تاریخ انتشار : شنبه 4 تیر 1401 - 14:25
کد خبر : 14203

پیشگامی ایران در کمک به زلزله‌زدگان افغانستان و مطالبه همزمان حق‌آبه هیرمند

پیشگامی ایران در کمک به زلزله‌زدگان افغانستان و مطالبه همزمان حق‌آبه هیرمند

زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر نخستین روز تابستان در ولایت پکتیکا در شرق افغانستان، روستاهای خشت و گلی این منطقه و خوست را با خاک یکسان کرد. این زلزله که در عمق ۵۱ کیلومتری زمین اتفاق افتاد، شرق افغانستان در نواحی مرزی پاکستان را لرزاند. علاوه بر ده‌ها روستا در پکتیکا، کابل، خوست، لغمان ،

زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر نخستین روز تابستان در ولایت پکتیکا در شرق افغانستان، روستاهای خشت و گلی این منطقه و خوست را با خاک یکسان کرد. این زلزله که در عمق ۵۱ کیلومتری زمین اتفاق افتاد، شرق افغانستان در نواحی مرزی پاکستان را لرزاند. علاوه بر ده‌ها روستا در پکتیکا، کابل، خوست، لغمان ، غزنی و لوگو هم در زمان وقوع این زمین لرزه لرزیدند.

 

به گزارش ایران مامن، این زلزله ششمین زلزله مرگبار در سی‌سال گذشته بوده که افغانستان به خود دیده است. اولین زلزله مرگبار افغانستان در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶) در قائن نزدیک مرز ایران و افغانستان رخ داد که در آن ۱۵۰۰ نفر در هر دو کشور قربانی زلزله ۷.۲ ریشتری شدند.

 

 

دومین و سومین زلزله مرگبار افغانستان زلزله‌های تخار بود که در ماه‌های فوریه و مه سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۶ و ۱۳۷۷) اتفاق افتاد و در آن بیش از ۷ هزار نفر قربانی زلزله‌های ۵.۹ و ۶.۵ ریشتری شدند.

 

زلزله چهارم هم به بزرگی ۷.۴  و  ۶.۱  ریشتر بود که در سال ۲۰۰۲ اتفاق افتاد و در آن بیش از ۱۱۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

 

پنجمین زلزله بزرگ افغانستان سال ۲۰۱۵ به بزرگی ۷.۵ ریشتر بود که در کوه‌های هندوکش اتفاق افتاد و بیش از ۱۰۰ نفر را به کام مرگ فرستاد. حالا در آخرین زلزله مرگبار این کشور که ۶.۱ ریشتر بوده بیش از ۱۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

به گزارش «شهروند»، با توجه به مجاورت و نزدیکی دو کشور، جمعیت هلال‌احمر ایران تنها جمعیت‌ ملی دنیا بود که از اولین روز وقوع این حادثه با اعزام تیم‌های امدادی در مناطق زلزله‌زده حاضر شد و به امدادرسانی زلزله‌زدگان پرداخت. همچنین، در پی وقوع این زلزله در افغانستان رئیس جمهور در شورای اداری خراسان‌شمالی دستور کمک به مردم زلزله زده افغانستان را صادر کرد.

 

در ارتباط با فرایند کمک‌رسانی ایران، در دومین روز زلزله تیم ۱۸ نفره امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران همراه ۲ فروند هواپیمای ۱۳۰ ارتش جمهوری اسلامی حامل اقلام زیستی، چادرهای امداد و تجهیزات موردنیاز دوم تیرماه به افغانستان رسیدند .

 

در گیر و دار آواربرداری و رسیدگی به زلزله زدگان «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب سوم تیرماه در تماس تلفنی با «امیرخان متقی» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان، درباره حق آبه ایران از رود هیرمند، اظهار داشته درخواست جدی داریم که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات دوجانبه خود مطابق قرارداد‌های لازم الاجرای فیما‌بین در حوزه حق آبه ایران و آب‌های مرزی همکاری لازم و جدی را داشته باشد و با حل این مسئله، آن را به عاملی برای تقویت همکاری و دوستی بین دو کشور و ملت مبدل کند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات