تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 فروردین 1401 - 19:39
کد خبر : 13412

مستاجران میخشان را محکم بکوبند؛ برای عبور از طوفان اجاره‌بها

مستاجران میخشان را محکم بکوبند؛ برای عبور از طوفان اجاره‌بها

حدود دو ماه دیگر تا شروع برّه‌کشان موجرین و بنگاه‌های معاملات املاک مانده و بازار اجاره مسکن به تابستان خود نزدیک می‌شود.   در حالی که شیب ورود به کوره قیمت‌ها برخلاف وعده‌های داده شده خیلی تند است رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری مدعی است: بازار اجاره آرام است و تمامی شایعات در خصوص افزایش

حدود دو ماه دیگر تا شروع برّه‌کشان موجرین و بنگاه‌های معاملات املاک مانده و بازار اجاره مسکن به تابستان خود نزدیک می‌شود.

 

در حالی که شیب ورود به کوره قیمت‌ها برخلاف وعده‌های داده شده خیلی تند است رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری مدعی است: بازار اجاره آرام است و تمامی شایعات در خصوص افزایش چشمگیر نرخ اجاره را رد می‌کنم چرا که هنوز مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص بازار اجاره در کشور اجرا می شود و هیچ مالکی حق ندارد اجاره را بیش از نرخ مصوب افزایش دهد و یا حکم تخلیه برای مستاجر دریافت کند.

 

«مصطفی قلی خسروی» می‌افزاید: پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش میزان تسهیلات در سال جدید خود می‌تواند نقش بسیار موثری در آرام تر شدن بازار اجاره داشته باشد.

 

به گزارش ایران مامن، در حالی که قرار بوده در دوران کرونا اجاره بها نهایتا ۲۵ درصد افزایش یابد و صاحب‌خانه‌ها نتوانند حکم تخلیه بگیرند مگر برای سکونت خود و فرزندانشان، گزارشات رسانه‌ای و مشاهدات مردم چیز دیگری می‌گوید.

 

 

به نوشته «باشگاه خبرنگاران جوان» مشاهدات میدانی نشان می‌دهند که بازار اجاره در یک ماه گذشته با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواجه شده و به صورت چراغ خاموش در حال افزایش است و رصد فضای مجازی نشان می‌دهد که برخی از کاربران  از دریافت حکم تخلیه توسط مالکان گله مند هستند.

 

گزارش «اقتصاد شرق» تصریح می‌دارد: تابستان پارسال میانگین اجاره‌بها با پرش از ابلاغیه، در ۳۱مرکز استان ۱۱۰درصد افزایش یافت. اکثر موجرها همچنین برای «توافق بدون دستور» مستاجرها را جواب کردند؛ به‌طوری‌که با شیوع «بدنشینی» در این بازار حجم معاملات ۲۰۰درصد رشد کرد.

 

این وضعیت تهران و غیرتهران ندارد. «فارس» در این باره می‌نویسد:  واکاوی داده‌های مرکز آمار ایران حاکی از این است که هزینه اجاره بها در لرستان در بازه زمانی ۵ ساله ۹۵ تا ۱۴۰۰ تورم ۲۸۸ درصدی را تجربه کرده به طوری که بالاترین تورم بازار اجاره کشور را از آن خود کرده، اتفاقی که فارغ از دلایل آن زندگی برای مستأجران سخت شده است.

 

در این فضا تنها راهکاری که مقامات راه و شهرسازی عنوان کرده‌اند استفاده حداکثری مستاجران از حقوقشان است. به گفته «محمود محمودزاده» معاون وزیر راه و شهرسازی عدم اطلاع مستاجران نسبت به حقوقی که برای آنها در مصوبه ستاد ملی کرونا در نظر گرفته شده موجب می‌شود، برخی از مستاجران مسائل خودشان را پیگیری نکرده و با اجاره بهای پیشنهادی موجر با وجود افزایش بیش از ۲۵ درصدی موافقت کنند.

 

به گفته محمودزاده اگر صاحب‌خانه‌ها سکونت خود را بهانه‌ای برای عدم تمدید قرار مستاجران کنند، باید توسط دستگاه‌های قضایی بررسی و صحت سنجی شود که وی محل دیگری برای سکونت نداشته باشد. از طرفی ۸ استثنا و شرطی که برای لغو تمدید قرار داد در مصوبه ستاد کرونا ذکر شده باید از سوی مراجع قضایی تایید شود و تنها نظر شخصی افراد ملاک نخواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات