تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 14:08
کد خبر : 14068

پویش «مردم برای مردم» به جای روش «گوش همدیگر را بِبُریم»

پویش «مردم برای مردم» به جای روش «گوش همدیگر را بِبُریم»

در حالی که تقریبا یک ماه از حذف ارز ۴۲۰۰  تومانی و آزادسازی قیمت برخی کالاهای اساسی را که البته منجر به افزایش قیمت اکثر کالاهای اساسی شده پشت سر می‌گذاریم، فشار اقتصادی شدید و کم سابقه ای جامعه را در بر گرفته است.   افزایش قیمت کالاهای اساسی عملا کمر اقتصاد خیلی از خانواده

در حالی که تقریبا یک ماه از حذف ارز ۴۲۰۰  تومانی و آزادسازی قیمت برخی کالاهای اساسی را که البته منجر به افزایش قیمت اکثر کالاهای اساسی شده پشت سر می‌گذاریم، فشار اقتصادی شدید و کم سابقه ای جامعه را در بر گرفته است.

 

افزایش قیمت کالاهای اساسی عملا کمر اقتصاد خیلی از خانواده ها را شکسته، به تعبیر بزرگان تاب استقامت و ایستادگی را از آنها سلب کرده و اثرات اجتماعی مخربی را در روابط خانواده‌ها و بالتبع روابط اجتماعی مردم در اشکال مختلف خود به جای گذاشته است.ذکر این مهم ضروری است که این موج گرانی به افزایش اجاره بهای منازل استیجاری و فشار بر مستاجرین نیز منجر شده است و به تعبیری شاهد کوچک شدن روز به روز سفره مردم در تمامی ابعاد هستیم.

 

در این میان، وضعیت تولیدکنندگان و ارایه‌دهندگان کالاها و خدمات نیز متاثر از کاهش قدرت خرید مردم به شدت آسیب دیده و کسادی و بی رونقی بازار را می‌توان به عینه مشاهده کرد. اگرچه در این میان  نحوه اجرای اعلام افزایش قیمت  کالاها سبب هجوم مردم به سمت فروشگاه ها شد و از طرفی سود قابل توجهی را نصیب ارائه دهندگان کالا به دلیل اخذ مجوز فروش کالاهای تولید شده در ماقبل از تاریخ اجرای طرح و قیمت آنزمان به قیمت جدید نمود اما به مرور شاهد کاهش قدرت فروش این مجموعه ها نیز هستیم.

 

ای کاش در همین فقره درایت به خرج می دادند و با اتخاذ ساده ترین روش یعنی عرضه کالاهای تولید قبل از طرح  با قیمت های قبل و اعمال افزایش قیمت بر کالاهای تولید شده بعد از تاریخ اجرای طرح ، زمینه رانت خواری و احتکار و…را فراهم نمی ساختند که متاسفانه به انجام نرسید.

 

 

اما چاره کاهش فشار اقتصادی بر مردم  چیست؟

 

اگر چه توجه به اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی کلمه یعنی درون‌زایی و برون‌نگری در مرحله عمل آن گونه که انتظار می‌رفت محقق نشد و همین امر سبب شد که اقتصاد کشور در تحریم‌ها دچار آسیب جدی شود اما با این حال چنان چه اقتصاد مقاومتی روی ریل واقعی خود قرار گیرد و رویکردهای سیاسی و اقتصادی بر همین اساس تبیین و باز تعریف شود، می توان به استحکام پایه‌های اقتصاد کشور امیدوار بود و این مهم نیازمند تغییر نگرش  بنیادی در حوزه سیاست داخلی و تعامل خارجی است.

 

سیاست داخلی به محور قرار دادن وحدت ملی، اعمال واقعی سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی، پرهیز از انشقاق و اختلافات جناحی و مسدود کردن نگاه حذفی، گسترش گفتمان‌محوری و تبدیل رفتارهای خصمانه جناحی به رقابت های سازنده، شفافیت فعالیت های اقتصادی تمامی فعالین این حوزه در بخش دولتی-حاکمیتی-خصوصی و پرهیز از اعمال نفوذ در قیمت گذاری های دستوری ، بهره گیری از روش های جدید و مدرن مقرون بصرفه اقتصادی بویژه در حوزه دیجیتال، به روزرسانی  مبتنی بر داده های علمی در فعالیت های کشاورزی در بخش های مدیریت آب و خاک و خدمات کالا ، حذف و اصلاح قوانینی که مانعی بر مسیر رشد و شکوفایی تولید محسوب می‌شوند با نگاه تضمین سرمایه، ایجاد اعتماد و اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاران داخلی و پرهیز از وارد کردن تنش و بی‌ثباتی در حوزه اقتصادی به آنان،  ترویج و گسترش  کرسی های آزاد اندیشی با حضور صاحبنظران و استفاده از توان فکری و عملیاتی تمامی دلسوزان و دستگاه های صاحب طرح و ایده با اعتقاد به گردش آزاد اطلاعات و آزادی رسانه ها حول محور قانون و اخلاق نیاز دارد.

 

از سویی در حوزه خارجی با محور قرار دادن تامین منافع ملی و باز تعریف دوست و دشمن بر این اساس و پرهیز از وارد کردن کشور در بازی ها و رقابت های قدرت های جهانی و پایان تخاصم های فرسایشی و اجازه ندادن به قدرت های جهانی و دلالان و کاسبان تحریم و تخاصم که با برگ ارزشمند موقعیت ژئوپولتیکی و جایگاه استراتژیکی  کشور برای خود امتیاز کسب می کنند و همچنین با کاهش سطح تنش های به وجود آمده با کشورهای منطقه و استفاده از ظرفیت های کم‌نظیر کشور در تامین خلأهای انرژی و جذب سرمایه گذاری سرمایه داران کشور های جهان و نیز شفاف سازی در زمینه اتهامات بی اساسّ متوجه نظام سیاسی و تقویت و حمایت از ارتقای سطح آگاهی مردمی کشورهای جهان با توجه به نگاه امام راحل (ره) مبنی بر صدور انقلاب با روش های فرهنگی و نه تسلیحاتی می توان جایگاه واقعی در حوزه اثر گذاری اقتصادی، سیاسی،فرهنگی را برای کشور فراهم ساخت.

 

اما این روش ها صرفاً زمانی می‌تواند منجر به موفقیت در بستر جامعه و رونق و شکوفایی معاش مردم شود که عنصر مهم و اساسی آن یعنی مردم نیز همراهی کنند.

 

از این رو نظر به اینکه رسیدن به آنچه ذکر شد مستلزم گذر زمان و اتخاذ سیاست های کلان و آگاه ساختن مردم جهت همراهی ماست، این سوال مطرح است برای حفظ و حراست همیشگی معیشت مردم از طوفان ها و سونامی های بنیان برانداز اقتصادی در حال حاضر چه راهکاری می توان اتخاذ کرد تا با تحقق آنچه انتظار می‌رود سیاستمداران و قانونگذاران کشور  در دستور کار خویش قرار دهند، شاهد شکوفایی دو صد چندان وضعیت اقتصادی کشور و کسب رتبه های برتر اقتصادی در منطقه و جهان بود تا الگوی موفق ایرانی اسلامی به معنای واقعی کلمه به جهانیان نمایش دهیم؟

 

آنچه در این یادداشت پیشنهاد می شود استفاده از قدرت مردم برای مردم  و راه اندازی #پویش_مردم_برای_مردم است.

 

 

این پویش یعنی تمامی تولید کنندگان، ارایه دهندگان کالا و خدمات  در هر رده ، رسته شغلی و صنفی  (اعم از فنی، پزشکی، مهندسی، املاک، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و…..) و هر کسی که به نوعی در حوزه اقتصاد کشور فعالیت می‌کند با ملحق و ملزم شدن به #پویش_مردم_برای_مردم به این شرط که با رضایت به کسب سود حداقلی و خداپسندانه و نه سود حداکثری و خارج از قاعده انصاف  و مروّت از فروش محصولات یا ارایه خدمات خود به مردم، عملا فشار اقتصادی را از دوش آنان برداشته و رفاه نسبی را برای همنوعان خویش فراهم سازند. در این میان صاحبخانه ها نیز با منطقی و منصفانه نمودن افزایش اجاره بها بر مستاجرین خود مانع از ایجاد فشار مضاعف بر مستاجرین خود شوند.

 

این راهکار جدا از سیاست های اعلامی دولت و حاکمیت به صورت مستقل و مردمی می‌تواند اجرایی گردد و مطمئنا سهم بسزایی در کاهش فشارهای اقتصادی، رونق نسبی بازار کالا و خدمات و رفاه حداقلی برای همگان به ارمغان آورد چرا که تمام مردم بصورت زنجیره ای در حال ارایه یا دریافت خدمات به اشکال مختلف  به همدیگرند و لذا اگر همه به آن پایبندی اخلاقی داشته باشند و با تبلیغات گسترده همدیگر را در اجرای بهینه و گسترده آن همراهی و تشویق نمایند، نتایج زودهنگام و شیرینی را برای همگان به ارمغان خواهد آورد.

 

اما متاسفانه آن چیزی که شاهد هستیم و در زیر سایه عدم نظارت نهادهای نظارتی و بازرسی رخ می دهد،  گسترش تفکر و روش «گوش همدیگر را بـِبُریم» است که دقیقا مقابل #پویش_مردم_برای_مردم  قرار گرفته است و به جای تسکین درد  باعث وخامت شدید بیماری شده است و اینکه مردم به جای قانع شدن به سود منطقی و منصفانه اقدام به افزایش غیرمنصفانه قیمت دستمزد و کالا و خدمات و اجاره بهای خود بگیرند و هرچه بیشتر نسبت به جبران فشارهای گرانی بر خود، با افزایش قیمت از هم نوعان خود اقدام کنند. اصطلاحا گوش همنوع خود را بیشتر بِبُرند. این رویه غیرانسانی و اخلاقی اگرچه در کوتاه مدت سود قابل ملاحظه ی را متوجه آنان می سازد اما بدلیل ارتباط زنجیره ای و سلسله وار مردم در ارائه و دریافت خدمات به همدیگر عملا همه متضرر خواهند شد و نهایتا سودی عایدشان نخواهد شد و از همه مهمتر خداوند برکت را از مال و زندگی این افراد گرفته و بستر جامعه از نظر اخلاق سقوط خواهد کرد. اتخاذ این روش نه تنها با تعالیم اسلامی و توصیه ها و سیره اهل بیت سازگار نیست بلکه در قاموس فرهنگ ایرانی نیز مشاهده نمیشود و سنخیتی ندارد.

 

یادآوری داستان قحطی زمان حضرت موسی (ع)  که همه سرزمین آنها را در بر گرفت و قوم موسی دچار قطحی شدند و برای زنده ماندن همه خانه هایشان را به هم متصل کردند و نیازهای یکدیگر را بر طرف نمودند و گفتند تا ما به هم کمک می کنیم خدا هم قطحی و بلا را از سر ما رفع می نماید و پس از مدتی از خداوند به موسی ندا رسید که یا موسی به قوم بگو ما قحطی را بر طرف نمودیم به خاطر محبت شما به یکدیگر، میتواند الگوی عملی برای صحت #پویش_مردم_برای_مردم معرفی داشت. اینگونه می‌توان به معنی واقعی کلمه تحقق‌بخش این شعر زیبا، ماندگار و ریشه ای شیخ اجل سعدی علیه الرحمه بود:

 

بنی آدم اعضای یک پیکرند  که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار

 

پس بیایید به جای راه انداختن کمپین و پویش #گران_است_نخرید ، جهت گسترش فرهنگ #پویش_مردم_برای_مردم  با شرایط فوق  اقدام کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات