تاریخ انتشار : شنبه 7 خرداد 1401 - 14:39
کد خبر : 13838

برجام؛ امروز دورتر از دیروز

برجام؛ امروز دورتر از دیروز

امیدها برای احیای برجام اگر چه هنوز کاملا رنگ نباخته اما رخدادهای اخیر از پیچیده‌تر شدن کلاف مشکلات جدی در مناسبات تهران با واشنگتن نشان دارد به طوری که با فرضِ ازسرگیری مذاکرات وین، اتفاقات تنش‌زای کنونی راه دستیابی به توافق را دشوارتر از قبل خواهد کرد.   تصویب چند طرح ضدایرانی در کنگره با

امیدها برای احیای برجام اگر چه هنوز کاملا رنگ نباخته اما رخدادهای اخیر از پیچیده‌تر شدن کلاف مشکلات جدی در مناسبات تهران با واشنگتن نشان دارد به طوری که با فرضِ ازسرگیری مذاکرات وین، اتفاقات تنش‌زای کنونی راه دستیابی به توافق را دشوارتر از قبل خواهد کرد.

 

تصویب چند طرح ضدایرانی در کنگره با هدف جلوگیری از لغو تحریم‌های سپاه پاسداران و باقی ماندن این نهاد در فهرست گروه‌های تروریستی، توقیف محموله نفتی ایران از سوی یونان و تحویل آن به آمریکا و در مقابل توقیف دو نفتکش یونانی در آب‌های خلیج‌فارس از طرف سپاه تنها بخشی از رخدادهای اخیر تنش‌زا به شمار می‌رود.

 

 

برنامه آمریکا و اسرائیل برای برگزاری رزمایش مشترک که به گفته «کانال ۱۳» رژیم صهیونیستی، قرار است اواخر این ماه برگزار شود و در جریان آن، دو طرف حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را شبیه‌سازی کنند بر وخامت اوضاع می‌افزاید؛ اقدامی که بیش از آنکه به رفتار «باراک اوباما» از طیف دموکرات و حتی «جرج بوش» شباهت داشته باشد، گامی در مسیر «دونالد ترامپ» ارزیابی می‌شود.

 

در ارتباط با توافق هسته‌ای، بایدن در حالی از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام و نیز کارزار «فشار حداکثری» او بر ایران به شدت انتقاد می‌کند که با وجود گذشت ۱۸ ماه از دوره ریاست‌جمهوری خود، هنوز از مسیر ترامپ خارج نشده‌است.

 

بایدن همچنان بر فشار تحریم‌ها بر ایران می‌افزاید؛ موضوعی که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان چند روز پیش در حاشیه اجلاس «داووس» به آن اشاره کرد و گفت: همزمان با گفت‌‌‌وگوهای فشرده وین، تحریم‌های جدید توسط تیم بایدن و با امضای بایدن علیه برخی موسسات و اشخاص ایرانی اعمال می‌شود. آن‌‌‌قدر آمریکایی‌‌‌ها در تحریم افراط کرده‌‌‌اند که گاهی اوقات اسم یک فرد سه بار در لیست تحریم آمده، در حالی که این فرد ۱۰ سال پیش فوت کرده است و الان وجود خارجی ندارد.

 

وسایت شبکه تلویزیونی «ام.اس.ان.بی.سی» نیز به تازگی در گزارشی با عنوان «آیا بایدن نقشه ایران را گم کرده‌است؟»  نوک پیکان انتقادات را به سمت ‌رئیس‌جمهور آمریکا نشانه رفت و تاکید کرد: بایدن نمی‌تواند همزمان که سیاست‌های ترامپ را در قبال ایران اجرا می‌کند، وی را مقصر بداند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات