تاریخ انتشار : سه شنبه 16 فروردین 1401 - 11:41
کد خبر : 13244

داغی کمپین‌های واردات خودرو تا خرداد

داغی کمپین‌های واردات خودرو تا خرداد

نمایندگان مجلس سال گذشته در جریان بررسی لایحه بودجه به دولت اجازه دادند در سال ۱۴۰۱ از محل ارز غیرصادراتی نسبت به صدور مجوز واردات نزدیک به ۱۰۰ هزار خودرو شامل سواری، کامیون، اتوبوس و … براساس مقررات از سوی بخش خصوصی اقدام کرده و درآمد ناشی از آن را پس از گردش خزانه به

نمایندگان مجلس سال گذشته در جریان بررسی لایحه بودجه به دولت اجازه دادند در سال ۱۴۰۱ از محل ارز غیرصادراتی نسبت به صدور مجوز واردات نزدیک به ۱۰۰ هزار خودرو شامل سواری، کامیون، اتوبوس و … براساس مقررات از سوی بخش خصوصی اقدام کرده و درآمد ناشی از آن را پس از گردش خزانه به حساب ردیف شماره پنجاه قانون مربوطه واریز کند.

 

در ادامه، شورای نگهبان به استناد ایراد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص به این مصوبه، آن را مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی تشخیص داد و مصوبه را برای اصلاح به مجلس بازگرداند. هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، این مصوبه را مغایر سیاست‌های کلی حمایت از تولید داخل تشخیص داد و به این ترتیب و با تجربه‌ای که از طرح ساماندهی صنعت خودرو و بلاتکلیفی آن به دست آمده بود، نمایندگان تصمیم گرفتند ایراد هیات عالی را تا پیش از فرا رسیدن تعطیلات عید نوروز رفع کنند.

 

با این حال نظر مجمع تشخیص این است که واردات خودرو به تولیدات داخلی ضربه می‌زند. در سوی مقابل خیلی‌ها رای مجمع را منجر به تقویت موضع مافیای خودروی داخلی می‌دانند.

 

در این میان روزنامه «ایران» ارگان مطبوعاتی دولت نوشته واردات خودرو در سال جدید انجام می‌شود و بازار، خودروهای صفر خارجی را به خود می‌بیند.

 

«محمدحسین صالحی» کارشناس صنعت خودرو به این روزنامه گفته است: از اواخر سال گذشته در محافل خودرویی و تصمیم‌گیری (پشت پرده) از مخالفت با واردات خودرو صحبت شد و می‌بینیم که از ابتدای سال جدید، صحبت‌های ضد و نقیضی دراین خصوص شنیده می‌شود، اما دولت سیزدهم برای پایان دادن به برخی از سودجویی‌ها، تصمیم گرفته است که در سال‌جاری و طبق مقررات واردات خودرو را دنبال کند.

 

 

به گفته صالحی، برای سال‌جاری تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو هدف‌گذاری شده است اما به نظر می‌رسد که چنین عددی محقق نشود و نهایت تولید به رقم ۹۰۰هزار الی یک میلیون دستگاه برسد. در چنین شرایطی دوباره تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد نمی‌شود و قیمت‌ها در بازار به قیمت کارخانه نزدیک نخواهد شد، بدین جهت با واردات خودرو، می‌توان بازار را کنترل و تقاضا و عرضه را هماهنگ کرد.

 

علاوه بر این، یک مقام مسئول در وزارت صمت که خواست نامش عنوان نشود به ایران گفت: به‌طور قطع از خردادماه واردات خودرو اتفاق خواهد افتاد و در این خصوص هیچ ملاحظه‌ای وجود ندارد و حتی سعی بر این است که خودروی ارزان قیمت وارد کشور شود تا تمام دهک‌های جامعه از موضوع واردات خودرو منتفع شوند.

 

از سوی دیگر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره واردات خودرو اظهار داشته بیشتر دلال‌ها که بسیار هم قدرتمند هستند، مخالف واردات خودرو هستند و عده کمی نیز مخالف ایدئولوژیک واردات هستند. به اعتقاد بنده چنانچه مطالبه‌گری عمومی وجود داشته باشد، واردات آزاد خواهد شد؛ در غیراین صورت روال سال‌های قبل و ممنوعیت ادامه‌دار خواهد شد.

 

به گزارش ایران مامن، پیش از دعوت دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به ایجاد مطالبه گری عمومی و به خصوص طی روزهای اخیر بحث نقش مافیای خودرو در تداوم ممنوعیت واردات در گفت وگوهای عمومی و فضای مجازی پررنگ بوده و انتظار می رود تا موعد واردات خودرو این مباحث و به تبع آن کمپین های داغ شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات