تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1400 - 18:07
کد خبر : 13000

جیب‌برهای آخرسالی

جیب‌برهای آخرسالی

تا حدود ۱۰سال پیش، وقتی واژه «کلاهبرداری» به گوش می‌رسید بیشتر ذهن‌ها به سمت اختلاس و چک بلامحل و فراری‌شدن صندوق‌داران شرکت‌های تعاونی مسکن و … می‌رفت اما الان همین گوشی که در جیب و دست داریم به مهمترین ابزار کلاهبرداری و در اصطلاح رایج «فیشینگ» تبدیل شده است.   همین یک هفته پیش بود

تا حدود ۱۰سال پیش، وقتی واژه «کلاهبرداری» به گوش می‌رسید بیشتر ذهن‌ها به سمت اختلاس و چک بلامحل و فراری‌شدن صندوق‌داران شرکت‌های تعاونی مسکن و … می‌رفت اما الان همین گوشی که در جیب و دست داریم به مهمترین ابزار کلاهبرداری و در اصطلاح رایج «فیشینگ» تبدیل شده است.

 

همین یک هفته پیش بود که با افزایش تعداد کلاهبرداری‌های پیامکی با پوشش ابلاغ احکام قضایی، رئیس پلیس فتا تهران اعلام کرد: هیچ سازمان رسمی و حاکمیتی از شماره‌های شخصی، پیامک ابلاغیه الکترونیکی یا سامانه ثنا، برای مردم ارسال نمی‌کند لذا هموطنان در صورت دریافت چنین پیامک‌هایی، به هیچ عنوان روی لینک ارسال شده، کلیک نکنند.

 

به گزارش ایران مامن، رئیس پلیس فتا پایتخت با اشاره به دستگیری‌ ده‌ها جیب‌بر اینترنتی توصیه کرد قربانیان لینک‌های فیشینگ به سرعت اینترنت تلفن همراه خود را قطع کرده و گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانند.

 

 

جدا از تهدید لینک‌ها، این روزها به تعداد شبکه‌های اجتماعی و گروه‌ها و کانال‌های موجود در آن به موارد کلاهبرداری برمی‌خوریم؛ از اکانت‌های تلگرامی که با تصاویر زنان و مردان انگلیسی‌زبان به سراغمان می‌آیند و وانمود می‌کنند خارجی هستند و پیشنهادی ویژه برایمان دارند تا شماره‌های عجیب و غریبی که فقط کافی است به تماسشان پاسخ دهیم تا بسته به امنیت تلفن همراهمان تبعاتش دردسرساز شود.

 

 

با وجود اینکه بسیاری در اینستاگرام و سایر شبکه‌ها کسب و کار دارند اما مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام‌کرده است: ثبت شکایت از کسب و کارهای متخلف، فقط در صورت واریز وجه از طریق شبکه الکترونیکی پرداخت کشور (شاپرک) وجود دارد و در صورت پرداخت نقدی و واریز وجه از طریق کارت به کارت، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه این ماد وجود نخواهد داشت.

 

نکته جالب اینکه همین شاپرک هم ابزار کلاهبرداری قرار گرفته است. معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور یازدهم اسفندماه هشدار داد : مجرمان سایبری با ترفند «ارسال پیامک با عنوان کارت بانکی شما به علت عدم ثبت در سامانه شاپرک مسدود خواهد شد» وارد فاز جدیدی از کلاهبرداری شده‌اند.

 

علاوه بر افزایش تراکنش‌های مالی پایان سال که بستری مناسب را برای کلاهبرداران مجازی فراهم کرده، پرداخت‌های دولتی مانند واریز سود سهام عدالت هم مضاف بر علت شده تا لینک های تله‌گذاری به وفور در پیامک‌ها و پیام‌های شبکه‌های مجازی پخش و باعث شود تا هزاران لینک و تماس در حکم چاشنی انفجاری گوشی‌هایمان که همچون بمب‌های متحرک شده‌اند، عمل کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات