تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تیر 1401 - 10:01
کد خبر : 14304

مذاکرات هسته‌ای؛ دوحه خوش‌فرجام‌تر از مسقط و وین؟

مذاکرات هسته‌ای؛ دوحه خوش‌فرجام‌تر از مسقط و وین؟

به گزارش ایران مامن، تا پیش از این، «بن‌بست» در مذاکرات ایران و غربی‌ها به خصوص آمریکا نمایندگان دو طرف را به مسقط پایتخت عمان می‌کشاند. حالا قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن شده است.   ایران و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی مذاکرات هسته‌ای پذیرفته‌اند تا دور تازه ای از گفت‌وگوها را

به گزارش ایران مامن، تا پیش از این، «بن‌بست» در مذاکرات ایران و غربی‌ها به خصوص آمریکا نمایندگان دو طرف را به مسقط پایتخت عمان می‌کشاند. حالا قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن شده است.

 

ایران و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی مذاکرات هسته‌ای پذیرفته‌اند تا دور تازه ای از گفت‌وگوها را از سر بگیرند. این بار مذاکرات در قطر دنبال می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه، پرانتزی است بین دو مقطع مذاکرات در وین و تنها به تفاهمی بین ایران و آمریکا محدود خواهد بود.

 

نمایندگان ایران و آمریکا (علی باقری کنی و رابرت مالی) قرار است مذاکرات را در روزهای هفتم و هشتم تیر ماه پیش ببرند.

 

این گفت‌وگوها می‌تواند زیربنای کاهش تنش‌ها و نزدیکی ایران و عربستان را در سطوح منطقه‌ای پایه‌ریزی کند. نباید فراموش کرد، مذاکرات در قطر همزمان با نزدیک شدن سفر جو بایدن به عربستان برنامه‌ریزی شده است.

 

از دید برخی تحلیلگران، حضور ایران در بازار نفت می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات انرژی در سطح جهان را مهار کند. مبتنی بر این رویکرد است که آمریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند مشکلا‌تشان با ایران را حل و فصل کرده و زمینه احیای برجام را فراهم سازند.

 

سفر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران نیز در راستای چنین رویکردی برنامه‌ریزی و اجرا شد تا پیام تازه آمریکا به ایران منتقل شود. از دید طیفی از ناظران، به نظر می‌رسد دو طرف مذاکره متوجه شده‌اند که باید نسبت به خواسته‌های حداکثری خود، انعطاف داشته باشند تا بتوانند به توافق برسند، ضمن اینکه هر دو کشور هم به احیای برجام نیاز دارند.

 

عکس یادگاری مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونش با رابرت مالی (سمت چپ) نماینده آمریکا

 

بنابراین، مذاکراتی که قرار است در قطر برگزار شود با دو هدف برنامه‌ریزی شده؛ نخست اینکه خود مذاکرات به انجام برسد و زمینه احیای برجام فراهم شود. دوم اینکه پلی میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس از این طریق ایجاد شود.

 

روزنامه «کیهان» با رویکردی منفی در این باره نوشته است: موضوع اصلی، محل مذاکرات نیست و غربی‌ها منتظرند که ایران در قبال تله‌گذاری دیپلماتیک آمریکا و اروپا (آمدن بورل به تهران) به آنها جایزه داده و با ذوق و خوشحالی به استقبال ادامه مذاکره (عقب‌نشینی از مواضع و شروط اصلی) برود! پس از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گمانه‌زنی‌ها برای احیای برجام تقویت شده است. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا روز شنبه به تهران آمد تا به‌زعم خودش مذاکرات وین را از بن بست خارج کند! او که حامل پیام برجامی از سوی آمریکا بود پس از گفت‌وگو با امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک گفت که «هدف اصلی سفرم شکستن بن‌بست برجام بوده است» و «مذاکرات وین باید از سر گرفته شود.»

 

نکته قابل تامل اینکه کیهان روز هفتم تیرماه به نقل از روزنامه روسی «نزاویسمایا گازتا» آورده است: ایران آماده است از یکی از اصلی‌ترین مطالبات خود در مذاکرات هسته‌ای چشم‌پوشی کند. ایران با قید نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت نمی‌کند، اما به شرط تضعیف تحریم‌ها علیه ساختار‌های داخلی سپاه ناظران تردید دارند که دولت جو بایدن، بتواند حتی با این گزینه موافقت کند.

 

همچنین این دیدگاه از سوی تحلیلگران ارائه می‌شود که ایران از دل این سند به دنبال لغو تحریم‌ها، بازگشت به بازارهای نفتی، توسعه مناسبات ارتباطی و تجاری با جهان و حل مشکلات اقتصادی خود است و دولت بایدن نیز به برجام احتیاج دارد تا در آستانه انتخابات کنگره کارنامه خالی خود در حوزه سیاست خارجی را پربار سازد. بر این اساس به نظر می رسد بعد از توقف چند ماه در مذاکرات مسیر تازه‌ای باز شده است که مبتنی بر آن می‌توان کرانه‌های تفاهم احتمالی را مشاهده کرد. بنابراین، مذاکراتی که قرار است در قطر برگزار شود با دو هدف برنامه‌ریزی شده؛ نخست اینکه خود مذاکرات به انجام برسد و زمینه احیای برجام فراهم شود. دوم اینکه پلی میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس (به خصوص عربستان) از این طریق ایجاد شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات