تاریخ انتشار : یکشنبه 5 تیر 1401 - 23:32
کد خبر : 14255

آخرین وضعیت مصرف مخدرها در جهان و ایران

آخرین وضعیت مصرف مخدرها در جهان و ایران

به گزارش ایران مامن، فرارسیدن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر (۲۶ ژوئن- پنجم تیرماه) باعث شد تا بار دیگر رسانه‌ها و مقامات سیاسی و انتظامی روی مساله اعتیاد متمرکز شوند.   رئیس‌جمهوری در مراسمی که در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، تحریم‌ها را باعث افزایش اعتیاد دانست و با طرح این سوال

به گزارش ایران مامن، فرارسیدن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر (۲۶ ژوئن- پنجم تیرماه) باعث شد تا بار دیگر رسانه‌ها و مقامات سیاسی و انتظامی روی مساله اعتیاد متمرکز شوند.

 

رئیس‌جمهوری در مراسمی که در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، تحریم‌ها را باعث افزایش اعتیاد دانست و با طرح این سوال از سازمان ملل که چرا بسیاری از فناوری‌های مبارزه با مواد مخدر برای ایران تحریم است اظهار داشت: در دو دهه تسلط آمریکایی‌ها و ناتو در افغانستان، موادمخدر تولید و از سنتی به صنعتی تبدیل و در سراسر جهان توزیع می‌شد. چرا جامعه جهانی به وظیفه قانونی، اخلاقی و حقوق بشری خود در پاسخگو کردن آمریکا و ناتو در این زمینه عمل نمی‌کند؟

 

 

اوضاع در سایر کشورها از جمله آمریکا در زمینه مبارزه با اعتیاد تعریفی ندارد. بر اساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد  (UNODC)، در سال ۲۰۲۰ میلادی نزدیک به ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان مواد مخدر مصرف کردند که نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۲ درصد افزایش داشته است.

 

این سازمان همچنین افزود که تعداد مصرف کنندگان کانابیس (شاه‌دانه که مواد اصلی روان‌گردان موجود در آن و فراورده‌های آن ماری‌جوانا و حشیش هستند) نیز بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلای نزدیک به ۱۸ درصد افزایش یافته است. در حالی که ایالات متحده معمولاً در صدر فهرست کشورهایی است که بیشترین مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر را دارند، این آمار تقریباً در همه کشورهای دیگر نیز هر ساله افزایش می یابد.

 

 

در ایران نیز مدیرکل سابق دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در اواسط خردادماه اطلاع داد که چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و غیرمستمر در کشور وجود دارد. نکته قابل تاملی که «حمیدرضا صرامی فروشانی» به آن اشاره کرده اینکه «وضعیت شیوع مصرف مواد در جوانان در دهه ۸۰ یک درصد بود که در دهه ۹۰ به ۴.۷ درصد رسید.» همچنین «سالانه ۱۶۷ هزار میلیارد تومان خسارات و هزینه مستقیم و غیرمستقیم در پی معضل اعتیاد به کشور وارد می‌شود»

 

درباره خسارات جانی هم بهمن ماه پارسال «اسکندر مومنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در ایران سالانه حدود چهار هزار نفر بر اثر مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

 

 

«فرزانه سهرابی» معاون اجتماعی موسسه «کادراس» هم بر اساس آخرین شیوع‌شناسی مخدرهای در دسترس اعلام داشته، تریاک رایج‌ترین ماده مصرفی است و بیش از ۵۰ درصد مصرف مواد در کشور را شامل می‌شود. همچنین دومین ماده پرمصرف به ویژه میان نسل جوان در حال حاضر گل است و سپس مصرف شیشه سومین ماده مصرفی در کشور است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات