تاریخ انتشار : جمعه 10 تیر 1401 - 22:46
کد خبر : 14377

متقلب بزرگ کنکور

متقلب بزرگ کنکور

در گرم‌ترین روزهای سال، داغ‌ترین اخبار مربوط به کنکور است یعنی امتحانی که سرنوشت صدها هزار جوان به آن وابسته شده و البته رقابتی عادلانه هم نیست. برای تغییر این فضا قطع اینترنت حوزه‌های کنکوری و پیرامون آن از معدود اقداماتی بوده که به انجام رسیده است.   به گزارش ایران مامن، صرف‌نظر از ساختار

در گرم‌ترین روزهای سال، داغ‌ترین اخبار مربوط به کنکور است یعنی امتحانی که سرنوشت صدها هزار جوان به آن وابسته شده و البته رقابتی عادلانه هم نیست. برای تغییر این فضا قطع اینترنت حوزه‌های کنکوری و پیرامون آن از معدود اقداماتی بوده که به انجام رسیده است.

 

به گزارش ایران مامن، صرف‌نظر از ساختار کنکور که نوعی بی‌عدالتی نهادینه است و در آن پولدار بودن و بهره‌مندی از آموزش‌‌های خاص مانند تست‌زنی، دسترسی به الگوی و مشابهات طرح سوالات و … نقشی انکارناپذیر دارد، ورود سیاسیون و متقلبان هم باعث شده نشستن جوانان مستعد و کوشا بر صندلی‌های دانشگاه مخصوصا رشته‌های پرطرفدار و پولساز دشوارتر از دشوار شود.

 

 

در تازه‌ترین اخبار از تلقب‌های کنکوری، رئیس سازمان سنجش روز جمعه خبر داد در کنکور سراسری تجربی سال ۱۴۰۱ که صبح امروز برگزار شد، ۴۵۰ نفر از متخلفان را با استفاده از دستگاه های آشکار ساز شناسایی کرده و برای آنها تشکیل پرونده داده ایم.

 

فرمانده انتظامی شرق استان تهران هم اعلام کرد: اعضای باند ۴ نفره فروش سئوالات کنکور و مدارک جعلی در شهرستان پاکدشت دستگیر شدند. به گفته وی این افراد سوالات کنکور را به قیمت ۴۰ میلیون تومان می‌فروخته‌اند.

 

با وجود این اخبار، آنچه مشخص است برخورد متقلبان اینچنینی مثل دستگیری دزدان خرده‌پا است.

 

روزنامه «اعتماد» در گزارشی تحقیقی و پر و سر و صدا با عنوان «قبول‌شدگان شبهه‌ناک» نوشته است: پیرو تقلبی گسترده در کنکور سراسری علوم تجربی ۱۴۰۰ که صدها نفر را به رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی دانشگاه‌های برتر دولتی رسانده و کار به امتحان دوباره سازمان سنجش، ده‌ها شکایت قضایی و چندین جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم رسیده اما نتیجه نتوانسته معترضان به تقلب را راضی کند. معترضان می‌گویند متقلبان که حتی از فیلتر حداقل‌های آزمون دوباره سنجش هم رد نشدند، با پیگیری برخی نمایندگان مجلس دوباره به دانشگاه برگشته‌اند.

 

در حالی که نگاه بسیاری به نقش نمایندگان در «تقلب بزرگ» دوخته شده، برخی سرمنشا اصلی را در وزارت علوم و دانشگاه‌ها جست‌وجو می‌کنند و ایضا شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

به گزارش روزنامه «جوان» قوانینی وجود دارد تا بخشی از صندلی‌های دانشگاه در رشته‌های دندانپزشکی و پزشکی به افراد خاصی مانند فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها برسد. گاهی این عدد و رقم‌ها آنچنان بالاست که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

 

«بهروز بنیادی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در سال ۹۸ از انتقال ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد که در رشته دامپزشکی تحصیل می‌کردند به‌صورت غیرقانونی به رشته پزشکی خبر داد. گذراندن ۳۶ واحد در دانشگاه‌های نه چندان معتبر خارجی و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر داخل با گرفتن انتقالی هم راهکار دیگری بود که پیش از این می‌شد از آن برای رسیدن به صندلی پزشکی استفاده کرد. سال گذشته هم ۲۰ نفر از فرزندان هیئت علمی دانشگاه‌ها به دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های کشور راه یافتند؛ خبری که معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شریف، آن را امری کاملاً قانونی دانست، چراکه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین آیین‌نامه وزارت علوم این کار قانونی است.

 

روزنامه جوان با اشاره به «یک حباب هزار نفری در پذیرش دانشجوی دندانپزشکی» می‌نویسد: گرفتن تابعیت کشور‌های دیگر و ورود به دانشگاه‌های ایران، یا رفتن به دانشگاه‌های خارج از کشور و ورود به کشور و دور زدن کنکور یا حتی سندسازی به بهانه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور در صورتی که فرد اصلاً در این دانشگاه‌ها تحصیل نکرده‌است، به عنوان راهکار‌هایی برای نشستن بر صندلی‌های پر متقاضی دانشگاه‌ها نام می‌برد. به گفته وی حتی افرادی به صورت علنی در فضای مجازی در حال تبلیغ هستند و اعلام می‌کنند که به ما ۵۰۰ میلیون تومان یا یک میلیارد تومان بدهید تا مدرک معتبر تحصیلی در اختیار شما قرار دهیم.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات