تاریخ انتشار : شنبه 17 اردیبهشت 1401 - 10:40
کد خبر : 13579

پایان زودهنگام یک ماه عسل سیاسی

پایان زودهنگام یک ماه عسل سیاسی

سنت دولت‌داری در دهه‌های گذشته این بوده که معمولا سال نخست روسای جمهور با گشایش یا دست کم امیدواری‌هایی به بهبود اوضاع سپری شده و سپس مخالفان با کنار گذاشتن تعارفات سیاسی عملکرد دولت‌ها را هدف قرار داده‌اند؛ وضعیتی که از نیمه پایانی دولت‌های دوم روسای جمهوری به اوج خود رسیده و به فاز رقابت‌های

سنت دولت‌داری در دهه‌های گذشته این بوده که معمولا سال نخست روسای جمهور با گشایش یا دست کم امیدواری‌هایی به بهبود اوضاع سپری شده و سپس مخالفان با کنار گذاشتن تعارفات سیاسی عملکرد دولت‌ها را هدف قرار داده‌اند؛ وضعیتی که از نیمه پایانی دولت‌های دوم روسای جمهوری به اوج خود رسیده و به فاز رقابت‌های انتخاباتی متصل شده است.

 

دولت «سیدابراهیم رئیسی» اما در این زمینه تابوشکنی کرده و پس از عملی‌نشدن وعده‌هایش در زمینه بازارهای مختلف مانند بورس، خودرو، مسکن و ادامه گرانی‌های کمرشکن در همان سال اول حتی با مطالبه استعفا مواجه شده است. آنچه بر فشارهای روی دولت سیزدهم می‌افزاید به نتیجه نرسیدن پرونده مذاکرات هسته‌ای است.

 

این وضعیت باعث شده تا رسانه‌های حامی دولت برای کاهش فشارها، حملاتشان را به دولت قبل افزایش داده و بر حجم آتش‌باری توپخانه‌شان بر مواضع «بانیان وضعیت موجود» بیافزایند.

 

یک روز پس از اظهارات امام جمعه موقت تهران که «باید به صورت شفاف برای مردم توضیح داده شود که رنج‌های اقتصادی امروز نتیجه سیاست‌های اشتباه در دهه‌های گذشته است»، روزنامه «کیهان» با تیتر درشت نوشت « خسارت سیاست‌های ارزی دولت تدبیر این بار از بازار گندم و روغن سر برآورد»

 

به نوشته این روزنامه در طول دولت روحانی، سالانه حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی با ارز‌ ترجیحی اختصاص می‌یافت که نصیب رانتخواران و قاچاقچیان می‌شد. با این حال، کیهان اذعان داشته فهرست طولانی بی‌تدبیری و سوءتدبیرهای دولت گذشته، چیزی از مسئولیت دولت مستقر نمی‌کاهد.

 

نقطه مقابل این دیدگاه روزنامه «جمهوری اسلامی» است که حمله به دولت سابق را مورد انتقاد قرار داده و نوشته مگر نگفتید ۸۰ درصد مشکلات زاییده بی‌لیاقتی دولت روحانی است؟ حالا همه فحش‌ها دارد به خودتان برمی گردد.

 

این رسانه به رئیسی هشدار داده با توجه به حضور تعداد زیادی از عناصر گروه انحرافی وابسته و دل‌بسته به دولت‌های نهم و دهم در مسئولیت‌های کلیدی دولت سیزدهم، نمی‌توان احتمال شیطنت نفوذی‌ها برای براندازی این دولت را نادیده گرفت. آقای رئیس‌جمهور این اعلام خطر را جدی بگیرید.

 

علاوه بر این‌ها بسیاری از رسانه‌های حامی دولت پس از غائله گرانی آرد پرسیده‌اند چرا دولت پیش از این تصمیم نسبت به تعیین و پرداخت یارانه حذف شده این کالا به مردم اقدام نکرده است؟

 

همچنین روزنامه «فرهیختگان» اقدام اخیر دولت را «احتکار تدبیر» عنوان کرده و نوشته است تغییرات قیمتی اخیر در گروه غذایی غلات هم بر سفره طبقات پایین اثر می‌گذارد، هم نگرانی‌ها درباره سیاست‌های یارانه‌ای دولت را افزایش می‌دهد.

 

به گزارش ایران مامن و به موازات گرانی نان که البته دولتی‌ها اصرار دارند رئیس‌جمهوری تن به رسیدن آن به نان‌های سنتی‌ را نخواهد داد، پس‌لرزه‌های ماجرای موسوم به «سیسمونی گیت» یعنی سفر خانواده «محمدباقر قالیباف» به ترکیه ادامه دارد.

 

 

در فایلی که به تازگی منتشر و ادعا شده مربوط به سخنان «مهدی طائب» رئیس قرارگاه عمار است، وی ضمن دفاع از رئیس مجلس، سررشته تخریب را در دست «میثم نیلی» برادر داماد رئیس‌جمهوری دانسته و با اشاره به رویکرد ضدقالیبافی «علیرضا زاکانی» شهردار تهران که از نزدیک‌ترین چهره‌ها به رئیس دولت است، این فرضیه را قوت بخشیده که ماه عسل میان دو قوه و در واقع ۲ طیف اصولگرای در قدرت زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به دوران تقابل رسیده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات