تاریخ انتشار : سه شنبه 17 خرداد 1401 - 13:54
کد خبر : 13951

روان‌خراش‌ها؛ مقصر نظام روانشناسی است، صدا و سیما یا کسبه امراض روانی؟

روان‌خراش‌ها؛ مقصر نظام روانشناسی است، صدا و سیما یا کسبه امراض روانی؟

در هفته نخست خردادماه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دو لیست مجزا شامل بیش از ۲۰۰ نفر را منتشر کرد که بدون داشتن مجوز یا تحصیلات مرتبط، تحت عنوان روانشناس فعالیت دارند.   در میان این نام‌ها و بالغ بر ۳۰ صفحه غیرمجاز روانشناسی، افرادی مانند «فرهنگ هلاکویی» و «محمود انوشه»، «علیرضا شیری»، «سهیل رضایی»

در هفته نخست خردادماه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دو لیست مجزا شامل بیش از ۲۰۰ نفر را منتشر کرد که بدون داشتن مجوز یا تحصیلات مرتبط، تحت عنوان روانشناس فعالیت دارند.

 

در میان این نام‌ها و بالغ بر ۳۰ صفحه غیرمجاز روانشناسی، افرادی مانند «فرهنگ هلاکویی» و «محمود انوشه»، «علیرضا شیری»، «سهیل رضایی» و … از بقیه شاخص‌تر بودند خصوصا دومی که انتشار نامش همزمان شد با فاجعه متروپل و بازنشر کلیپی که در آن با جملات و اصطلاحات انگیزشی تمجید و تحسینی غلیظ را از «حسین عبدالباقی» سازنده برج‌های دوقلوی ویران شده اهواز به جا آورد.

 

نکته جالب توجه اینکه به غیر از صفحات مجازی درآمدساز و برنامه‌های انگیزشی‌ که هم‌پایه‌های انوشه برای حضور در آن‌ها دستمزد حداقل دو رقمی میلیون تومانی طلب می‌کنند، روانشناس‌های غیرمجاز سال‌ها مهمان صدا و سیما و برنامه‌های آن بوده‌اند؛ برنامه‌هایی که در آن‌ها هم پرداخت‌های چندصد میلیون تومانی به بازیگران و فوتبالیست‌ها به خاطر چند دقیقه حضور خبرساز شده است.

 

 

به گزارش ایران مامن، حالا با آشکار شدن بخشی از واقعیات مربوط به «روان‌شناس‌های زرد»، بسیاری به علل شکل‌گرفتن این پدیده می‌پردازند. برخی می‌گویند این نوع روانشناسی طی چند سال گذشته و به تبع افزایش سطح افسردگی ناشی از کرونا مشتریان زیادی پیدا کرده است.

 

با توجه به این نیاز است که هر کجای اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی سرگرمی را سرمیزنیم بعید است به اظهارنظرهای این روانشناسان زرد مواجه نشویم.

 

طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، قبل از کرونا نرخ اختلالات روانی در ایران را ۸. ۲۳ درصد بود اما اکنون نرخ شیوع اختلالات روانی می‌تواند ۳۴ درصد باشد.

 

با وجود اینکه نظام روانشناسی اسامی زردها را اعلام کرده اما به گفته برخی صاحبنظران این حوزه، این سازمان مستقل، خود یکی از متهمان افزایش نرخ اختلالات روانی در جامعه به‌حساب می‌آید. تعرفه‌های نجومی برای اقشار آسیب‌پذیر و متوسط جامعه و انحصارطلبی در صدور مجوز برای فارغ‌التحصیلان این رشته، از عمده نقدهایی است که به این سازمان وارد شده است.

 

چندی پیش تعرفه‌های روانشناسی و مشاوره برای سال ۱۴۰۱، تعیین و بر همین اساس، تعرفه ویزیت روانپزشکان در بخش دولتی ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان و ویزیت فوق تخصص روانپزشکی در درمانگاه‌های دولتی ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد.

 

ویزیت متخصص روانپزشکی عضو هیات علمی دانشگاه ۶۲ هزار و ۵۶۰ تومان و ویزیت فوق تخصص روانپزشکی ۷۴ هزار و ۴۶۰ تومان ابلاغ شد. همچنین تعرفه ویزیت روانپزشکان در مراکز خیریه و موقوفه ۱۰۳ هزار تومان و ویزیت فوق متخصصان روانپزشکی ۱۲۲ هزار تومان تعیین شد. همچنین تعرفه ویزیت روانشناسان دارای مدرک کارشناسی ارشد ۱۷۶ هزار تومان و روانشناسان دارای مدرک تخصصی نیز ۲۰۷ هزار تومان تعیین شده است.

 

«محمد حاتمی» رئیس نظام روانشناسی در واکنش به انتقاد از این نرخ‌ها، اظهار داشته امیدواریم خدمات روانشناسی امسال تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

 

همچنان که اشاره شد در لیست «روان‌شناس‎نماها» نام افراد مشهوری دیده می‌شود که که ۳۵ میلیون فالوئر دارند. در این میان هیچ مسئولی از خود پرسیده که چرا افزایش اشتیاق به شنیدن صحبت‌های آن، افزایش یافته؟‌ یا اینکه چند نفر از این افراد، در صف صدور مجوز هستند؟ شاید ارقام نجومی ویزیت روانشناسان و مشاوران بی‌ارتباط با آمار افرادی که دارای مجوز هستند، نباشد و در این میان فقط ۷ هزار نفر برای جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران، مجوز خدمات روانشناسی گرفته‌اند و به ازای هر ۱۲ هزار نفر، یک روانشناس! در این شرایط بیش از ۴۰ هزار روانشناس و مشاوره، در انتظار کسب و اخذ پروانه هستند.

 

«یاسر محمدی» مدیر یک مرکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی در این باره «آرمان ملی» می‌گوید: در دوره کرونا یک باره نیاز به روانشناس زیاد و این موضوع باعث رشد و نمو روانشناسی زرد شد. سوال اینجاست که چرا با اقدامات ایجابی در آن روز سراغ مردم نیامدید و حالا به خاطر اقدام دیرهنگامی که در انتشار لیست انجام دادید از مردم و روانشناسان واقعی عذرخواهی می‌کنید؟

 

تصاویری از روانشناسان زرد در صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات