تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 تیر 1401 - 19:24
کد خبر : 14370

سوغات باقری از دوحه

سوغات باقری از دوحه

گفت‌وگوهای دوروزه غیر مستقیم ایران و آمریکا در دوحه قطر به گفته نماینده تیم اروپایی هماهنگ کننده مذاکرات، بدون دستیابی به پیشرفت مورد انتظاری که اروپا بدان امید داشت، چهارشنبه شب (هشتم تیر) به پایان رسید.   در واکنش به آنچه در دوحه گذشت تروئیکای اروپایی اعلام داشته توافق برای از سرگیری احیای کامل برجام

گفت‌وگوهای دوروزه غیر مستقیم ایران و آمریکا در دوحه قطر به گفته نماینده تیم اروپایی هماهنگ کننده مذاکرات، بدون دستیابی به پیشرفت مورد انتظاری که اروپا بدان امید داشت، چهارشنبه شب (هشتم تیر) به پایان رسید.

 

در واکنش به آنچه در دوحه گذشت تروئیکای اروپایی اعلام داشته توافق برای از سرگیری احیای کامل برجام از ماه مارس در وین حاصل شده اما ایران از این فرصت استفاده نمی‌کند.

 

در حالی که توصیف غالب رسانه‌های ایرانی این است که مذاکرات دوحه و ماوقع آن و نیز رایزنی‌های آتی در وضعیت ابهام قرار دارد، رسانه‌های آمریکایی از جمله «ان.بی.سی» از احتمال اعمال تحریم‌های تازه این کشور علیه ایران خبر داده‌اند.

 

در این جلسات «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایرانی با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میانجی گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا پشت درهای بسته پشت یک میز نشستند که بنا به گزارش‌های منتشر شده این دور از گفت‌وگوها در انتها نتیجه‌ای مشخص به همراه نداشته است.

 

 

«اکسیوس» یه نقل از یک مقام ارشد آمریکایی تأیید کرد که دور تازه مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده با هدف احیای برجام روز چهارشنبه هشتم تیر بدون هیچ پیشرفتی در پایتخت قطر به پایان رسید.

 

این در حالی است که به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این مذاکرات که گفته شده هدف آن رفع تحریم‌ها بوده، «نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقی‌مانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.»

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد: «در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود.»

 

در نقطه اوج مذاکرات دوحه بود که خبرگزاری «تسنیم» در ابتدا در گزارشی اختصاصی مدعی شد که پافشاری آمریکا بر طرح پیشنهادی در آخرین دور مذاکرات وین باعث شده تا پیشرفت خاصی در گفتگوها صورت نگیرد.  اما پس از انتشار این گزارش، «ایرنا» در مطلبی متفاوت از ادامه گفت وگوها و پیگیری موارد اختلافی بین طرفین خبر داد.

 

از سوی دیگر برخی از خبرنگاران غربی هم به نقل از منابع خود گزارش دادند که روند مذاکرات چندان مطلوب پیش نمی‌رود و گفت وگوها شامگاه چهارشنبه (هشتم تیرماه) به پایان خواهد رسید.

 

اخبار مرتبط:

شوک برجام نیمه‌جان به دلار

دیدارهای تدارکی نمایندگان ایران و آمریکا در قطر برای رویارویی ۱+۲

 

«لارا روزن» خبرنگار آمریکایی که سال هاست مذاکرات هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند دیشب در این خصوص در حساب توییتری خود نوشت: مذاکرات احتمالا امشب متوقف خواهد شد. خانم روزن البته اشاره‌ای به این مطلب نکرده که این توقف مذاکرات دائمی خواهد بود یا طرفین تاریخی را برای انجام دور بعدی مذاکرات تنظیم خواهند کرد.

 

مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام پس از بیش از ۳ ماه تعلیق، از هفتم تیر در دوحه در چارچوب دیگری آغاز شد. در این گفت وگوها که تنها با حضور نمایندگان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا برگزار شد، همچنان بدون ملاقات مستقیم میان مقام‌های ایرانی و آمریکایی پی گرفته شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات