تاریخ انتشار : یکشنبه 8 خرداد 1401 - 18:48
کد خبر : 13845

پرستویی که روی سر رئیس سابق موساد نشست

پرستویی که روی سر رئیس سابق موساد نشست

یک هفته پیش (اول خردادماه) بود که سرهنگ مدافع حرم «حسن صیاد خدایی» مقابل منزلش در خیابان مجاهدین اسلام تهران و در خودرو شخصی ترور شد.   بعد از این رویداد، صهیونیست‌ها به صورت غیرمستقیم و از طریق رسانه‌هایشان مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفتند.     در ادامه، «نیویورک تایمز» به نقل از

یک هفته پیش (اول خردادماه) بود که سرهنگ مدافع حرم «حسن صیاد خدایی» مقابل منزلش در خیابان مجاهدین اسلام تهران و در خودرو شخصی ترور شد.

 

بعد از این رویداد، صهیونیست‌ها به صورت غیرمستقیم و از طریق رسانه‌هایشان مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفتند.

 

 

در ادامه، «نیویورک تایمز» به نقل از یک منبع آگاه فاش کرد مقامات تل آویو به آمریکایی‌ها اطلاع داده‌اند که ترور شهید صیادخدایی کار آن ها بوده است.

 

این روزنامه آمریکایی افزوده است زمان برنامه‌ریزی‌ها برای هدف قرار دادن سرهنگ خدایی احتمالا حداقل به جولای ۲۰۲۱ برمی‌گردد.

 

به گزارش ایران مامن، چند ماه پیش یعنی در اسفند ۱۴۰۰، ماجرای «کاترین شکدم» و پروژه نفوذ او در میان نخبگان سیاسی ایران مطرح شد.

 

 

اخبر مرتبط:

اسرائیل و مهندسی ترور

شکدم چینی‌ها در انگلیس

پس‌لرزه‌های شکدم

ایام بازنشستگی رئیس سابق موساد چطور می‌گذرد؟

 

نگاهی به تقابل های امنیتی و اطلاعاتی ایران و رژیم صهیونیستی از دید بسیاری از ناظران نشان می‌دهد یکی از محورهای این تقابل القای ضربه‌پذیری تهران مقابل رقیب بوده است. این در حالی است که اسرائیلی‌ها هم طی ماه های اخیر با پرونده‌های امنیتی روبرو بوده اند که حاکی از رسوخ‌پذیری سیستم اطلاعاتیشان آن هم در بالاترین سطوح است.

 

 

سرکرده جاسوسی اسرائیل در تله جنسی

 

سابقه گذاشتن «تله جنسی» یا دام شیرین (Honey trap) بر سر راه سیاستمداران و افراد دارای نفوذ به قدمت تاریخ است. تاریخ پر است از تله‌هایی که بر سر راه زنان و یا مردان پهن شده است؛ زنان و مردانی که تحت تأثیر جذابیت‌های جسمانی، اغواگری، کشش جنسی و درگیری عاطفی، اطلاعات گرانبهایی را لو می‌دهند.

 

پس از جنگ جهانی دوم، تله جنسی چنان در اروپا رایج شده بود که دولت ایالات‌متحده به کارمندان خود در خارج از این کشور دستور داد تا مافوقان خود را از هرگونه رابطه عاطفی با خارجی‌هایی که کشورشان تهدیدی علیه آمریکا است مطلع سازند.

 

در جدیدترین مورد «یوسی کوهن» رئیس سابق موساد در مظان اتهام قرار گرفته است. چندی قبل بود که کانال تلویزیونی ۱۳ اسرائیل مصاحبه ای در خصوص جزئیات رابطه نامشروع کوهن پخش کرد. کوهن ۵۹ ساله دارای چهار فرزند است و از سال ۲۰۱۵ تا اوایل سال جاری (۲۰۲۲) ریاست سازمان اطلاعات خارجی این رژیم (موساد) را در اختیار داشت.

 

 

کوهن مقابل اتهامات اخلاقی و مالی

 

تابستان ۲۰۲۱ بود که کانال ۱۳ اسرائیل مدعی شد، کوهن در دو سال گذشته با زنی که همسر وی نبوده و به‌احتمال‌قوی مهماندار هواپیما است رابطه نزدیک دارد.

 

به ادعای این شبکه شکایتی در این رابطه به «آویخای مندلبلیت»، دادستان کل رژیم تحویل داده شد. در آن زمان کوهن هرگونه ارتباط خارج از ازدواج را انکار و گفت: هیچ مهماندار هواپیما و هیچ نوع رابطه ای وجود ندارد.

 

کوهن تاکید کرده بود مندلبلیت دادستان کل در مورد این شکایت یا هر موضوع دیگر با او تماس نداشته است. البته گزارش تابستان ۲۰۲۱ نیز حاوی هیچ سند و اطلاعاتی در مورد شکایت ادعایی، هویت مهماندار یا جریان تحقیقات مندلبلیت دادستان کل ارائه نمی کرد.

 

بااین‌حال چندی قبل شبکه ۱۳ گزارش مفصلی در مورد رابطه ادعایی کوهن پخش کرد. برای تهیه مستند با فردی به نام «گای شیکر» سرمایه دار معروف اسرائیلی (شوهر مهماندار هواپیما) مصاحبه شد.

 

شیکر در مصاحبه خود مدعی شد کوهن از سال ۲۰۱۸ با او و همسرش ارتباط داشته و در خصوص عملیات های موساد، جزئیات برنامه های جاسوسی و محرمانه این سازمان مستمر حرافی می کرده است.

 

کلیت این مستند نحوه آشنایی کوهن با این بازرگان و معشوقه‌اش را به تصویر کشیده است. «گای شکیر» در این مصاحبه، یوسی کوهن را یک آدم «حراف و پرچانه» توصیف کرده و گفته او چیزهای بسیاری را برای ما تعریف می‌کرد. شیوه مدیریت موساد، اخراج افراد به بهانه عدم وفاداری به سیستم و … ، کوهن اطلاعاتی در خصوص نظارت و شنود پزشک یکی از رهبران مشهور عرب هم مطرح کرد.

 

البته کوهن در پاسخ کتبی خود به شبکه ۱۳ ادعا کرد هیچ اطلاعات محرمانه ای را با این زوج یا فرد دیگری به اشتراک نگذاشته و هیچ جزئیاتی از عملیات موساد را در دوره تصدی خود افشاء نساخته است.

 

به نظر می‌رسد افشای رسوایی رابطه عاشقانه یوسی کوهن رئیس سابق دستگاه اطلاعات اسرائیل (موساد) با یکی از مهمانداران هواپیمای شرکت هواپیمایی اسرائیل (العال) و اتهام او به پرحرفی و فاش کردن برخی عملیات جاسوسی موساد، از درگیری‌ها و کشمکش‌های درون سازمانی موساد حکایت دارد.

 

کوهن در آستانه پایان مسئولیتش در موساد، با اتهامات متعددی روبرو شد. دریافت هدیه از «جیمز پکز» تاجر استرالیایی از جمله این اتهامات بود. در این رابطه «یوسی ملمن» تحلیل گر مسایل امنیتی و اطلاعاتی روزنامه هاآرتص افشاء جزئیات رابطه عاشقانه کوهن را از مدت‌ها قبل پیش بینی کرده بود.

 

به باور این تحلیل‌گر اطلاعاتی کوهن همیشه از دستگاه اطلاعاتی برای بزرگ کردن شخصیت خود، نزدیک شدن به رسانه‌ها، تحکیم روابط خود با غول‌های سرمایه‌های اسرائیلی و خارجی و خدمت به نتانیاهو استفاده می‌کرد. تا جایی که برخی برآورد می‌کردند اقدامات کوهن در موساد برای تحقق اهداف سیاسی‌اش بوده و اینکه او وارث نتانیاهو برای ریاست حزب لیکود و نامزد نخست‌وزیری دولت آینده شود. تحلیلی که به نظر می‌رسد چندان دور از ذهن هم نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات