تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اسفند 1400 - 17:43
کد خبر : 13104

اکراه دولت از دخالت در صیانت

اکراه دولت از دخالت در صیانت

شورای عالی فضای مجازی  بالاخره نظر صریح و قطعی خود درباره طرح صیانت را به طور رسمی اعلام کرد تا مشخص شود روند طی شده در کمیسیون ویژه این طرح در مجلس مورد تایید این شورای عالی نیست و ایرادات قانونی فراوانی به آن وارد است.   «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی شنبه

شورای عالی فضای مجازی  بالاخره نظر صریح و قطعی خود درباره طرح صیانت را به طور رسمی اعلام کرد تا مشخص شود روند طی شده در کمیسیون ویژه این طرح در مجلس مورد تایید این شورای عالی نیست و ایرادات قانونی فراوانی به آن وارد است.

 

«ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی شنبه شب گذشته در یک گفت وگوی زنده اینترنتی، به بسیاری از سوالات درباره طرح صیانت پاسخ داد.

 

به گفته وی، راه اندازی تشکیلاتی موازی شورای عالی فضای مجازی نیازمند اجازه رهبری است. معتقدم که نظام تنظیم مقررات فضای مجازی باید اصلاح شود و بزرگ ترین مسئله ما در کشور مسئله حکمرانی فضای مجازی است  اما این که یکی از کمیسیون‌های مجلس بخواهد راجع به کل فضای مجازی طرحی را ارائه دهد قاعدتاً دچار نقص و اشکال است. بنابر این باید دولت به مساله ورود کند.

 

با وجود این اظهار نظر صریح، اصلی‌ترین مسئول مرتبط با ماجرای صیانت در دولت یعنی وزیر ارتباطات مدعی «برچسب‌زنی منفی» به طرح مجلس شده و می‌گوید: روند نگارش طرح صیانت، روند رو به رشدی بوده و اشکالات جدی آن برطرف شده است، اما همچنان اشکالاتی وجود دارد که با روحیه تعاملی که در کمیسیون ویژه مجلس وجود دارد، من بسیار خوشبین هستم که این اشکالات برطرف شود.

 

با این حال، اظهارات فیروزآبادی با استقبال زیادی روبرو شد از جمله «جلال رشیدی کوچی» نماینده مجلس و مخالف طرح صیانت در توئیتی نوشت: دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز به جمع مخالفان طرح صیانت پیوست. هر روز که می گذرد بهتر مشخص می شود نظر حاکمیت راجع به طرح صیانت چیست.

 

 

و اما نکته مهمی که دبیر شورای عالی فضای مجازی به آن اشاره کرده اینکه ما در مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای ایجاد نمایندگی پلتفرم‌های خارجی که بیش از یک میلیون مشترک دارند مقررات گذاری کردیم اما تاکیدی بر قطع دسترسی آن ها نداشتیم چرا که امکان پذیر نیست. ما مطمئنیم اگر به گوگل و دیگران بگوییم که اگر با ما مذاکره نکنند باید آن ها را مسدود کنیم، اتفاقی نمی‌افتد. بعد می‌خواهیم قانونی را تصویب کنیم که کل فضای مجازی را ببندیم؟ الان ۸۰ درصد ترافیک ما مربوط به شبکه‌های اجتماعی است که بخش عمده آن را نیز شبکه‌های خارجی تشکیل می‌دهند.

 

وی با اشاره به اینکه هیچ جایگزین ایرانی برای شبکه‌های خارجی تعبیه نشده بیان داشت طرحی را به مجلس آوردند که سه میلیون نفر را تهدید به تعطیلی کسب و کار می‌کند و تضمین های لازم را هم به آن ها نمی‌دهد.

 

هر چند با توجه به پافشاری‌های موجود روی طرح صیانت، برخی می‌گویند اعلام مخالفت دبیر شورای عالی فضای مجازی هم تاثیر چندانی در روند حاضر نخواهد داشت اما «غلامرضا نوری قزلجه» عضو کمیسیون ویژه در این باره به روزنامه «خراسان» گفته است: مجلس علاقه‌مند است به جای طرح موجود، دولت لایحه بدهد و بنابراین در صورت اعلام آمادگی دولت، مجلس نیز از این رویکرد حمایت خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات