تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 فروردین 1401 - 11:06
کد خبر : 13346

قتل بدون نقاب

قتل بدون نقاب

کشتن یک انسان دیگر – البته اگر به کلی مساله دفاع را کنار بگذاریم- در هر مذهب و مکتب و ساختار قانونی در راس هرم گناهان و جرایم قرار می‌گیرد؛ از ۱۰ فرمان موسی گرفته تا قانون مجازات اغلب کشورها در هزاره سوم.   با این حال، این روزها اخبار قتل بیش از هر زمان

کشتن یک انسان دیگر – البته اگر به کلی مساله دفاع را کنار بگذاریم- در هر مذهب و مکتب و ساختار قانونی در راس هرم گناهان و جرایم قرار می‌گیرد؛ از ۱۰ فرمان موسی گرفته تا قانون مجازات اغلب کشورها در هزاره سوم.

 

با این حال، این روزها اخبار قتل بیش از هر زمان دیگری به چشم و گوش ما می‌رسد و در انواع و اقسامی که حیرت برانگیز است.

 

در همین فروردین ماه، جنایت علیه روحانیون سنی در گلستان و روحانیون شیعه در خراسان، پدرکشی در تهران، همسرکشی و گوش‌بری در رضوانشهر، فرزندکشی و خودکشی در رامهرمز خبرساز شد.

 

بعضی از این قتل‌ها تکفیری بوده، برخی بر اثر جنون آنی،  شماری بر اثر اختلافات کهنه، طیفی به واسطه بیماری‌های روانی و …

 

آیا آمار قتل و جنایت زیاد شده یا همه‌گیری شبکه‌های اجتماعی که به قول امام جمعه مشهد همه مردم را رسانه‌دار کرده در نمود پدیده قتل و حتی انتشار اشکال و جزئیات آن نقش داشته است؟

 

چند مدت پیش، خبر خانه وحشت دختران که در آن یک دختر به قتل رسید و چند نفر دیگر زندانی شده بودند، از جمله اخبار پربازدید بود.

 

تقریبا همزمان با آن پرونده، انتشار تصاویر قتل یک زن در خوزستان که همسرش سر وی را برید و در یکی از میادین شهر چرخاند نیز به سبب خشونت اعمال شده در آن بسیار بازتاب داشت.

 

ماجرای قتل یک زن دیگر که همسرش در دیوار خانه دفن کرده بود و بعد از مدتی به علت وجدان درد نزد پلیس رفت و پرده از این جنایت برداشت رخداد دیگری بود که توجه‌ها را به خود جلب کرد.

 

چند ماه پیش یک زن با گوشی همراه خود از جابه جایی یک جسد به دست قاتل در حیاط خانه‌ همسایه عکس گرفت و آن را به پلیس نشان داد تا جنایت دیگری افشا شود.

 

 

نگاهی به این اخبار و نحوه پربازدید شدنشان نشان می‌دهد اکنون نه خود قتل بلکه خلاقیت قاتل در چیدن صحنه و بدیع بودن آن باعث می‌شود در میان صدها قتل یکی پربازدید شود.

 

به گزارش ایران مامن، با وجود اینکه در رسانه‌ای شدن برخی از این موارد شهروند خبرنگاران تاثیر بسزایی داشته‌اند اما برخی از آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد پدیده قتل در کشور رو به افزایش است؛ چنانکه سردار «مهدی حاجیان» سخنگوی ناجا اواخر بهمن ماه پارسال اعلام داشت آمار قتل در سال ۹۹ نسبت به سال قبل افزایش یافته و هنوز آمار تجمیعی از ۱۴۰۰ مانند سال‌های قبل از آن منتشر نشده است.

 

با توجه به اوضاع و احوالی که جامعه دارد، تحت فشارهای شدید روانی و معیشتی و سست شدن بازدارنده‌های اعتقادی و حتی قانونی و امنیتی، بزرگترین اقدام برای جلوگیری از جرایمی مانند قتل همین پنهان کردن ارقام و اعداد آن بوده است مانند پدیده‌هایی چون خودکشی و طلاق – البته آمار این دومی اخیرا انتشار می‌یابد- و اگر از مسئول اجتماعی پدیده قتل سوال شود چه راهکاری برای جلوگیری از آن اندیشیده‌اید پاسخش بسیار شنیدنی خواهد بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات