تاریخ انتشار : یکشنبه 21 فروردین 1401 - 16:33
کد خبر : 13313

خروج بن سلمان از بن‌بست خاشقچی

خروج بن سلمان از بن‌بست خاشقچی

حدود سه سال و نیم بعد از قتل «جمال خاشقچی» و جنجال‌هایی که به دنبال آورد، ترکیه روز پنجشنبه ۷ آوریل (۱۸ فروردین) رسماَ دادگاه روزنامه‌نگار سلاخی‌شده عربستانی را به حال تعلیق درآورد و با حکم وزارت دادگستری، ادامه رسیدگی به این پرونده به عربستان سعودی واگذار شد.   به نوشته «دویچه وله» اقدام ترکیه

حدود سه سال و نیم بعد از قتل «جمال خاشقچی» و جنجال‌هایی که به دنبال آورد، ترکیه روز پنجشنبه ۷ آوریل (۱۸ فروردین) رسماَ دادگاه روزنامه‌نگار سلاخی‌شده عربستانی را به حال تعلیق درآورد و با حکم وزارت دادگستری، ادامه رسیدگی به این پرونده به عربستان سعودی واگذار شد.

 

به نوشته «دویچه وله» اقدام ترکیه در سپردن پرونده قتل خاشقجی به عربستان قربانی‌کردن حقوق بشر در پای مناسبات و معاملات اقتصادی تلقی می‌شود. مدافعان حقوق بشر این اقدام را سپردن پرونده قتل به دست مسئولان قتل می‌دانند.

 

 

به گزارش ایران مامن، ماجرای قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، طی سه سال و چند ماه گذشته کش و قوس‌های مختلفی داشته است. به موازات فشارهای شدیدی که رئیس‌جمهوری ترکیه بر ولیعهد عربستان وارد آورد، کشورهای غربی هم کوشیدند در این پرونده سعودی‌ها را در گوشه رینگ قرار دهند؛ روندی که البته دگرگون شد.

 

در دسامبر ۲۰۲۱ بود که یکی از اعضای گروه ترور جمال خاشقچی در فرانسه بازداشت شد. بنا به ادعای مطرح شده از سوی برخی از مطبوعات، متهم در آستانه سوار شدن به یک پرواز بین المللی توسط نیروهای امنیتی از پرواز بازماند و دستگیر شد. بر اساس ادعاهای مطرح شده در رسانه‌ها «خالد العتیبی» عضو ۳۳ ساله هنگ گارد سلطنتی عربستان که مأموریت حفاظت از خانواده حاکم را بر عهده داشته، فرد دستگیر شده بوده است. در حال حاضر العتیبی از ورود به چندین کشور غربی ازجمله آمریکا و بریتانیا منع شده است.

 

 

این متهم در ادامه به سفارت عربستان در فرانسه تحویل شد. همزمان عربستان درخواست ترکیه برای استرداد او را رد و مدعی شد به اتهامات او در خاک این کشور رسیدگی خواهد شد. عربستان سعودی مدعی بود العتیبی در لیست افسران اطلاعاتی «سرکش» که به خاشقچی حمله کردند قرار نداشته و او صرفاً به اتهام جرایم امنیتی بر اساس قوانین داخلی عربستان محاکمه و مجازات خواهد شد.

 

العتیبی پس از آزادی، خاک فرانسه را به مقصد کشورش ترک کرد. عربستان در بیانیه‌ای در ارتباط با این ماجرا بار دیگر ادعای مجازات همه افراد دخیل در قتل خاشقچی را تکرار کرد. کلیت این ماجرا به نوعی مسامحه فرانسه در قبال عربستان ارزیابی می‌شد؛ حادثه ای که تنها چند روز بعد از دیدار مکرون با بن سلمان صورت گرفت. مکرون اولین رهبر غربی بود که بعد از ماجرای خبرساز قتل جمال خاشقچی با محمد بن سلمان دیدار کرد. این دیدار با حاکم واقعی عربستان و فردی که به گواه اسناد متعدد آمر واقعی قتل خاشقچی بوده است.

 

 

جمال خاشقچی ۵۹ ساله مشاور سابق دولت سعودی بود که از شیوه حکمرانی پادشاهی این کشور به‌شدت انتقاد داشت. به دلیل همین مواضع وی به آمریکا مهاجرت کرد و اندکی بعد با گزارش‌نویسی در روزنامه «واشنگتن‌پست» به انتقاد خود ادامه داد. انتقاد او ادامه داشت تا اینکه در دوم اکتبر ۲۰۱۸ توسط یک جوخه ۱۵ نفره ترور وابسته به پادشاهی سعودی هنگام ورود به کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی کشته شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات