تاریخ انتشار : شنبه 4 تیر 1401 - 21:28
کد خبر : 14232

پاقدم برجامی لاوروف؛ حضور ارشدترین دیپلمات غربی‌ها در تهران

پاقدم برجامی لاوروف؛ حضور ارشدترین دیپلمات غربی‌ها در تهران

به گزارش ایران مامن، بلافاصله بعد از پایان رایزنی‌های «سرگئی لاورف» وزیر امور خارجه روسیه در ایران، نماینده غربی‌ها راهی تهران شد.     سرجمعِ دیدارهای «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نخستین روز هفته (چهارم تیرماه) این بود که اتحادیه اروپا

به گزارش ایران مامن، بلافاصله بعد از پایان رایزنی‌های «سرگئی لاورف» وزیر امور خارجه روسیه در ایران، نماینده غربی‌ها راهی تهران شد.

 

 

سرجمعِ دیدارهای «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نخستین روز هفته (چهارم تیرماه) این بود که اتحادیه اروپا قصدی جدی دارد تا مذاکرات راکد هسته‌ای را به جریان بیاندازد.

 

به گفته بورل، بن‌بست مذاکرات شکسته خواهد شد و طی روزهای آتی گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین از سرگرفته می‌شود. هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان داشت که ایران باید به منافع اقتصادی خود دست پیدا کند.

 

پیش‌تر وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای از مقامات ایرانی خواسته بود از فرصت ایجاد شده در سفر عالی ترین مقام دیپلماسی اتحادیه اروپا برای نهایی کردن توافق هسته ای استفاده کنند. فرانسوی‌ها در ادامه اعلام داشتند هنوز فرصت برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین وجود دارد.

 

یکی از اصلی‌ترین واکنش‌ها به سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، ریزشی شدن قیمت دلار بود که روز شنبه وارد کانال ۳۱ هزار تومانی شد و انتظار می رود روز یکشنبه ریزش بیشتری اتفاق بیافتد.

 

روزنامه «اعتماد» در مطلبی نوشت: در حالی که انریکه مورا، معاون بورل در چند ماه گذشته به تهران سفر کرده و با علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگوهایی داشته حالا بورل شخصا برای دور کردن مذاکرات احیای برجام از ایستگاه شکست دست به کار شده است. بامداد جمعه به وقت تهران، انریکه مورا عکسی از شام کاری خود و جوزپ بورل با راب مالی، رییس هیات مذاکره‌کننده امریکایی منتشر کرده و خبر داد که مذاکرات برای احیای برجام یکی از محورهای اصلی این دیدار بوده است.

 

 

روزنامه «ایران» وضعیت کنونی را حاصل نوعی عقب‌نشینی از سوی آمریکایی‌ها عنوان کرده و نوشته است: روی نقشه، مذاکرات با وقفه‌ای طولانی روبه‌رو شده و آمریکا به عنوان تصمیم گیرنده اصلی باید نسبت به وضعیت موجود تعیین تکلیف کند. اما بیرون از چنین روندی، فضای دیگری شکل گرفته که به نظر می‌رسد خیلی به نفع آمریکا پیش نمی‌رود؛ مصافی که پاسخ بی‌تصمیمی آمریکا و انفعال اروپا، سکوت ایران نیست. چه آنکه پیشرفت قابل ملاحظه در روند فعالیت‌های هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایران معادلات صحنه را دستخوش تحولاتی کرده که آمریکا، بورل را با پیشنهاد جدید راهی تهران کرده است؛ پیشنهادی که این مقام اروپایی باید نسبت به ابعاد همه جانبه آن در تحقق بخشیدن به منافع اقتصادی کشورمان وقوف داشته باشد.

 

همچنان که روزنامه «سازندگی» با تیتر درشت بورل را «پیک آمریکا در تهران» خوانده، «العربی الجدید» با اشاره به اینکه احتمالا بورل حامل پیامی از واشنگتن برای تهران است، این انتقال پیام آمریکا را در پاسخ به «ابتکارات مهمی که در دوره گذشته از طریق میانجی‌ها به آمریکا منتقل شد» قلمداد کرده است.

 

به دنبال رایزنی‌های بورل، ایرنا بعد از ظهر شنبه در خبر نخست خود نوشت یک مقام وزارت خارجه آمریکا با قدردانی از تلاش های نماینده عالی اتحادیه اروپا در خصوص مذاکرات وین اعلام کرده واشنگتن منتظر مشورت با او در مورد گفتگوهایش در تهران است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات