تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 تیر 1401 - 16:51
کد خبر : 14362

شوک برجام نیمه‌جان به دلار

شوک برجام نیمه‌جان به دلار

به گزارش ایران مامن، در این چند روز اخیر شاهد ریزش قیمت ارز بوده‌ایم که از آثار تازه‌ترین تحولات سیاسی و دیپلماتیک است.   در این میان، تفاوت قیمت دلار در بازار و کانال‌های تلگرامی باعث سردرگمی بین مردم شده است. آنچه واضح است شاهد ریزش نرخ‌ها هستیم اما دلالان در کانال‌های تلگرامی خود رقم‌های

به گزارش ایران مامن، در این چند روز اخیر شاهد ریزش قیمت ارز بوده‌ایم که از آثار تازه‌ترین تحولات سیاسی و دیپلماتیک است.

 

در این میان، تفاوت قیمت دلار در بازار و کانال‌های تلگرامی باعث سردرگمی بین مردم شده است. آنچه واضح است شاهد ریزش نرخ‌ها هستیم اما دلالان در کانال‌های تلگرامی خود رقم‌های دیگری را عنوان می‌کنند.

 

هفته گذشته بانک مرکزی تلاش کرد از صعود دلار و یورو در بازار جلوگیری کند و که همین سبب شد تا دلالان بیشتر از هر زمان دیگری به تکاپو بیافتند و به هر ترتیبی که شده جلوی ضرر خود را بگیرند. پس از این اقدام بانک مرکزی، دلالان دلار پرفشارتر از اغلبِ اوقات دست به اعلام قیمت‌های غیرواقعی در کانال‌های تلگرامی خود کردند.

 

برای نمونه قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در لحظه مخابره این گزارش ۲۷ هزار و ۷۱۷ تومان و در بازار متشکل ارزی با نرخ توافقی در کانال ۲۹ هزار تومان داد و ستد می‌شود اما در کانال‌های تلگرامی متفرقه رقم ۳۰ هزار و ۸۰۰ تا ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

 

طیفی از صاحب‌نظران و فعالان بازار ارز از ادامه ریزش قیمت‌ها در روزهای آینده خبر می‌دهند اما تاکید دارند که این افت قیمت‌ها مقطعی است و دوباره بازار صعودی خواهد بود.

 

اغلب تحلیلگران مهمترین دلیل کاهش قیمت دلار را سفر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و خبر‌های مربوط به ازسرگیری مذاکرات است می‌دانند.

 

 

بر اساس برخی تحلیل‌ها اگر مذاکرات به سمت مثبت پیش رود قیمت ارز در یکی، دو ماه آینده کاهشی است؛ اما قیمت تعادلی آن بین ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان است.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با اقتصاددانان در زمینه عرضه و تقاضای ارز تاکید کرده است: تعادل خوبی در بازار ایجاد شده است و در بسیاری از روزها در سامانه نیما شاهد فزونی عرضه بر تقاضا هستیم.

 

به گفته «علی صالح آبادی» در برخی روزها که عرضه ارز به تقاضا پیشی‌ می‌گیرد مازاد عرضه ارز در بازار وجود دارد در بحث وضعیت اسکناس ارز بسیار خوب است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات