تاریخ انتشار : سه شنبه 23 فروردین 1401 - 12:53
کد خبر : 13331

شوت بهارستانی‌ها زیر توپ صیانت

شوت بهارستانی‌ها زیر توپ صیانت

اکثر نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی صبح دوشنبه ۲۲ فروردین تصویب کردند که طرح صیانت به جای بررسی و تعیین تکلیف در کمیته صیانت به صحن علنی بازگردد تا عده‌ بیشتری درباره آن تصمیم‌گیری کنند.   از دید بسیاری از ناظران، اظهارات اخیر رئیس شورای عالی فضای مجازی که تصمیمات کمیته صیانت مجلس را زیر

اکثر نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی صبح دوشنبه ۲۲ فروردین تصویب کردند که طرح صیانت به جای بررسی و تعیین تکلیف در کمیته صیانت به صحن علنی بازگردد تا عده‌ بیشتری درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

 

از دید بسیاری از ناظران، اظهارات اخیر رئیس شورای عالی فضای مجازی که تصمیمات کمیته صیانت مجلس را زیر سوال برده بود بر این تصمیم تا حدی اثرگذار بوده و نشان داده تلاش جبهه پایداری برای نمایاندن طرح صیانت به عنوان طرح مورد قبول ارکان نظام با چالش‌های جدی مواجه شده است.

 

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، به جای بررسی یک طرح تخصصی در صحن علنی، کمیسیون  ویژه ای برای بررسی آن تشکیل شود. رویکرد مجلس این بود که این کمیسیون نگاهی تخصصی به موضوع داشته باشد و با دریافت نظرات کارشناسان و بخش خصوصی، مسیری قانونی، علمی و منطقی را برای سامان دهی فضای مجازی و تنظیم مقررات مورد نیاز آن دنبال کند. اما عملکرد کمیسیون طی ماه های اخیر به شدت مورد انتقاد صاحب نظران قرار گرفت و حتی مرکز پژوهش های مجلس هم تصمیمات اتخاذ شده در این کمیسیون در تدوین طرح مذکور را مغایر با بسیاری از سیاست های کلان نظام و قوانین و مقررات موجود تشخیص داد.

 

این جنجال با تصویب غیرقانونی کلیات طرح در آخرین روزهای سال گذشته به اوج خود رسید و اما معاونت قوانین و هیئت رئیسه مجلس این مصوبه را باطل کردند.

 

درباره جزئیات رخدادهای دیروز بهارستان «علیرضا سلیمی» عضو هیئت رئیسه مجلس به «خانه ملت» گفت: در این جلسه ۱۰ دقیقه به رئیس کمیسیون مشترک فرصت داده شد تا توجیهات خود را بیان کند، سپس سه موافق و سه مخالف به اظهارنظر پرداختند و برای این که نمایندگان اظهار نظرهای کارشناسی بیشتری را استماع کنند، سه موافق و سه مخالف دیگر هم به بیان نظرات خود پرداختند و در نهایت در یک رأی‌گیری استمزاجی نمایندگان رأی به عدم ابقای طرح در کمیسیون مشترک دادند و بنابراین شیوه بررسی طرح به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی منتفی است.

 

 

با این حال، برخی نمایندگان پایداری اعلام داشته‌اند رای استمزاجی دیروز به معنای پایان کار کمیته صیانت نیست. به گفته «بیژن نوباوه» رای‌گیری در جلسه غیرعلنی برای بازگشت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به صحن تنها یک رای‌گیری استمزاجی برای نظرخواهی بوده و به معنای بازگشت این طرح به صحن نیست.

 

سلیمی اما تفسیر دیگری هم از رای دیروز مجلس ارائه داده است : دو نظر حقوقی در این خصوص وجود دارد؛ نظر اول این است که کار تمام شده و دیگر نیازی به رأی‌گیری نیست اما یک نظر دیگر این است که بر اساس ماده (۱۶۵) آیین‌نامه داخلی مجلس مجدد باید در صحن علنی مجلس رأی‌گیری صورت گیرد که این دو نظر نیاز به کنکاش حقوقی دارد و درنهایت مقرر شد هر آن چه عاید شود همگان از آن تمکین کنند.

 

از سوی دیگر، «مجتبی توانگر» رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در گفت وگو با «ایسنا» این توضیحات را تکمیل کرده و افزوده است: با توجه به ماده ۱۶۵ آیین نامه داخلی مجلس، هیئت رئیسه مجلس موضوع ادامه فعالیت کمیسیون مشترک را به موافقت اکثریت نمایندگان با رای استمزاجی مجلس منوط کرد و با توجه به این که گزارش کمیسیون رای نیاورد، بررسی طرح به صورت اصل ۸۵ منتفی شد.

 

در این خصوص عضو هیات رئیسه مجلس در مصاحبه با «فارس» به کمیسیون جدیدی که اشاره کرده است: مجدد طرحی تهیه و کمیسیون دیگری تشکیل خواهد شد، در ادامه گزارش این کمیسیون به صحن مجلس ارائه می‌شود که در این فرایند تمامی نمایندگان می‌توانند پیشنهادهای خود را ارائه کنند تا این موضوع درنهایت در صحن مجلس بررسی شود.

 

به گزارش ایران مامن، مجموع تحولات اخیر مجلس درباره کنترل اینترنت، این برداشت را ایجاد می‌کند که بهارستانی‌ها به دنبال خروج از زیر فشار پذیرش مسئولیت طرحی هستند که مخالفانی بسیار گسترده در جامعه دارد و شاید بهتر باشد خود دولت و وزارت ارتباطات به صورت زیرپوستی سازوکارهای نظارت بر اینترنت را فراهم سازد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات