تاریخ انتشار : شنبه 28 اسفند 1400 - 20:56
کد خبر : 13183

روس‌ها جنایت جنگی می‌کنند یا آمریکایی‌ها؟

روس‌ها جنایت جنگی می‌کنند یا آمریکایی‌ها؟

«جو بایدن» چند روز پیش «ولادیمیر پوتین» همتای روسش را «جنایتکار جنگی» خواند. این شدیدترین محکومیت از سوی یک مقام آمریکایی از زمان آغاز جنگ در اوکراین بود. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اظهارات بایدن را «لفاظی غیرقابل قبول و نابخشودنی» خواند.   به گزارش ایران مامن، از آغاز جنگ اوکراین، روس‌ها هم سعی کرده‌اند

«جو بایدن» چند روز پیش «ولادیمیر پوتین» همتای روسش را «جنایتکار جنگی» خواند. این شدیدترین محکومیت از سوی یک مقام آمریکایی از زمان آغاز جنگ در اوکراین بود. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اظهارات بایدن را «لفاظی غیرقابل قبول و نابخشودنی» خواند.

 

به گزارش ایران مامن، از آغاز جنگ اوکراین، روس‌ها هم سعی کرده‌اند جنگ روانی و رسانه‌ای غربی‌ها را به نحوی موثر پاسخ دهند. بسیاری از استنادات آن‌ها هم به مطالبی است که در رسانه‌های غربی انتشار یافته است.

 

به عنوان مثال، در گزارشی که چند هفته پیش «نیویورک‌تایمز» انتشار داد، آگاهی کامل ارتش آمریکا از تبعات دو حمله هوایی متوالی در سال ۲۰۱۹ در کشور سوریه افشاء شد.

 

به ادعای این روزنامه این حملات به تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۱۹ صورت گرفته و حداقل ۸۰ کشته برجای گذاشته که ۶۴ نفر از قربانیان زن و کودک بوده‌اند؛ اقدامی که به تعبیر بسیاری عملاً یک جنایت جنگی بوده است. گفتنی است این دو حمله هوایی به‌صورت متوالی در نزدیکی روستای الباغوز سوریه انجام شده و راه‌اندازی آن به خواست واحد عملیات ویژه سری (مسئول عملیات های زمینی در سوریه) صورت گرفته است.

 

 

نظامیان آمریکا به این خبر واکنش نشان داده و بعد از گذشت دو سال برای اولین بار فرماندهی مرکز نیروهای آمریکا (به عنوان نهادی که به عملیات های هوایی در سوریه نظارت داشت) انجام حملات هوایی علیه اهدافی در منطقه باغوز سوریه تایید کرد.

 

این نهاد نظامی ضمن ابراز تأسف از کشته شدن غیرنظامیان مدعی شده در میان کشته های این حمله ۱۶ تروریست داعشی هم حضور داشته‌اند.

 

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌ای کشته شدن ۱۶ عضو داعش و ۴ شهروند عادی (غیرنظامی) را تایید اما در خصوص هویت باقی قربانیان و احتمال غیرنظامی بودن آن‌ها ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

 

در بیانیه این نهاد نظامی آمده است: ما از مرگ غیرنظامیان بی گناه بسیار متأسفیم. …تمام اقدامات ممکن برای جلوگیری از حمله به غیرنظامیان اتخاذ می شود. …در مورد منطقه باغوز نیز گزارش های لازم تهیه و تبعات آن را نیز بررسی شد. ما مسئولیت کامل تلفات ناخواسته جان افراد بی‌گناه را نیز بر عهده می گیریم.

 

سنتکام مدعی شده این حمله را در چارچوب حق دفاع از خود انجام داده و هنوز در خصوص هویت ۶۴ کشته دیگر و اینکه به گروه‌های تروریستی ارتباط داشته‌اند یا نه به جمع‌بندی کاملی نرسیده است. به‌رغم اعتراف کلی سنتکام، نیویورک‌تایمز به اسنادی از اظهارات پرسنل نظامی آمریکا و گزارش های طبقه‌بندی‌شده‌ای دست‌یافته که نشان می دهد در همان مقطع این حمله توسط برخی پرسنل نظامی آمریکا به‌خصوص در مرکز عملیات هوایی ترکیبی (CAOC) مورد اعتراض واقع شده است. ضمن اینکه در ساعات اولیه حمله نیروهای آمریکایی مرگ بیش از پنجاه زن و کودک تائید شده بود.

 

بر اساس ادعای نیویورک‌تایمز اندکی بعد از حملات فوق سرهنگ دوم «دین دبلیو کوساک» از وکلای نیروی هوایی آمریکا این حملات را مصداق جنایت جنگی توصیف کرده است.

 

نکته مهمی که در گزارش نیویورک‌تایمز دیده می شود توصیف تلاش آمریکا برای فرار از تبعات این حمله است، درحالی‌که از همان ابتدا مقام های آمریکایی از تبعات وحشتناک حمله خودآگاه بودند. گفتنی است در آن حملات دو بمب ۲۲۷ کیلوگرمی و ۹۰۷ کیلوگرمی مورد استفاده قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات