تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 تیر 1401 - 12:18
کد خبر : 14603

اینترنت ملی یا قفل کودک؟ دلیل وضعیت فعلی شبکه چیست؟

اینترنت ملی یا قفل کودک؟ دلیل وضعیت فعلی شبکه چیست؟

چند روز گذشته دسترسی به سرویس گوگل و جی‌ میل با مشکلاتی همراه شده و اکنون بسیاری از کاربران، محدودسازی جستجوی گوگل برای مشترکان سیم‌کارت‌های برخی اپراتورهای تلفن همراه را تایید می‌کنند.   گمانه‌زنی‌هایی درباره بحث اینترنت کودکان در فضای مجازی شکل گرفت اما آنچه با عنوان محدود‌سازی اینترنت کودک رخ داده شامل کاربران در همه

چند روز گذشته دسترسی به سرویس گوگل و جی‌ میل با مشکلاتی همراه شده و اکنون بسیاری از کاربران، محدودسازی جستجوی گوگل برای مشترکان سیم‌کارت‌های برخی اپراتورهای تلفن همراه را تایید می‌کنند.

 

گمانه‌زنی‌هایی درباره بحث اینترنت کودکان در فضای مجازی شکل گرفت اما آنچه با عنوان محدود‌سازی اینترنت کودک رخ داده شامل کاربران در همه سنین شده و به نظر می رسد این محدودسازی جامعه هدفی فراتر از کودکان دارد.

 

به گزارش ایران مامن؛ یکی از اهدافی که در خصوص طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی مطرح می‌شود مساله اینترنت طبقاتی است؛ به این صورت که هر یک از طبقات جامعه به سطح مشخصی از این فضا دسترسی داشته باشند. حال به‌نظر می‌‌رسد که دولت سیزدهم طبقاتی کردن اینترنت را از کودکان آغاز کرده‌است. چرا که اپراتورهای بزرگ کشور سیم‌کارت‌هایی را ارائه داده‌اند که استفاده از هر یک از سرویس‌های اینترنت، براساس سن افراد تعیین می‌شود. به این معنی که سرویس‌های گوگل و ویکی‌پدیا برای کودکان تا سنین ۱۵ سال در دسترس نیست. یا در سرویس بومینو همراه اول سرویس‌های آپارات، دیجی‌کالا و اسنپ مارکت در دسترس کودکان زیر ۱۵ سال قرار نمی‌گیرد.

 

 

همزمان خبرهایی هم منتشر شده مبنی براین که «ابوالحسن فیروزآبادی» به دلیل مخالفت با اجرایی شدن طرح صیانت از کار برکنار شده است. این در حالی است که فیروزآبادی، اخبار منتشر شده مبنی بر برکناری از دبیری شورای عالی فضای مجازی به دلیل مخالفتش با طرح صیانت را تکذیب کرده و گفته است: این اخبار به هیچ عنوان صحت ندارد. کذب محض است. من نه برکنار شده‌ام و نه استعفا داده‌ام. هنوز به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی فعالیت می‌کنم.

 

دبیر شورای عالی فضای مجازی در این باره که برخی شنیده‌ها از تصویب ۲ بند از طرح صیانت در جلسات شورای عالی فضای مجازی پس از نوروز ۱۴۰۱ حکایت دارد نیز بیان داشته این خبر صحت ندارد. به گفته وی، شورای عالی فضای مجازی پس از عید جلسه‌ای درباره طرح صیانت نداشته است و ما هنوز مفاد این طرح را تصویب نکرده‌ایم.

 

ابوالحسن فیروزآبادی

 

این اظهارات در حالی است که سخنگوی وزارت ارتباطات با اعلام اینکه لیست سفید وزارت ارشاد برای اینترنت کودک و نوجوان نهایی شده است، بیان داشته ظرف یکی دو هفته آینده با حضور مسئولان مربوطه از این طرح رونمایی خواهد شد.

 

آن طور که «مهدی سالم» گفته تمام فعالیت‌ها در حوزه اینترنت کودک و نوجوان در اختیار پدر و مادر است و هیچ اجباری از سوی سرویس دهنده‌ها و اپراتورها وجود ندارد؛ اگر پدر یا مادری بخواهند که اینترنت پاک در اختیار فرزندش قرار بگیرد، می‌توانند سیم کارت کودک را خریداری و بسته‌های مورد نظر را فعال کنند.

بر اساس برخی پیگیری‌ها از اپراتورها به نظر می‌رسد تغییراتی که در جستجو رخ داده از سمت این شرکت‌ها نبوده و از لایه‌های بالاتری صورت گرفته است. کارشناسان اینترنت نیز بر این باورند که در حال حاضر این اتفاق که از داخل کشور رخ می‌دهد حالتی دارد که گویی تمامی کاربران اینترنت کشور «کودک» هستند.

 

در این باره، «میلاد نوری» فعال حوزه IT توئیت زده است: به نظر می‌رسد اعمال این محدودیت‌ها تا به این لحظه در برخی اپراتور‌ها کم و زیاد می‌شود، اما کماکان ادامه دارد.

 

تا این لحظه هیچ اپراتوری مسئولیت محدودیت های اعمال شده را قبول نکرده است و کاربران هم با محدودیت ها دست و پنجه نرم می کنند، آن طور که گفته می شود اینترنت ملی هم در فازهای نهایی اجرا قرار دارد اما هنوز مشخص نیست محدودیت های اعمال شده به سبب فعال شدن قفل اینترنت کودک برای همه کاربران است یا اجرایی شدن اینترنت ملی در دستور کار قرار گرفته است با این حال طرح صیانت همچنان مخالفان و موافقانی دارد و بازار گمانه زنی درباره این طرح همچنان داغ است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات