تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 - 17:18
کد خبر : 14089

جایی که هم محجبه ‌ها هم حجاب‌ گریزها تحت فشارند

جایی که هم محجبه ‌ها هم حجاب‌ گریزها تحت فشارند

موضوع حجاب با شروع گرمترین روزهای سال بار دیگر مورد توجه قرار گرفته و دوقطبی طرفداران و مخالفان «حجاب اجباری» را تشدید کرده است.   در این میان، حوادثی مانند تیراندازی ماموران گشت ارشاد به سوی بوکسور سابق تیم ملی که روز هشتم اردیبهشت ماه همراه همسرش و دختر یازده ماهه‌شان برای قدم‌زنی به پارک

موضوع حجاب با شروع گرمترین روزهای سال بار دیگر مورد توجه قرار گرفته و دوقطبی طرفداران و مخالفان «حجاب اجباری» را تشدید کرده است.

 

در این میان، حوادثی مانند تیراندازی ماموران گشت ارشاد به سوی بوکسور سابق تیم ملی که روز هشتم اردیبهشت ماه همراه همسرش و دختر یازده ماهه‌شان برای قدم‌زنی به پارک پردیسان رفته بودند، این دوقطبی را نمایان‌تر ساخت.

 

عکس یادگاری روبروی سردر دانشگاه تهران که آبان ماه گذشته خبرساز شد

 

طرح عفاف و حجاب و تهدید به اخراج

 

در حالی که شهروندان معترض به «حجاب اجباری» برای دهان‌کجی به آن تصاویر و فیلم‌های قدم زدن بدون روسری و شال و مقنعه را برای شبکه‌هایی مثل «من و تو» و «ایران اینترنشنال» می‌فرستند، حجت الاسلام «کاظم صدیقی» اخیرا اظهار داشته پس از اجرای طرح عفاف و حجاب در ادارات، نوبت بازار و اصناف است.

 

بحث درباره استفاده از ابزارهای حاکمیتی برای ترویج حجاب نظرات مخالف در میان روحانیون کم ندارد. در مخالفت با اظهارات امام جمعه موقت تهران، آیت الله «علی اکبر مسعودی خمینی» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرده اسلام اجازه اخراج بانوان بد حجاب از کار را نمی‌دهد.

 

به گزارش ایران مامن، رویکردهای ترویجی در زمینه حجاب بیش از گذشته با تیغ انتقادات نخبگانی مواجه است. «غلامرضا نوری قزلجه» نماینده مجلس در این باره اظهار داشته با زور اسلحه نمی‌توان مردم را به رعایت حجاب واداشت بلکه بی‌حجابی باید ریشه ‌یابی شود. به این منوال جلو برویم، مثل طالبان می‌شویم.

 

«جلال رشیدی کوچی» دیگر نماینده مجلس هم توئیت زده ادامه گشت ارشاد به این شکل جز ضربه به باور‌های دینی و ایجاد هزینه‌ بیشتر برای نظام دستاوردی نخواهد داشت.

 

 

هم‌نظری درباره حجاب زوری

 

روزنامه «رسالت» در مطلبی درباره گشت ارشاد نوشته است: گشت ارشاد نه‌تنها از حجاب، صیانت نکرده بلکه بذر نفرت و کینه بین قشری از جامعه پراکنده است. …برخورد با بدحجابی، نباید به حیثیت زنان لطمه بزند.

 

بعضی از سیاسیون هم از اساس امر به معروف از زاویه حجاب را زیر سوال برده‌اند از جمله «محمدعلی ابطحی» روی موج مخالفت با «حجاب اجباری» توئیت کرده امر به معروف فقط امر به حجاب نیست. دزدی، دروغ، ظلم، اختلاس، دست درازی به بیت المال هم منکر است.

 

«عباس عبدی» از روزنامه‌نگاران معروف جریان اصلاحات در روزنامه «اعتماد» مدعی شده نظرسنجی‌ها نشان داده است که اکثریت قاطع معتقد به برخورد قانونی یا تلقی مجرمانه از بی‌حجابی نیستند. نه به این علت که لزوما به حجاب اعتقادی ندارند، بلکه به علت فلسفه جرم مخالفت می‌کنند. … اتفاقا حتی بسیاری از زنان چادری، خواهان حق انتخاب پوشش در حد متعارف هستند.

 

وی همچنین در توئیتی آورده است: ‏ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید نام خود را تغییر دهد و بنویسد ستاد مبارزه با بدحجابی

 

مشکلات حجاب‌دارها هم کم نیست!

 

در خصوص مساله بی حجابی در جامعه، بسیاری با اشاره به آنچه در کوچه و خیابان‌ها می‌گذرد می گویند برخوردهای موردی و رخدادهایی مانند حادثه پردیسان نشانگر تشدید مبارزه با این پدیده نیست و اکنون خیلی ها بدون اینکه برخوردی با آن ها صورت بگیرد، با لباس‌های کم پوشش و بدون پوشش سر در خودروی شخصی، مترو و سایر وسائط نقلیه عمومی، پارک‌ها و حتی پیاده روها تردد می کنند.

 

هر چند کم حجاب ها و بی حجاب ها هر لحظه با امکان برخورد انتظامی یا ماموران گشت ارشاد و … مواجهند اما مشکل محجبه ها هم کم نیست. یکی از این مشکلات قیمت های سرسام‌آوری است که باید برای چادر پرداخت کنند.

 

 

در این زمینه «احسان اصفهانی» مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف با بیان اینکه عرضه‌کنندگان محصولات حجاب جای مشخصی برای فروش کالاهایشان ندارند، گفته است: بسیاری از مغازه‌داران اگر متوجه شوند قصد دارید محصول عفاف و حجاب بفروشید، به شما مغازه اجاره نمی‌دهند.

 

در همین ارتباط دبیر شورای فرهنگ عمومی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور هم اظهار داشته علی رغم اینکه بر اساس نظرسنجی های متعدد بیش از ۸۰ درصد جامعه ایرانی معتقد به حجاب و پوشش عفیفانه هستند که نشات گرفته از فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست، اما در بازار عملا داریم برای مردم «تن نمایی» را ترویج می کنیم.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات