تاریخ انتشار : یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 - 14:02
کد خبر : 13599

پیش‌درآمد گرانی بنزین با دورنمای یارانه ۲۱ میلیونی

پیش‌درآمد گرانی بنزین با دورنمای یارانه ۲۱ میلیونی

تقریبا همه کارشناسان اقتصادی معتقدند شیوه پرداخت ارز ترجیحی یا همان دلار ۴۲۰۰ تومانی و سایر یارانه‌های غیرمستقیم به شکلی بوده و همچنان هست که بخش اعظم آن به جیب دلال‌ها، واردکنندگان رانتی و قاچاقچی‌ها سرازیر شده و می‌شود.   هر چند «عبدالناصر همتی» رقیب اصلی «سیدابراهیم رئیسی» پس از گران شدن آرد و برداشتن

تقریبا همه کارشناسان اقتصادی معتقدند شیوه پرداخت ارز ترجیحی یا همان دلار ۴۲۰۰ تومانی و سایر یارانه‌های غیرمستقیم به شکلی بوده و همچنان هست که بخش اعظم آن به جیب دلال‌ها، واردکنندگان رانتی و قاچاقچی‌ها سرازیر شده و می‌شود.

 

هر چند «عبدالناصر همتی» رقیب اصلی «سیدابراهیم رئیسی» پس از گران شدن آرد و برداشتن یارانه آن برای اقلام صنعتی و فانتزی توئیت کرده به خاطر تاثیرات حذف ارز ترجیحی خصوصا بر دهک‌های پایین جامعه، حذف آن بایستی در چهارچوب یک تصمیم منسجم برای جبران آثار آن و همراه با تنویر افکار عمومی باشد اما بسیاری از تکنوکرات‌ها و اقتصادی‌ها اصل ساماندهی ارز حمایتی را قبول دارند.

 

در این زمینه «سعید لیلاز» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه موضوع ارز ترجیحی را باید در دولت خاتمی انجام می‌دادیم و ندادیم، می‌گوید: این اصلاح در دولت روحانی مبدل به اصلاحات دردناک و در دولت سیزدهم تبدیل به جراحی شده است و اگر دوباره این امر را به تعویق بیندازیم منجر به قطع عضو می‌شود.

 

 

لیلاز تصریح کرده ۷۰ درصد سود ارز ۴۲۰۰ به جیب گروه معدودی می‌رود و اگر ارز ۴۲۰۰ را حذف نکنیم با شورش‌های بزرگ روبرو می‌شویم اما این کار باید به تدریج انجام شود.

 

در همین حال روزنامه «خراسان» می‎نویسد:  روزانه ۱۵ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود،  در یک مقایسه سرانگشتی روزانه ۲۵ میلیون لیتر در خودروهای تولید داخل نسبت به میانگین سوخت جهانی خودروها بیشتر می‌سوزد یعنی روزانه نزدیک به دو برابر قاچاق روزانه سوخت در باک خودروهای تولید داخل اضافه‌تر می‌سوزد. اگر قیمت بنزین را در بازار جهانی لیتری یک دلار در نظر بگیریم سالانه رقمی حدود  ۱۱میلیارد دلار در باک خودروهای داخلی بیشتر از استاندارد جهانی دود می‌شود.

 

پیش بینی می‌شود امسال به طور متوسط روزانه حدود ۹۵ میلیون لیتر در کشور بنزین مصرف شود. این در حالی است که رقم تولید بنزین کشور بدون در نظر گرفتن محدودیت‌ها ۱۰۵ میلیون لیتر در روز است.

 

این روزنامه با اشاره به هدررفت شدید بنزین در خودروهای بی‌کیفیت وطنی می‌افزاید: اکنون قیمت هر لیتر بنزین در بازار جهانی به ۱.۳ دلار رسیده است یعنی سالانه به ازای ۹ میلیارد لیتر مازاد سوخت خودروهای داخلی می‌توان ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کرد. اگر قیمت دلار را ۲۸ هزار تومان در نظر بگیریم این رقم معادل ۳۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می‌شود. از آن جایی که هم اکنون ۶۰ میلیون نفر در کشور یارانه دریافت می‌کنند با این رقم می‌شود به هر نفر  خانواده ۴ نفره چیزی حدود ۲۱ میلیون تومان یارانه پرداخت کرد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات