تاریخ انتشار : دوشنبه 6 تیر 1401 - 11:42
کد خبر : 14278

یک تیر و چند نشانِ سفر الکاظمی به تهران

یک تیر و چند نشانِ سفر الکاظمی به تهران

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق پس از حضوری کوتاه در عربستان و دیدار با «محمد بن سلمان» روز یکشنبه پنج تیرماه با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرد.   به گزارش ایران مامن، بر اساس آنچه در مصاحبه مطبوعاتی روسای دولت دو کشور اعلام شد، «سیدابراهیم رئیسی» و الکاظمی درباره موضوعات مهم و کلیدی از جمله

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق پس از حضوری کوتاه در عربستان و دیدار با «محمد بن سلمان» روز یکشنبه پنج تیرماه با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرد.

 

به گزارش ایران مامن، بر اساس آنچه در مصاحبه مطبوعاتی روسای دولت دو کشور اعلام شد، «سیدابراهیم رئیسی» و الکاظمی درباره موضوعات مهم و کلیدی از جمله حوزه انرژی، تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری، تسهیل روابط پولی و نیز مقابله با جولان رژیم‌صهیونیستی و حضور بیگانگان در منطقه گفت‌وگو کردند.

 

 

به گفته رئیسی درباره اتصال ریلی شلمچه و بصره گفت‌وگو شد و همچنین برای تسهیل روابط پولی بین دو کشور قرار شد گام های جدیدی برداشته شود.

 

نخست وزیر عراق نیز در نشست مطبوعاتی اظهار داشت توافق کردیم یک برنامه زمانی برای تسهیل زیارت زائرانی که قصد حضور در ایام اربعین به حرم امام حسین (ع) را دارند تنظیم کنیم. تا پیش از این زوار ایرانی در فرودگاه های عراق می توانستند روادید دریافت کنند اما طی چند هفته اخیر زمینه‌ای را فراهم کردیم تا زائران ایرانی در گذرگاه‌های مرزی بتوانند روادید ورود به عراق را دریافت کنند.

 

وی افزود: حمایت خود را از آتش بس درباره یمن اعلام کنیم. توافق کردیم حمایت خود را از اصل گفت و گو برای پایان دادن به جنگ یمن اعلام کنیم. تلاش های مشترک برای مقابله با چالش حوزه امنیتی به سبک جنگی که اوکراین است به انجام برسانیم.

 

همراه با حواشی خبرساز این سفر همچون رانندگی بن سلمان برای الکاظمی در عربستان پیش از سفر به ایران و تعطیلی کاخ سعدآباد به خاطر این سفر، تحلیل‌های مختلفی درباره رایزنی‌های نخست وزیر عراق مطرح شده است.

 

 

برخی ناظران سفر الکاظمی به تهران را دیپلماسی موازی با دور تازه گفت‌وگوهای برجامی بر بستر منطقه‌ای تلقی می‌کنند.

 

از این منظر، همچنان که سفر «جوزپ بورل» هماهنگ کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران می‌تواند گرهی از اختلافات انباشته ایران با غرب خصوصا آمریکا بگشاید، الکاظمی در پرونده موازی و البته مرتبط با برجام یعنی مناسبات تهران-ریاض نقشی همچون بورل بازی می‌کند.

 

علاوه بر همه این‌ها و فارغ از تقویت روابط تجاری میان ایران و عراق و تلاش الکاظمی برای میانجی گری میان تهران و ریاض، به زودی نمایندگان مجلس عراق انتخاب نخست وزیر را شروع خواهند کرد و از آن جا که جریان‌های شیعه در پارلمان روابط خوبی با ایران دارند سفر الکاظمی به تهران و دیدار با مقامات ارشد ایرانی هم برای جلب نظر مساعد شیعیان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات