تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تیر 1401 - 19:19
کد خبر : 14309

رمز ریال چیست و با آن چه می‌شود کرد؟

رمز ریال چیست و با آن چه می‌شود کرد؟

سقوط اخیر بازار رمز ارزها در ماه‌های اخیر سبب به وجود آمدن مشکلاتی شده است. چالش‌هایی نظیر ارزش‌گذاری نامشخص رمز ارزها، عدم نقدشوندگی و رقابت داخلی میان بنگاه‌های فعال در این بازار اصلی‌ترین مسائلی است که بازار رمز ارزها در ماه‌های اخیر به آن‌ها دچار شده‌است.   به گزارش ایران مامن، در یک ماه اخیر

سقوط اخیر بازار رمز ارزها در ماه‌های اخیر سبب به وجود آمدن مشکلاتی شده است. چالش‌هایی نظیر ارزش‌گذاری نامشخص رمز ارزها، عدم نقدشوندگی و رقابت داخلی میان بنگاه‌های فعال در این بازار اصلی‌ترین مسائلی است که بازار رمز ارزها در ماه‌های اخیر به آن‌ها دچار شده‌است.

 

به گزارش ایران مامن، در یک ماه اخیر ارزش بیت‌کوین به طور بی‌سابقه‌ای نسبت به دو سال گذشته سقوط کرده و بسیاری از کسب ‌و‌کارهای فعال در بازار رمز ارز را با مشکل مواجه کرده است.

 

ارزش بیت‌کوین در ۱۸ ژوئن به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر رسید و در سطح ۱۷۶۰۰دلاری ایستاد. این عدد از سال ۲۰۲۰ بی‌سابقه به حساب می‌آید.

 

 

 

اما با وجود فراز و فرودهای جهانی بازار ارزهای دیجیتال، در کشور ما تعداد بسیار زیادی در این بازار حضور دارند. سقوط بازار سرمایه طی یکی دو سال گذشته هم باعث شد تا روند گرایش به بیت کوین و رقبای دیجیتالش بیشتر شود. برآورد می‌شود که حدود ۱۲میلیون ایرانی صاحب رمز ارز باشند.

 

در روزهایی که بازار ارزهای دیجیتال شاهد رشدی سرسام آور بود، بسیاری در ایران از لزوم راه‌اندازی رمز ارز ملی سخن می‌گفتند که هم تحت کنترل خودمان باشد و هم سودش به جیب خارجی‌ها سرازیر نشود. به تازگی مقامات بانک مرکزی از رمز ارز ملی سخن به میان آورده‌اند که هر چند نامش «رمزی» است اما گفته شده ارتباطی به ارزهای دیجیتال خارجی و کارکرد آن‌ها ندارد.

 

طرح اولیه راه اندازی رمز ارز داخلی یا به عبارتی «رمز پول» از اوایل پاییز مطرح شد و روز شنبه علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی از آغاز به کار «رمز ریال» خبر داد. به گفته وی این مفهوم با مفهوم جهانی (رمز ارز) متفاوت است. در رمز ریال، ریال‌های اسکناس جای خود را به رمز ریال می‌دهند.

 

رمز ریال به گفته رئیس کل بانک مرکزی برای سرمایه گذاری نیست بلکه با آن مبادله صورت می‌گیرد و صرفاً جایگزین اسکناس خواهد شد. بنابر این برخی می‌گویند راهی است برای خلاصی از هزینه انتشار اسکناس.

 

رمز ارز دیجیتال را بانک مرکزی منتشر می‌کند و هر رمز ارز معادل یک ریال خواهد بود. رمز ارز دیجیتال با هدف کاهش تقلب و ممانعت از جعل و کلاهبردی ارزی طراحی شده‌است.

 

 

رمز ارزها فقط به صورت دیجیتالی و روی کامپیوترها وجود دارند. هیچ سکه یا اسکناسی در کار نیست. ارزهای دیجیتال امکان معامله شدن با ارزهای واقعی را نیز دارند  و شما می‌توانید (البته در شرایط غیرتحریمی) ارزهای دیجیتال خود را با دلار، پوند، یورو و … جایگزین کنید.

 

رمز ارز ملی به جای همین اسکناسی که در دست مردم است، خواهد بود. فرد به جای این که اسکناس داشته باشد، رمز ریال دارد. تصمیم بر این است که استفاده از رمز ارز ابتدا به‌ صورت آزمایشی از یکی از مناطق شروع شود و بعد به سراسر کشور تسری یابد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات