تاریخ انتشار : یکشنبه 15 اسفند 1400 - 19:53
کد خبر : 13024

ترکیب دو ویروس کرونا و اکستریمیسم

ترکیب دو ویروس کرونا و اکستریمیسم

ماه‌ها پس از آغاز تاخت و تاز ویروس تاجدار، تبعات مختلف آن خود را به شکلی آشکارتر نشان داد.   در یک سالگی پیدایش کووید۱۹ یعنی پاییز ۲۰۲۰ بود که دایره ضد تروریسم پلیس انگلیس اعلام کرد بحران کرونا و محدودیت‌های قرنطینه موج جدیدی را از افراط گرایی (Extremism) جوانان آسیب‌پذیر در این کشور ایجاد

ماه‌ها پس از آغاز تاخت و تاز ویروس تاجدار، تبعات مختلف آن خود را به شکلی آشکارتر نشان داد.

 

در یک سالگی پیدایش کووید۱۹ یعنی پاییز ۲۰۲۰ بود که دایره ضد تروریسم پلیس انگلیس اعلام کرد بحران کرونا و محدودیت‌های قرنطینه موج جدیدی را از افراط گرایی (Extremism) جوانان آسیب‌پذیر در این کشور ایجاد کرده است.

 

پیش از آن دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داده بود: گروه های افراط گرا از فرصت به وجود آمده در بحران شیوع کرونا استفاده و با افزودن بر شدت فعالیت‌هایشان در فضای آنلاین، اقدام به جذب نیرو می کنند. به گفته «آنتونیو گوترش»، گروه های افراط گرا سعی دارند تا از خشم، نفرت و ناامیدی انسان ها در راستای مقاصد خود و تقویت افراط گرایی بهره ببرند.

 

به گزارش ایران مامن، این وضعیت کشورهایی هم که تهدیدات امنیتی کمتری نسبت به اروپایی‌ها را تجربه کرده بودند دستخوش هراس از تشدید افراط گرایی کرد.

 

به گزارش اخیر «اینتلیجنس آنلاین»، سازمان اطلاعات امنیتی کانادا تهدیدات گروه­ های افراطی را در حدی بی­ سابقه­ برای این کشور برآورد کرده است. بر اساس این ادعا ویروس کرونا تمایلات بیگانه‌هراسی و ضد اقتدارگرایی موجود در این کشور را تشدید و به افراط‌گرایان خشونت‌طلب امکان داده اطلاعات نادرست خود در خصوص اقدامات دولت و مقام­ های بهداشتی را ترویج کنند.

 

کانادا از جمله کشورهایی است که در آن اعتراضات متعددی به واکسیناسیون عمومی بروز کرده است. ادعا می­ شود در موارد متعدد مخالفان واکسیناسیون اجباری، راه‌های دسترسی به بیمارستان‌ها را مسدود کرده و خدمه درمانی را هم به‌صورت فیزیکی و هم در فضای مجازی مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند. به دلیل وقوع این‌گونه حوادث سازمان اطلاعات کانادا با صدور بیانیه ­ای ادعا کرده جدال‌های لفظی آنلاین روزبه‌روز خشونت‌آمیزتر می‌شوند. تهدیدهای موجود در این حوزه نیز به یک نگرانی فزاینده تبدیل شده است.

 

 

داده ­هایی که سازمان اطلاعات امنیتی کانادا ارائه کرده نشان می ­دهد از سال ۲۰۱۴، خشونت­ های انفرادی یا اقداماتی که تحت تأثیر ایدئولوژی‌های افراط‌گرایانه صورت گرفته ۲۵ تن را به کام مرگ کشانده و ۴۱ تن را مجروح ساخته است. این آمار تفاوت زیادی نسبت به قربانیان حملات با انگیزه‌های سیاسی و مذهبی دارد. برای نمونه ژوئن ۲۰۲۱ در حمله ­ای که پلیس کانادا آن را اقدامی از روی تنفر ارزیابی کرد، مردی با یک وانت، چهار عضو یک خانواده مسلمان کانادایی به کام مرگ فرستاد.

 

گفتنی است بیماری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن ساختار خانواده‌ها را در معرض برخی تنش‌های بحرانی قرار داده و باعث افزایش خشونت خانگی نسبت به قبل شده است. مشکلات اقتصادی، قرنطینه طولانی مدت، خستگی و فرسودگی، مصرف مواد مخدر و اختلالات روانی از دلایل افزایش خشونت خانگی هم‌زمان با شیوع کووید ۱۹ عنوان می­ شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات