تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 خرداد 1401 - 14:11
کد خبر : 13804

نقشه جنگ اوکراین سه ماه بعد از آغاز

نقشه جنگ اوکراین سه ماه بعد از آغاز

سه ماه پیش یعنی بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) روسیه رسما حملاتی همه‌جانبه را علیه اوکراین آغاز کرد.   در حالی که از هفته‌ها پیش، نگاه جهانیان از دریچه رسانه‌های بزرگ و کوچک به صف‌آرایی مسکو و غرب در دو سوی مرزهای اوکراین دوخته شده بود و همگی مترصد شروع درگیری نظامی بودند، بالاخره

سه ماه پیش یعنی بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) روسیه رسما حملاتی همه‌جانبه را علیه اوکراین آغاز کرد.

 

در حالی که از هفته‌ها پیش، نگاه جهانیان از دریچه رسانه‌های بزرگ و کوچک به صف‌آرایی مسکو و غرب در دو سوی مرزهای اوکراین دوخته شده بود و همگی مترصد شروع درگیری نظامی بودند، بالاخره «ولادیمیر پوتین» فرمان جنگ را صادر کرد و به سرعت این رخداد به تیتر اصلی رسانه‌ها و کانون توجه بین‌المللی تبدیل شد.

 

طی روزها و هفته‌های اول، میلیون‌ها نفر در ایران و جهان به تصاویر جنگ اوکراین چشم می‌دوختند، شرکت‌های مختلف بین المللی اقدامات تنبیهی علیه روس‌ها به راه انداختند، بسیاری از سیاستمداران جهان با شدت و ضعف مختلف به سود و علیه یکی از طرفین جنگ اعلام موضع کردند و حتی کار به حذف تیم‌های ورزشی روسیه از رقابت های بین المللی و سانسور داستایوسکی و تولستوی در مراکز آموزشی غربی کشید.

 

کارزارهای زیادی در سراسر جهان علیه جنگ به راه افتاد. در این هفته‌ها بسیاری در ایران و جهان نام شهرهای کوچک و بزرگ اوکراین را تکرار و آخرین وضعیت میدانی درگیری‌ها را رصد می‌کردند.

 

با گذشت سه ماه از شروع درگیری‌ها، اکنون بیشتر موضوعاتِ مرتبط با جنگ و تبعات آن مورد توجه است تا خودِ جنگ مانند تاثیر حمله به اوکراین بر امنیت غذایی سایر نقاط جهان و کمبود گندم و افزایش بهای نفت و … .

 

با کاهش میزان توجهات به کانون جنگ، اکنون تنها به موازات میدان درگیری، بازار جدال رهبران سیاسی داغ است.

 

در نودمین روز حمله، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین در اجلاس داووس در یک سخنرانی تاکید کرد اگر پاسخ محکمی به تهاجم روسیه داده نشود، نیروهای بی‌خرد و جانور صفت بار دیگر بر جهان حکومت خواهند کرد.

 

 

رئیس جمهوری اوکراین در پیام ویدئویی آنلاین خطاب به حضار گفت اگر به پوتین اجازه داده شود در جنگ پیروز شود، چنین نشست‌هایی بیهوده خواهد شد چرا که پوتین علاقه‌ای به افکار ما ندارد، او اهل حرف زدن نیست، او فقط می‌کُشد.

 

در همین حال دبیر شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه همه اهداف تعیین شده در «دونباس» (ناحیه شرقی و روس نشین اوکراین) محقق خواهد شد تاکید کرد که این منطقه دیگر به اوکراین بازنخواهد گشت.

 

ازسوی دیگر، وزارت دفاع انگلیس با اشاره به تشدید عملیات نظامی روسیه در منطقه دونباس، گفت تمام استان لوهانسک در شرق اوکراین در معرض تصرف توسط روس‌ها قرار دارد.

 

در این میان، وزیر خارجه پیشین و دیپلمات سابق نام‌آشنای آمریکایی در داووس با بیان اینکه غرب باید از تلاش برای وارد آوردن شکست ویرانگر به روسیه دست بکشد، به اوکراین پیشنهاد داد تا امتیاز ارضی بدهد تا توافق صلح برقرار شود.

 

«هنری کیسینجر» در جریان مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت که اوکراین باید پیش از آنکه تغییرات و تنش‌های فاحش ایجاد شود که نتوان به سادگی بر آنها غلبه کرد، مذاکرات را آغاز کند. او با این توضیح که روسیه برای بیش از چهار قرن بخش اساسی اروپا بوده، تاکید کرد رهبران اروپایی نباید از روابط بلندمدت غافل شوند چون در غیر این صورت خطر قرار دادن روسیه در یک اتحاد دائمی با چین را ایجاد می‌کنند.

 

در فضایی که جریان جنگ در اوکراین و کشته شدن هزاران انسان، آوارگی میلیون‌ها نفر و تشدید گرسنگی در جهان به فرایندی عادی در نظام بین‌الملل و درجه چندم اهمیت پوشش خبری رسانه‌ها تبدیل شده به نظر می‌رسد به تدریج چانه‌زنی‌ سیاسیون برای سودجویی از عایدات جنگ، آن‌ها را به هم نزدیک‌تر سازد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات