تاریخ انتشار : شنبه 25 تیر 1401 - 23:13
کد خبر : 14682

سرمایه‌گذاری عظیم ترک‌ها روی میت

سرمایه‌گذاری عظیم ترک‌ها روی میت

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در راس هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی عصر دوشنبه وارد تهران خواهد شد.   دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی، برگزاری هفتمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه و برگزاری نشست مطبوعاتی از برنامه‌های دیدار رسمی اردوغان خواهد بود. شرکت در هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در راس هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی عصر دوشنبه وارد تهران خواهد شد.

 

دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی، برگزاری هفتمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه و برگزاری نشست مطبوعاتی از برنامه‌های دیدار رسمی اردوغان خواهد بود. شرکت در هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه بازیگر مهم سوریه) از دیگر برنامه‌های این سفر عنوان شده است.

 

به گزارش ایران مامن، در مذاکرات ایران و ترکیه مسائل و مباحث امنیتی هم جایگاه مهمی خواهد داشت؛ موضوعی که بهانه‌ای برای پرداختن به آخرین اوضاع اصلی‌ترین دستگاه امنیتی کشور همسایه.

 

میت در دست اردوغان

 

سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MIT) به دلیل ماهیت محرمانه و عملیات‌های پیچیده‌اش در داخل و خارج از کشور عملاً مهم‌ترین نهاد امنیتی ترکیه محسوب می شود. در این رابطه مهم‌ترین طرح‌های نظامی و اطلاعاتی ترکیه با مشارکت و حضور سازمان اطلاعات ملی این کشور در حال طراحی و توسعه است.

 

این سازمان در حالی اخیرا نود و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفته که تا سال ۲۰۱۷ تحت نظر نخست وزیر اداره می‌شد و از این سال به بعد تحت نظر رئیس‌جمهوری قرار گرفت؛ موضوع بسیار مهمی که البته بی‌ارتباط با سیاست‌های خاص اردوغان در مواجهه با رقبای سیاسی خود نبوده است.

 

 

سازمان میت عملیات و وظایف خود را با اطلاعات جمع‌آوری شده تنظیم می‌کند. این سازمان در حال حاضر ۶ نهاد مختلف را در زیر مجموعه خود دارد و از آخرین فناوری و تجهیزات ترکیه بهره می‌برد.

 

تجهیز همه‌جانبه میت

 

فناوری در ساختار اطلاعاتی ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. بسیاری بر این باورند که این سازمان توان خود را مدیون «اداره اطلاعات سیگنال» و «مجموعه اطلاعات فنی الکترونیک» است. گفته شده که سازمان اطلاعات ملی ترکیه اخیراا  توان اطلاعات سیگنال(SIGINT)  و اطلاعات تصویر (IMINT) خود را با تجهیزات «سطح پلتفرم» افزایش داده و قصد دارد در این حوزه تحولات بزرگی را رغم بزند.

 

اطلاعات سیگنال (یا جاسوسی سیگنال) که امکان نظارت و مکان یابی ارتباطات دشمن را فراهم می کند، با پشتیبانی از مانورهای تاکتیکی د ر محیط های عملیاتی به امنیت نیروهای امنیتی و نظامی کمک می‌کند. اطلاعات سیگنال در زیر شاخه خود از اطلاعات الکترونیک(ELINT) و اطلاعات ارتباطات(COMINT) تشکیل شده است.

 

سازمان اطلاعات ترکیه در چند سال گذشته حجم قابل توجهی از محصولات صنایع دفاعی ترکیه را با همکاری نزدیک ریاست صنایع دفاعی (SSB) خریداری کرده است. هواپیماهای بدون سرنشین (TUSAŞ ANKA-I)، کشتی‌های جاسوسی (TCG UFUK A591))، هواپیمای بدون سرنشین (Bayraktar TB2) پهپادهای تهاجمی (AKINCI Assault) و بسیاری دیگر از هواپیماهای چند منظوره شناسایی نمونه ای کوچکی در این رابطه هستند. علاوه براین ها تخمین زده می شود پلتفرم های زمینی مختلف نیز توسط سازمان اطلاعات ملی ترکیه خریداری شده اند.

 

پهپاد «آنکا-۱» که به «آنکا» موسوم است یکی از پهپادهای متنوعی است که توسط شرکت (TAI) مطابق با الزامات و نیازهای سازمان اطلاعات ملی توسعه یافته است. پهپاد «آنکا-۱» به تجهیزات مناسب برای نبرد الکترونیک و ارتباطات سیگنال مجهز است.

 

«آنکا-۱» همچنین می تواند اطلاعات تصویری را از طریق سیستم الکترو اپتیکی خود ثبت و ضبط نماید. اطلاعات مشخصی از تعداد واقعی پهپادهای مدل «آنکا-۱» که در اختیار سازمان اطلاعات ملی ترکیه است وجود ندارد. بر اساس اطلاعات منابع باز پهپاد (Bayraktar TB2) که نیروهای زمینی ترکیه، نیروی دریایی ترکیه، فرماندهی کل ژاندارمری و اداره کل امنیت ملی از آن بهره می‌برند، به صورت نامحدودی در اختیار سازمان اطلاعات ملی قرار گرفته است.

 

پهپاد (بایراکتار تی.بی-۲) سازمان اطلاعات ملی ترکیه موفقیت قابل توجهی در لیبی و سپس اوکراین به دست آورد. این پهپادهای سازمان اطلاعات ملی ترکیه از مهماتی مانند (MAM-L) و (MAM-C) استفاده می کند. تعداد این نوع از پهپادهای سازمان اطلاعات ملی نیز مشخص نیست. هواپیماهای تهاجمی بدون سرنشین «آکینجی اتک» توسط شرکت «بایراکدار دیفنس» توسعه یافته است. سال ۲۰۲۰ این پهپاد در اختیار سازمان اطلاعات ملی قرار گرفت. مختصات پهپادهای آکینجی سازمان اطلاعات ملی ترکیه کاملاً محرمانه است. پهپادهای آکینجی با ظرفیت بار بالا در مأموریت‌های مسلحانه نظامی و همچنین فعالیت های شناسایی و سیگنال مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

کشتی شناسایی جاسوسی «افق» (مدل A-591) از نوع آموزشی و آزمایشی توسط شرکت (STM)  و به سفارش ریاست صنایع دفاعی توسعه یافته است.

 

میت در دریا و فضا

 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم راه‌اندازی کشتی آزمایشی و آموزشی «افق» در استانبول گفته است: «با تحولات مهم در پروژه‌های حساس صنایع دفاعی‌مان شروع خوبی برای سال ۲۰۲۲ رقم زدیم.» اردوغان تصریح کرد سازمان اطلاعات ملی که ۹۵ امین سالگرد تأسیس خود را سپری می کند با خدمات خود در مبارزه با تروریسم و اطلاعات خارجی کمک قابل توجهی به امنیت ملی کرده است.

 

به گفته اردوغان، «کشتی اطلاعاتی که ما به خدمت خواهیم گرفت یک فرصت جدید و مهم برای سازمان ما است. به لطف این کشتی به دلیل برخورداری از مدرن ترین تجهیزات اطلاعاتی (که تنها چند سازمان اطلاعاتی در جهان از آن برخوردار هستند) قدرت ما در دریا و همچنین در زمین و هوا افزایش خواهد یافت.» گزارش های موجود نشان می دهند کشتی افق به طور مشترک توسط فرماندهی نیروی دریایی ترکیه و اطلاعات ملی اداره خواهد شد.

 

به جهت نیاز اداره اطلاعات سیگنال سازمان اطلاعات ملی میت پروژه ساخت هواپیمای چند منظوره‌ای توسط ریاست صنایع دفاعی (SSB) آغاز شده و زیر نظر شرکت (ASELSAN) در حال ساخت است.

 

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم راه اندازی کشتی اطلاعاتی جاسوسی افق، هدف بعدی ترکیه و سازمان های اطلاعاتی این کشور را طراحی و ساخت یک ماهواره جاسوسی اعلام و تاکید کرده است: «نگاهمان به فضا است. در این زمینه به کار بر روی توسعه سیستم‌های پرتاب و سیستم‌های ماهواره‌ای ادامه می‌دهیم.»

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات