تاریخ انتشار : سه شنبه 14 تیر 1401 - 10:05
کد خبر : 14477

برنامه چینی‌ها برای برتری اینترنت ماهواره‌ای مقابل اسپیس ایکس

برنامه چینی‌ها برای برتری اینترنت ماهواره‌ای مقابل اسپیس ایکس

در حالی که از مدت‌ها پیش، بسیاری از نگاه‌ها به برنامه توسعه‌طلبانه شرکت «اسپیس ایکس» به رهبری «ایلان ماسک» برای جهانی‌سازی اینترنت ماهواره‌ ای «استارلینک» دوخته شده، اتخاذ تصمیم مقامات چینی مبنی بر قرار دادن حدود ۱۳۰۰۰ ماهواره کوچک در مدار زمین که بنا به گزارش «دیلی‌میل» در سال ۲۰۲۰ مراحل مقدماتی آن آغاز شده،‌

در حالی که از مدت‌ها پیش، بسیاری از نگاه‌ها به برنامه توسعه‌طلبانه شرکت «اسپیس ایکس» به رهبری «ایلان ماسک» برای جهانی‌سازی اینترنت ماهواره‌ ای «استارلینک» دوخته شده، اتخاذ تصمیم مقامات چینی مبنی بر قرار دادن حدود ۱۳۰۰۰ ماهواره کوچک در مدار زمین که بنا به گزارش «دیلی‌میل» در سال ۲۰۲۰ مراحل مقدماتی آن آغاز شده،‌ حساسیت جوامع اطلاعاتی را نسبت به خطر استفاده احتمالی چین از این شبکه ماهواره‌ای برای جاسوسی برانگیخته ‌است.

 

به گزارش ایران مامن به نقل از دیلی‌میل، هدف اصلی از این اقدام چینی‌ها به صورت رسمی فراهم‌آوردن بستر مناسب برای پوشش دهی اینترنت نسل پنجم عنوان شده ‌است.

 

«هندوستان تایمز» در گزارشی در همین رابطه به نقل از اداره دولتی علوم، فناوری و صنعت دفاع ملی چین نوشته است که این اداره خواستار توسعه منظم ماهواره‌های کوچک شده است زیرا مقامات این اداره معتقدند که این ماهواره‌ها قادر خواهند بود تا بر بسیاری از مناطق زمین نظارت داشته باشند و زیرساخت‌های پوشش‌دهی اینترنت را تقویت کنند.

 

هندوستان تایمز در تشریح جزئیات این برنامه اشاره می‌کند که چین قصد دارد تا طبق برنامه ۱۲۹۹۲ ماهواره را در مدار پایین زمین در فاصله‌ای بین ۴۹۹ تا ۱۱۴۴ کیلومتری زمین قرار دهد تا همانند شبکه ماهواره‌های شرکت اسپیس ‌ایکس در یک ابر صورت فلکی به دور زمین قرار بگیرند و پوشش‌دهی کامل خدمات اینترنتی را ارائه دهند. در همین رابطه همچنین دیلی میل نیز ادعا کرده‌است که برخی از شرکت‌های چینی برای شروع کار توسعه این ماهواره‌ها در «چونگ‌کینگ» قرارداد بسته‌اند.

 

اینرنت ماهواره‌ای استارلینک

بنابرادعای برخی رسانه‌ها همچون دیلی میل این اقدام باعث شده تا نگرانی‌هایی جدی در طرف‌های غربی نسبت به این پوشش وسیع ماهواره‌ای که اجرای آن باعث ایجاد امکان جاسوسی دولت چین از سرتاسر نقاط جهان شود، به وجود آید؛ نگرانی‌هایی که ریشه در سوابق جاسوسی‌های علمی و فناوری این کشور به‌ویژه در زمینه‌های صنعتی و یا از مراکز دانشگاهی در قالب اجرای طرح‌های تحقیقاتی دارد.

 

همچنین مساله بیماری کووید۱۹ و شایعه گسترش آن به دست دولت چین و ممانعت این کشور از انجام تحقیقات در خصوص منشا آن نیز از مواردی است که بنا بر اعلام منابع خبری به عنوان دستاویزی از سوی دولت‌های غربی برای نامطمئن دانستن دولت چین در بیان صادقانه اهداف خود از اجرای این برنامه عنوان شده است.

 

از سویی دیگر پیش‌ازاین نیز دولت چین دو ماهواره رصد زمین به نام‌های گائوفن ۱ و ۲ را در مدار قرار داده که بنا بر اعلام رسمی مقامات این کشور هدف از پرتاب این ماهواره‌ها استفاده از آن‌ها برای رصد بلایای طبیعی، کنترل محیط زیست دریایی و مدیریت منابع آبی این کشور بوده است اما برخی صاحب‌نظران غربی این اقدام را در راستای پروژه ماجراجویانه ابرصورت فلکی ماهواره‌ای چین و در واقع اقدامی در جهت تکمیل برنامه جاسوسی چین دانسته‌اند.

 

 ماهواره‌ رصد گائوفن

مساله دیگر نیز که برخی رسانه‌های غربی به آن اشاره کرده‌اند این است که چین در ادامه اقدامات برتری‌جویانه خود پس از توسعه برنامه فضایی و قرار دادن ماهواره‌های بیشتری در مدار نسبت به راه‌اندازی سیستم ناوبری بومی بِیدو خود که آن را به عنوان جایگزینی برای سیستم ناوبری ماهواره‌ای جی‌پی‌اس متعلق به ایالات‌متحده در سطح جهانی معرفی و تکمیل نموده‌است اقدام و آن را در سطح جهانی در دسترس قرار داده‌است؛ اقدامی که به‌زعم برخی صاحب‌نظران نشانه دیگری از صحت ادعاها در خصوص تلاش دولت این کشور در خصوص به ثمر نشاندن سلسله اقداماتی برای کنار زدن سایر رقبا از جمله ایالات‌متحده در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و فناوری و تبدیل این کشور به ابرقدرت شماره یک جهانی است که شائبه توسعه برنامه اینترنت نسل پنجم دولت چین را به عنوان ابزاری برای جاسوسی از سایر رقبای این کشور در عرصه بین‌المللی قوت می‌بخشد.

 

سامانه ناوبری بِیدو (BEIDOU) پروژه‌ای به‌وسیله چین برای توسعه سامانه ناوبری ماهواره‌ای مستقل است. اولین سامانه بیدو که به‌طور رسمی سامانه آزمایشی ماهواره‌ای ناوبری بیدو یا بیدو-۱ خوانده می‌شود، شامل سه ماهواره با پوشش و کاربردهای محدود است. این سامانه از سال ۲۰۰۰، خدمات ناوبری را عمدتاً برای مشتریان در چین و مناطق همسایه آن، ارائه می‌دهد.

 

سامانه موقعیت‌یاب بیدو

نسل دوم این سامانه که به نام قطب‌نما یا بیدو-۲ شناخته شده‌است و یک سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی شامل ۳۵ ماهواره خواهد بود، هنوز در دست احداث است. این سامانه در چین در دسامبر ۲۰۱۱ با ۱۰ ماهواره شروع به کارکرد و برنامه‌ریزی شده است تا سال ۲۰۱۲ به منطقه آسیا-اقیانوسیه و تا سال ۲۰۲۰ به کل زمین خدمات ارائه کند. چین بامداد روز دوشنبه ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹ دو ماهواره دیگر از سری ماهواره‌های ناوبری بیدو را از مرکز راه‌اندازی ماهواره شیچانگ در استان سیچوان با موفقیت به فضا پرتاب کرد که ۳۱۲ امین مأموریت برای موشک‌های حامل سری لانگ مارس بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات