تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 تیر 1401 - 23:25
کد خبر : 14612

ضدتبلیغات حجاب با چاشنی ابتکارات موهن

ضدتبلیغات حجاب با چاشنی ابتکارات موهن

موضوع حجاب و بدحجابی دهه‌ها از دوره پهلوی نخست تا امروز در زمره مسائل اجتماعی ایران قرار داشته و متاثر از ارزش‌های ترویجی نظام‌های سیاسی ایران بوده است.   در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی یعنی از همان روزها که درمدرسه فریاد می‌زدیم «ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است/ ارزنده ترین زینت

موضوع حجاب و بدحجابی دهه‌ها از دوره پهلوی نخست تا امروز در زمره مسائل اجتماعی ایران قرار داشته و متاثر از ارزش‌های ترویجی نظام‌های سیاسی ایران بوده است.

 

در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی یعنی از همان روزها که درمدرسه فریاد می‌زدیم «ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است/ ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است» تا بعدها که بزرگتر شدیم و انواع بیلبوردها را دیدیم و تلاش برای فرهنگ‌سازی درباره حجاب و عفاف، این موضوع در نظام مسائل مدنی جایگاهی ویژه داشته است.

 

به گزارش ایران مامن، مصوبات و مقررات زیادی هم در این باره داریم ولی همچنان با توجه به مقررات جاری کشور، موضوع بدحجابی، حدود حجاب و فرهنگ حجاب موضوعی قابل بحث است؛ از ون‌های گشت ارشاد تا خودنمایی هر از چندگاهِ ماموران امر به معروف و نهی از منکر همه و همه یادآوری می‌کنند در کشوری اسلامی با قانون حجاب زیست می‌کنیم اما چرا مقررات موجود به درستی اجرا نمی‌شود  و در فرهنگ‌سازی حجاب موفق عمل نکرده‌ایم؟

 

بسیاری بر این باورند که نوع تبلیغات ما برای حجاب اشتباه بوده است؛ بیلبوردهای  آجیل و دلمه را که یادتان هست .

 

 

این تبلیغات در فضای مجازی و گفت‌وگوهای عمومی بارها به نقد کشیده شد. بسیاری از زنان محجبه از تشبیه به شکلات و دلمه ناراحت و معتقدند باید درباره تعالی حجاب صحبت کرد نه تشبیه به شکلات وسوسه‌انگیز برای مگس.

 

حالا تبلیغات برای حجاب به استفاده رایگان از قایق کنار دریا رسیده است؛ فیلمی که به تازگی از فرماندار فریدون کنار منتشر شده نشان می‌دهد او به زنی که با چادر در آب رفته امکان استفاده رایگان از قایق می‌دهد؛ رفتاری ضدتبلیغ که به مخاطب القا می‌کند برای سوار شدن یک دور قایق رایگان، چادر سر کنید.

 

 

این در حالی است که از نگاه طیفی از طرفداران حجاب، تعالی و تمایل به حجاب در رفتار فردی چون حاج قاسم سلیمانی نمود دارد که در سال ۹۶ با انتقاد از نوع نگاه و رفتار برخی با افراد بدحجاب گفت: من و آدم‌های خودم، من و رفقای خودم، من و مریدهای خودم، این بی‌حجاب است، این باحجاب است، این چپ است، آن راست است، این اصلاح طلب است، او اصولگراست، خب پس چه کسی را می‌خواهید حفظ کنید؟ همان دختر کم‌حجاب دختر من است. دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه ماست. جامعه ما خانواده ماست. این‌ها همه مردم ما هستند. این ها بچه های ما هستند.

 

روز گذشته هم استاندار خراسان شمالی در ستاد قرارگاه عفاف و حجاب استان بر ضرورت فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب در سطح جامعه تاکید و اظهار کرد: برای حل مشکل بی‌حجابی و بدحجابی باید به سمت گفتمان های اقناعی حرکت کرد زیرا دنبال برخوردهای قهری نیستیم.

 

طیبه سیاوشی نماینده پیشین مجلس هم پیشتر گفته بود : الان اکثریت جامعه با روش‌های قهری همچون گشت ارشاد مخالفند اما تمام تلاش‌های ما در مباحث فرهنگی منحصر به همین روش‌های قهری شده است. الان عصر ارائه تک مدلی برای یک موضوع گذشته و جوانان به‌دلیل تنوع طلبی نمی‌توانند یک نسخه واحد را بپذیرند.

 

شاید وقت آن رسیده اگر نمی‌توانیم قدمی مثبتی برداریم لااقل قدمی منفی هم برنداریم و کار را برای فعالان این حوزه سخت نکنیم؛ رفتارهای که سبب می شود موضوعیت حجاب به قایق‌سواری رایگان تقلیل پیدا کند نه تنها درست نیست بلکه ابزاری برای مسخره شدن در فضای مجازی است؛ کاش از حاج قاسم سلیمانی بیشتر بیاموزیم و برای هر موضوعی رفتار متناسب با شانیت آن تعریف کنیم .

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات