. کویید ۱۹یکی از چالش‌های بین‌المللی است که همه شهرها و کشورها در ماه‌های اخیر با آن روبه‌رو شدند  و زندگی بسیاری از شهروندان را از ماه‌های گذشته دگرگون کرده است.

در شرایطی که روز به روز به آمار مبتلایان اضافه می‌شود و شهرها از سفید، نارنجی و قرمز تغییر رنگ می‌دهند، در حالی‌که انتظار می‌رود این شهرها در حل چالش‌ها عملکرد بهتری داشته باشند، تبادل تجربیات از این شهرها سرچشمه بگیرد و دستاورد شهری از خلاقیت و نوآوری توأمان باشد. این معضل فرصت مناسبی برای پیشرو بودن شهرهای یادگیرنده نسبت به دیگر شهرها فراهم کرده است.

سازمان یونسکو در راستای اهداف خود برای اشتراک تجربه‌های شهرهای یادگیرنده از طریق ویدیوکنفرانس گفتگوهایی را انجام داده است. شهر شیراز و کاشان به‌عنوان شهرهای یادگیرنده ایران تجربیات و اقدامات انجام شده برای مقابله با ویروس کویید۱۹ با دیگر شهرهای یادگیرنده جهان به اشتراک گذاشتند. نماینده شهر یادگیرنده کاشان بر آموزش‌های برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، آموزش‌های مجازی،  نصب بیلبوردها و بنر در سطح شهر با شعار «در خانه بمانیم»، موشن گرافی و گندزدایی‌ از سطح شهر گفت. نماینده شهر یادگیرنده شیراز بر آموزش مجازی و تلویزیونی، سامانه فارس‌آموز و آموزش خانواده‌ها تأکید کرد.  حال سؤال اینجا است که این شهرهای یادگیرنده تا چه میزان در تحقق این مفهوم نسبت به دیگر شهرها مثمر ثمر بوده‌اند.

به‌نظر می‌رسد این ایام کرونایی فرصت مناسبی برای ارزیابی نقش شهرهای یادگیرنده و از طرفی سنجش رفتار و آموخته‌های شهروندان از نظام آموزش رسمی، خانواده و فرهنگ یادگیری است. این که چقدر ضمن آشنایی با مفاهیم شهروند الکترونیک، همدلی و مشارکت بین مردم و جامعه محلی رواج یافته است.

 

* نوشتارهای ستون مداد مشکی صرفا دربردارنده نظرات نویسنده است و به واسطه تنوع آرا و دیدگاه‌ها انتشار می‌یابد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

pppp.kkkk پنجشنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹

؟؟؟؟؟….

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات