تاریخ انتشار : جمعه 30 اردیبهشت 1401 - 1:32
کد خبر : 13712

لبنان؛ انتخاباتی که هر دو جریان رقیب از پیروزی سخن می گویند

لبنان؛ انتخاباتی که هر دو جریان رقیب از پیروزی سخن می گویند

نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی لبنان که که روز ۱۵ می (۲۵ اردیبهشت ماه) ۴۱ درصد واجدان شرایط این کشور را برای گزینش ۱۲۸ عضو پارلمان پای صندوق های رای کشاند، دو روز بعد از سوی وزیر کشور اعلام شد.   طبق اعلام نتایج نهایی انتخابات، حزب‌الله لبنان و جنبش امل ۳۱ کرسی، «القوات اللبنانیه» به

نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی لبنان که که روز ۱۵ می (۲۵ اردیبهشت ماه) ۴۱ درصد واجدان شرایط این کشور را برای گزینش ۱۲۸ عضو پارلمان پای صندوق های رای کشاند، دو روز بعد از سوی وزیر کشور اعلام شد.

 

طبق اعلام نتایج نهایی انتخابات، حزب‌الله لبنان و جنبش امل ۳۱ کرسی، «القوات اللبنانیه» به رهبری سمیر جعجع ۲۰ کرسی، جریان ملی آزاد به رهبری جبران باسیل ۱۸ کرسی و همچنین حزب سوسیال پیشرو به رهبری «تیمور جنبلاط» نیز ۹ کرسی به دست آوردند. نیروهای جامعه مدنی لبنان نیز توانستند ۱۲ کرسی در مجلس به دست آورند.

 

این انتخابات اولین انتخابات در لبنان پس از تظاهرات مردمی ۲۰۱۹ و فروپاشی اقتصادی این کشور و انفجار بندر بیروت بود.

 

نگاهی به تحلیل‌های انتشاریافته در بسیاری از رسانه‌های جریان غالب جهان عرب و نیز رسانه‌های فارسی زبان خارجی نشان می‌دهد که محور اصلی برآورد آن‌ها از نتایج انتخابات، ناکامی جریان مقاومت بوده و تاکید می‌شود که پس از انتخابات پاییز گذشته در عراق، این دومین ناکامی جریان مقاومت محسوب می‌شود.

 

هر چند حزب الله و جریان موسوم به هشت مارس در این انتخابات اکثریت دور قبلی را از دست دادند، اما «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله در سخنرانی چهارشنبه شب خود تصریح کرد: این دستاورد پس از حمله رسانه‌ای و روانی شدید علیه ما و علیه متحدان مقاومت و فشار اقتصادی و بحران‌سازی‌ها صورت گرفت.

 

 

نکته قابل تامل در این سخنرانی مسائل مربوط به دخالت‌های سیاسی- انتخاباتی بود که دبیرکل جنبش حزب‌الله با اشاره به مداخله‌ سفرای آمریکا و عربستان سعودی در انتخابات لبنان، تاکید کرد ایران به هیچ عنوان در این کشور مداخله نکرده است.

 

مهمترین رخداد سیاسی لبنان در سال ۲۰۲۲ میلادی با تحلیل‌های گوناگونی همراه شده است. «طلال عتریسی» تحلیلگر مسائل سیاسی در لبنان گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار داشته بزرگترین شکست در این انتخابات نصیب طرف‌هایی شد که حزب الله و سلاح مقاومت را هدف قرار داده بودند و می‌خواستند و جدایی حزب‌الله از مردم و حمایت‌ها در سطح ملی را رقم بزنند. به گفته وی پس از این انتخابات وضعیت بسیار حساسی در پارلمان وجود خواهد داشت. در واقع هر گونه تغییری در هم‌پیمانی‌ها و ائتلاف‌ها می‌تواند شرایط متفاوتی را رقم بزند.

 

در سوی مقابل، سمیر جعجع رهبر القوات به عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های ضدمقاومت، خود را پیروز انتخابات خوانده و اظهار داشته است: ما بزرگترین جناح پارلمان هستیم. و بر این اساس مسئولیت خود را بر عهده خواهیم گرفت. اکثریت جدیدی در لبنان وجود دارد، اما لزوماً برای یک حزب خاص نیست.

 

حال با توجه به اینکه جریان‌های اصلی رقیب در لبنان هر یک خود را پیروز میدان انتخابات معرفی می‌کنند و در کشوری که طولانی شدن کش‌وقوس‌های سیاسی بر سر تشکیل دولت خصوصا طی سال‌های اخیر ماه‌ها کلید بیروت را در دست کابینه‌های موقت قرار داده، یکی از پیامدهای محتمل انتخابات اخیر، تکرار ماراتن تشکیل کابینه خواهد بود مگر آن که رخدادی غیرمنتظره این قاعده نه چندان مطلوب را بر هم بزند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات