تاریخ انتشار : دوشنبه 6 تیر 1401 - 16:53
کد خبر : 14273

موازنه اسلحه و جنین در آمریکا

موازنه اسلحه و جنین در آمریکا

دیوان عالی آمریکا جمعه گذشته در حکمی تاریخی با خروج حق سقط جنین از ذیل حقوق اساسی این کشور موافقت کرد؛ تصمیمی که برآیند برتری قضات ارشد جمهوریخواه بر دموکرات‌ها در این دیوان بود.   به گزارش ایران مامن، پس از نیم قرن عدم ممنوعیت قانونی در آمریکا، حکم جدید، سقط جنین را پس از

دیوان عالی آمریکا جمعه گذشته در حکمی تاریخی با خروج حق سقط جنین از ذیل حقوق اساسی این کشور موافقت کرد؛ تصمیمی که برآیند برتری قضات ارشد جمهوریخواه بر دموکرات‌ها در این دیوان بود.

 

به گزارش ایران مامن، پس از نیم قرن عدم ممنوعیت قانونی در آمریکا، حکم جدید، سقط جنین را پس از هفته ۱۵ بارداری ممنوع می کند.

 

اکنون که قانون مصوب سال ۱۹۷۳ ملغی شده، ۲۶ ایالت علاوه بر ۱۳ ایالتی که هم‌اکنون قانون موسوم به ماشه را فعال کرده‌اند می‌توانند سقط جنین را ممنوع کنند. به این ترتیب که با فعال شدن این مکانیزم، با حکم دیوان عالی آمریکا به طور خود به خود بلافاصله سقط جنین در این ایالت‌ها ممنوع خواهد شد. کم‌تر از یک سوم این ایالت‌ها بر اساس قوانینی که تصویب کرده یا خواهند کرد، به طور استثنا سقط جنین برای بارداری‌های ناشی از تجاوز را مجاز می‌دانند.

 

در واکنش به این حکم، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا تصمیم دیوان عالی را غم انگیز توصیف کرده و مخالفان این حکم نیز در شهرهای مختلف آمریکا دست به تظاهرات زده‌اند.

 

 

بر اساس آمار مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) ۹۳۰ هزار و ۱۶۰ مورد سقط جنین در آمریکا در ۲۰۲۰ رخ داده که نسبت به ۲۰۱۷ که ۸۶۲ هزار و ۳۲۰ مورد سقط جنین ثبت شده بود، افزایش ۸ درصدی داشته است.

 

برخی ناظران، رخدادهای اخیر آمریکا را نوعی وزن‌کشی سه‌بعدی حقوقی-سیاسی-اجتماعی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان می‌دانند.

 

به دنبال قتل‌های پرسرو صدای مدرسه‌ای و فروشگاهی در آمریکا، گروهی از نمایندگان جمهوریخواه نیز با دموکرات‌ها همراه شدند و قانونی را در ۲۴ ژوئن در کنگره به تصویب رساندند؛ قانونی که روز یکشنبه به امضای بایدن رسید تا بعد از ۳۰ سال محدودیتی علیه اسلحه وضع شود.

 

در حالی که دموکرات‌ها همواره در شعارهایشان مساله محدودیت استفاده از اسلحه را مطرح ساخته‌اند، محدودیت سقط جنین نیز به معنای تحقق یکی از شعارهای مدنی بسیاری از نامزدهای حزب جمهوریخواه است که در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای (نوامبر ۲۰۲۲) به وقوع می‌پیوندد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات