تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 فروردین 1401 - 12:59
کد خبر : 13269

بختک حوادث مشهد روی سینه افغانستانی‌ها

بختک حوادث مشهد روی سینه افغانستانی‌ها

حمله بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین در حرم رضوی، با مشخص شدن چهره و تبار عاملانش حالا مقدمه تازه‌ترین سوگنامه یا به عبارتی خوفنامه افغانی‌های مقیم کشور ما شده است.   پس از مضروب شدن سه روحانی در حرم امام رضا (ع)، خواه ناخواه بسیاری از افغانستانی‌ها با انگشت اتهام و انزجار مواجه

حمله بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین در حرم رضوی، با مشخص شدن چهره و تبار عاملانش حالا مقدمه تازه‌ترین سوگنامه یا به عبارتی خوفنامه افغانی‌های مقیم کشور ما شده است.

 

پس از مضروب شدن سه روحانی در حرم امام رضا (ع)، خواه ناخواه بسیاری از افغانستانی‌ها با انگشت اتهام و انزجار مواجه می‌شوند.

 

به گزارش ایران مامن، احساسات و اظهارات ضدافغانی بعد از کوچ هزاران نفر از آنان به ایران در پی سیطره طالبان بر کابل، آشکارا افزایش یافته است.

 

کافی است به کامنت‌های پای تصاویری نگاه بیاندازیم که اواسط تعطیلات نوروز از تجمع صدها افغانی در میدان آزادی پایتخت در سایت‌های مختلف منتشر شد.

 

 

در ادامه، در چند شهر و استان از جمله اخیرا در فارس تجمعاتی با پلاکاردهای درخواست خروج بی‌قید و شرط افغانستانی‌ها برگزار شده و احتمالا بعد از وقایع مشهد این دست تحرکات بیشتر خواهد شد.

 

 

روزنامه «کیهان» با هدف جلوگیری از تشدید احساسات ضدافغانستانی نوشته است: چند روز پیش (سیزدهم فروردین جاری) نیز دو طلبه اهل سنت در محله چای‌بوئین شهرستان گنبدکاووس به قتل رسیدند. …هنوز هم ابعاد دقیقی از ماجرای حمله به ۳ طلبه در حرم رضوی روشن نیست اما گویا بوی یک توطئه با چاشنی تفرقه‌افکنی و اختلاف افکنی بین شیعه و سنی به مشام می‌رسد.

 

با این حال روزنامه «جمهوری اسلامی» در نوشته‌ای هشدارآمیز آورده است: طبق آمارهای میدانی، جمعیت افغان‌ها در ایران اکنون به ۸ میلیون نفر رسیده و هر روز حدود ۱۰ هزار نفر به صورت غیرقانونی و قانونی وارد مرزهای ایران می‌شوند.

 

به نوشته این روزنامه، ترکیب جمعیتی بسیاری از استان‌ها در حال تغییر است و اتفاقات مهمی در حال رخ دادن هستند که جنایت دیروز در صحن رضوی یکی از آنهاست. مسئولان نظام جمهوری اسلامی چه وقت می‌خواهند این وضعیت خطرناک را کنترل کنند به ویژه آنکه در میان مهاجران، افراد وابسته به گروه تروریستی طالبان فراوانند.

 

با توجه به این اوضاع و تجربه حملات ضدافغانی در شهرهای مختلف پس وقوع جنایاتی منتسب به افغانستانی‌های مقیم ایران طی دهه‌های گذشته، بهتر است تصمیم‌گیرندگان امنیتی فکری به حال روزهای آینده کنند خصوصا که فشار اقتصادی به خصوص بر شهروندان حاشیه و طبقات فرودست ممکن است حوادثی عجیب و غریب را رقم بزند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات