تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردین 1401 - 21:30
کد خبر : 13402

تازه‌ترین حساب و کتاب‌های یارانه‌ای

تازه‌ترین حساب و کتاب‌های یارانه‌ای

واگذاری اختیار حذف یا نگهداری دلار ۴۲۰۰ تومانی به دولت بسیاری را مترصد دریافت یارانه‌های جدید در ازای حذف ارز ترجیجی کرده است. البته چهره‌های اقتصادی دولت سیزدهم طی روزهای اخیر گفته‌اند این حذف به صورت تدریجی صورت خواهد گرفت.   سرنوشت ارز ترجیحی و دلار یارانه‌ای اما تحت تاثیر نگرانی‌ها درباره رشد نقدینگی قرار

واگذاری اختیار حذف یا نگهداری دلار ۴۲۰۰ تومانی به دولت بسیاری را مترصد دریافت یارانه‌های جدید در ازای حذف ارز ترجیجی کرده است. البته چهره‌های اقتصادی دولت سیزدهم طی روزهای اخیر گفته‌اند این حذف به صورت تدریجی صورت خواهد گرفت.

 

سرنوشت ارز ترجیحی و دلار یارانه‌ای اما تحت تاثیر نگرانی‌ها درباره رشد نقدینگی قرار گرفته است. در تازه‌ترین هشدارها در این زمینه، «تسنیم» از راه افتادن سونامی نقدینگی ۵۰۰۰ هزار میلیاردی چنین نوشته است: با وجود هشدارهای مهمی که در مورد خلق بی‌‌رویه نقدینگی ارائه می‌شود، اما روند خلق بی‌ضابطۀ پول توسط شبکۀ بانکی همچنان ادامه دارد و در به‌هم‌ریختگی بازارهای مختلف و تلاطم قیمت­ها سهیم بوده است.

 

به گزارش این خبرگزاری، مطابق با آخرین آمارها، نقدینگی در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۹، با افزایشی به مقدار ۱۱۴۸ هزار میلیارد تومان و معادل با نرخ رشد ۳۳ درصد، به رقمی بالغ بر ۴۶۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده و طبق برآوردها در انتهای اسفندماه از رقم ۴۷۵۰ هزار میلیارد تومان نیز عبور کرده است.

 

با وجود این هشدارها کمتر رسانه طرفدار دولت از تاثیرات رویکردهای معطوف به گسترش یارانه‌های نقدی در نقدینگی سخن می‌گوید.

 

 

در این میان بسیاری مترصند تا ببینند سیستم جدید یارانه‌پردازی چگونه شکل خواهد گرفت. به گزارش «دنیای اقتصاد» یک پژوهش، اثرات تغییر سطح یارانه نقدی بر شاخص‌های نابرابری و توزیع درآمد خانوارهای شهری را در ۴ سناریو بررسی کرده است.

 

این ۴ سناریو در قالب «پرداخت سرانه ۷۰هزار تومان به خانوارهای دهک اول تا دهک پنجم»، «پرداخت سرانه ۷۰ هزار تومان به خانوارهای دهک اول تا دهک هفتم»، «پرداخت سرانه ۹۰هزار تومان به خانوار دهک اول تا پنجم» و «پرداخت سرانه ۱۱۰هزار تومان به خانوارهای اول تا پنجم» طراحی شده است.

 

مطابق گزارش، یارانه جدید، ماهانه به افراد پرداخت می‌شود. با بررسی‌های صورت‌گرفته در این گزارش، با اجرایی شدن تمام این چهارسناریو نسبت‌های مخارج دهک‌ها و ضریب جینی نسبت به قبل کاهشی خواهند شد؛ اما بیشترین میزان کاهش مربوط به «سناریوی چهارم» است. البته این سناریوها بدون توجه به «روش‌های تامین مالی بودجه» و «بررسی اثرات تورمی» بوده که از دید پژوهشگر نیاز به مطالعات تکمیلی در این زمینه وجود دارد. اگرچه به‌طور اجمالی می‌توان گفت که روش نادرست تامین مالی این یارانه‌ها می‌تواند اثر مثبت آن را خنثی کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات