تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400 - 14:31
کد خبر : 13121

چهارشنبه‌چینی

چهارشنبه‌چینی

آمار و ارقامی که پس از گذشت چند روز از حوادث چهارشنبه آخر سال در رسانه‌ها قابل رویت است تعداد فوتی‌ها و مصدومان است. این آمار برای سال ۹۹، ۹ فوتی و نزدیک به ۱۹۰۰ نفر مصدوم بود.   به گزارش ایران مامن، در آخرین چهارشنبه‌سوری قرن و تا نیمروز سه‌شنبه، آمار فوتی‌ها دو رقمی

آمار و ارقامی که پس از گذشت چند روز از حوادث چهارشنبه آخر سال در رسانه‌ها قابل رویت است تعداد فوتی‌ها و مصدومان است. این آمار برای سال ۹۹، ۹ فوتی و نزدیک به ۱۹۰۰ نفر مصدوم بود.

 

به گزارش ایران مامن، در آخرین چهارشنبه‌سوری قرن و تا نیمروز سه‌شنبه، آمار فوتی‌ها دو رقمی شد تا نشان دهد حداقل در این زمینه رشد داشته‌ایم.

 

آمار بسیار بزرگتری که در جایی نمی‌توان یافت گردش مالی هنگفتی است که صرف خرید آتش‌زاهایِ غالبا وارداتی می‌شود. هر چند هندی‌ها طی سال‌های اخیر کوشیده‌اند در این بازار رقیب چینی‌ها شوند اما همچنان چشم‌بادامی‌ها در صادرات این اقلام پیشتازند.

 

چهارشنبه‌سوری اگرچه با آیین‌های ایرانی همراه است و در برخی از کشورها چهار چهارشنبه آخر سال را به رسم چهار عنصر باد، آب، خاک و عاقبت آتش نکو می‌دارند اما در ایران بیشتر از اینکه یک جشن باشد تا مرز یک نزاع و جنگ پیش می‌رود.

 

انواع و اقسام ترقه‌های چینی ‌در این روز با صدای مهیب و ترسناک دل شهرها را می‌لرزاند و پول هنگفتی را در یک شب روانه جیب چشم‌بادامی‌ها می کند.

 

 

بنابراین برخی معتقدند که این روز بیشتر از این که جشن و آیین ایرانی باشد برای چینی‌ها یک جشن اقتصادی محسوب می‌شود. همچنان که اشاره شد چهارشنبه‌سوری علاوه بر پول هنگفتی که نصیب برخی از کشورها می‌کند بعضا برای هم‌وطنانمان عواقب بدی را به دنبال دارد و مراکز درمانی و اورژانسی در این شب آماده‌باشند و شب سختی را سپری می‌کنند.

 

غیر از همه این‌ها سال به سال شاهد زوال سنت‌ها و بستر فرهنگی هستیم که چهارشنبه‌‌سوری یکی از مصداق‌های آن محسوب می‌شود.

 

کمتر کسی امروز خبر دارد که غیر از جمع‌آوری هیزم و پریدن از روی آن، سابق بر این، در چهارشنبه آخر سال نقاره‌زنی رواج داشت، دختران جوان برای بخت‌گشایی فالگوش می‌ایستادند، همسایه‌ها برای رساندن خبر خوش از هم سبقت می‌گرفتند و در کنار همه این رسم‌ها قاشق‌زنی با فلسفه خاص خود رایج بود. امروز چهارشنبه‌سوری ما تصویری اغراق‌آمیز از آتش‌بازی عیدانه چینی‌ها البته به شکلی نازیبا، در هم بر هم و پرخسارت پیدا کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات