تاریخ انتشار : جمعه 17 تیر 1401 - 18:21
کد خبر : 14535

پایان کار شاخص‌ترین ژاپنی نزد ایرانی‌ها بعد از اوشین

پایان کار شاخص‌ترین ژاپنی نزد ایرانی‌ها بعد از اوشین

«آبه شینزو» نخست وزیر سابق ژاپن صبح روز جمعه هشتم جولای (۱۷ تیرماه) در حالی که مقابل ایستگاه راه‌آهن «کینتتسو» شهر نارا در جنوب غربی این کشور سخنرانی می‌کرد، هدف ۲ گلوله قرار گرفت و جان باخت.   به گزارش ایران مامن، شینزو از آنجا نزد ایرانی‌ها شناخته‌شده بود که خردادماه ۹۸ بعد از زد

«آبه شینزو» نخست وزیر سابق ژاپن صبح روز جمعه هشتم جولای (۱۷ تیرماه) در حالی که مقابل ایستگاه راه‌آهن «کینتتسو» شهر نارا در جنوب غربی این کشور سخنرانی می‌کرد، هدف ۲ گلوله قرار گرفت و جان باخت.

 

به گزارش ایران مامن، شینزو از آنجا نزد ایرانی‌ها شناخته‌شده بود که خردادماه ۹۸ بعد از زد و خوردهای خلیج فارس و اوج تنش ایران با دولت «دونالد ترامپ» برای میانجی‌گری به تهران آمد؛ سفری که در آن با رهبر انقلاب و «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری وقت دیدار کرد و امیدواری‌هایی را برای کاهش اصطکاک میان ایران و آمریکا به همراه آورد اما نتیجه مشخصی در برنداشت.

 

 

این سفر همچنین از این جهت اهمیت داشت که اولین حضور رسمی نخست وزیر ژاپن در ایران پس از انقلاب بود.

 

تابستان سال ۹۹، آبه به دلیل بیماری از نخست وزیری کناره‌گیری کرد و از این جهت با نگاهی تحسین آمیز در شبکه‌های اجتماعی کشور ما نگریسته شد.

 

ترور سیاسی نادر

 

عامل ترور «تتسویا یاماگامی» فردی ۴۱ ساله و عضو سابق نیروی دریایی این کشور بود که به دست نیروهای امنیتی ژاپن دستگیر شد. ضارب در بازجویی‌های اولیه گفته از یک فرقه مذهبی کینه داشتم و آبه را به دلیل نزدیکی به این فرقه هدف قرار دادم. با سیاست‌های آبه مشکلی نداشتم!

 

 

این ترور در حالی اتفاق افتاد که ژاپن شدیدترین قوانین را علیه حمل سلاح دارد و همین باعث شد تا یاماگامی از سلاحی دست‌ساز برای قتل یکی از باسابقه‌ترین رهبران سیاسی توکیو استفاده کند.

 

در کشوری که اتفاقاتی از این دست نادر است، رئیس حزب سوسیالیست ژاپن هم طی یک سخنرانی در سال ۱۹۶۰ به دست یک جوان راستگرا با شمشیر کوتاه سامورایی ترور شده بود.

 

 

شینزو از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ در سه دوره جداگانه نخست وزیری ژاپن را برعهده داشت. دوره سوم نخست وزیری وی ۸ سال طول کشید در طول این مدت ناظر بر روند بازیابی کشورش از بحران‌های مختلف اعم از زلزله، سونامی و فاجعه هسته‌ای بود. آبه در اواخر دوران کاری خود با کاهش محبوبیت روبرو شد.

 

به گزارش ایرنا، آبه شینزو طولانی‌ترین مدت نخست‌وزیری ژاپن را بر عهده داشته است. در زمان او سیاست‌های ژاپن به شکل قابل توجهی چرخش به راست کرد. آبه یکی از مدافعان سرسخت بازنگری در قانون اساسی صلح طلب ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بوده است. در اصل ۹ قانون اساسی ژاپن آمده که این کشور «رای همیشه از جنگ به عنوان حق حاکمیت ملت و تهدید یا استفاده از زور به عنوان وسیله‌ای برای حل و فصل اختلافات بین المللی چشم پوشی می‌کند.»

 

انتخابات مجلس اعلا روز یکشنبه این هفته در ژاپن برگزار می‌شود. بنا بر نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود که حزب او یعنی لیبرال دمکرات (LDP) پیروزی قاطع به دست آورد. این پیروزی می‌تواند به بحث تغییر قانون اساسی شتاب بیشتری دهد. ژاپن دارای برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین حمل سلاح در جهان است و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.

 

 

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت کشور ژاپن اعلام کرد که ترور شینزو آبه باعث تعویق یا تغییر زمان انتخابات روز یکشنبه نخواهد شد .

 

واکنش ایرانی و آمریکایی به ترور نخست وزیر سابق ژاپن

 

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در پی اقدام تروریستی سوء قصد به نخست وزیر سابق ژاپن اظهار داشت: به عنوان یک کشور قربانی تروریزم که رهبران بزرگی را توسط تروریست‌ها از دست داده، خبر ترور شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کنیم. او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کند.

 

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه نیز ضمن محکومیت ترور نخست‌وزیر پیشین ژاپن به نقش وی در روابط تهران-توکیو اشاره کرد و در توئیتر خود نوشت: خدمات ارزنده وی به‌ عنوان سیاستمداری برجسته از جمله در گسترش مناسبات دو ملت ایران و ژاپن فراموش نمی‌شود.

 

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هم در واکنش به این حمله گفت که ایالات متحده از تیراندازی به شینزو آبه عمیقا نگران است.

 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در رسانه اجتماعی خود گفت: «آبه یک دوست واقعی برای من و مهمتر از آن آمریکا بود. این ضربه بزرگی به مردم فوق‌العاده ژاپن است که او را بسیار دوست داشتند و تحسین می‌کردند. همه ما برای شینزو و خانواده عزیزش دعا می‌کنیم.»

 

سفیر ایالات متحده در ژاپن هم اعلام داشته که از این تیراندازی ناراحت و شوکه است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات